Previous Page  7 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 56 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 1/16

7

Muligheten til fysikalsk be-

handling i annet EØS-land

utfordrer norske kommuner på

flere områder. I Skien mener

man at kontrollen og kvalitets-

sikringen av tjenesten under-

graves.

TEKST

Kai Hovden

kh@fysio.no

ENHETSLEDER

for ergo- og fysioterapitje-

nesten i Skien kommune, Ole M. Stamland,

opplever at stadig flere av kommunens inn-

byggere har benyttet seg av muligheten til å

få fysikalsk behandling i et annet EØS-land.

Refusjonsregningene fra HELFO taler sitt

tydelige språk, og enhetslederen har liten

sans for at man nå kan kjøpe seg til priori-

tet i det offentlige helsevesenet ved å reise

utenlands.

– Man kan selvsagt spekulere i konse-

kvenser av dette. Det grunnleggende med

offentlige helsetjenester er at det normalt

styres av takst og egenandelssystem, og at

det er underlagt en form for prioriterings-

nøkler. En konsekvens av denne rettigheten

kan være at man kjøper seg prioritet til en

offentlig helsetjeneste ved å reise til et annet

EØS-land, sier han.

Manglende kontroll

Stamland ser med bekymring på kommu-

nens manglende innsikt og kontroll med be-

handlingen som blir gitt via dette systemet.

Det er utfordrende at omfang og innhold

i den fysioterapien som blir gitt i utlandet

er lite dokumentert ovenfor kommunen.

Et av kravene til selvstendig næringsdri-

vende fysioterapeuter med avtalehjemmel

er å sende en årsmelding til kommuneadmi-

nistrasjonen. I årsmelding rapporteres det

blant annet om aldersspenn på pasienter,

henvisende instans og ikke minst skal det

dokumenteres hvilken faglig kompetanse

utøvende fysioterapeut har tilegnet seg gjen-

nom året. I forhold til fysioterapien utøvd i

annet EØS-land får vi kun vite hvilket land

og en total sum kommunen som avkreves i

refusjon fra HELFO.

Enhetslederen mener dermed at kommu-

nens kontroll og kvalitetssikring av fysiote-

rapitjenesten undergraves.

– Dette passer dårlig med de krav som

stilles til kommunen i forhold til for eksem-

pel Kostra-rapportering. Man anser da dette

som en del av den kommunale fysioterapi-

en, men vi har ikke grunnlag for å vite noe

om antall timer vi bruker på fysioterapi i ut-

landet og hvilke brukergrupper som mottar

dette, sier Stamland.

Tallenes tale

– Vi har opplevd en økning i utgiftene fra

267.000 i 2014 til cirka 350.000 i 2015. Slike

uforutsette utgifter er vanskelig å håndtere,

men vi forsøker selvsagt så godt vi kan å

lage en prognose for 2016. Så langt må vi

nok regne med en ytterligere økning i 2016,

da denne rettigheten blir mer og mer kjent.

Dette er en rettighet den enkelte har krav på,

uavhengig av kommunens økonomi. Man

kan derfor ikke utelukke at en betydelig øk-

ning i utgifter knyttet til dette, kan få konse-

kvenser for kommunens øvrige helsetilbud,

påpeker Stamland.

Så langt har ordningen ikke hatt noen

innvirkning på driften i Skien kommune.

– Vi har dekket disse utgiftene innenfor

eksisterende budsjett for helse og velferd i

Skien. Det som er utfordrende med denne

utgiften, er at det er vanskelig å forutsi om-

fanget fremover, mener enhetslederen.

Manglende dialog

I Skien ser man også med bekymring på

at dialogen med henvisende og utøvende

instans smuldrer bort ved at behandlingen

utføres i et annet land.

– Stadig flere fysioterapeuter kobler seg

opp på Norsk Helsenett, og det oppleves

som en god utvikling på området med kom-

munikasjon og kommunikasjonsmuligheter.

Her har vi en felles og helhetlig tilnærming

til det helsetilbudet som blir gitt. Man kan

jo stille spørsmålet om denne muligheten

frafaller dersom tilbudet blir gitt i et annet

land, uten kommunalt innsyn i hvem som

utfører hva og til hvem? undrer Stamland.

Kommunen har så langt ikke mottatt

tilbakemeldinger fra verken pasienter eller

kommunale fysioterapeuter.

– Noe av grunnen til det er nok at ord-

ningen ikke er så godt kjent ennå, mener

Stamland.

Men, hva ser han for seg som en god løs-

ning, slik at man ivaretar både pasientenes

rettigheter og sikrer forutsigbar drift i kom-

munen?

– Jeg skal være forsiktig med å komme

med noen anbefalinger til overordnet regel-

verk, men spørsmålet må jo bli hvor skillet

går mellom kommunalt og statlig ansvar,

avslutter Ole M. Stamland.

n

– Undergraver kommunenes kontroll

og kvalitetssikring

ENHETSLEDER

Ole M. Stamland.

Foto: Skien kommune

En konsekvens kan være at man kjøper

seg prioritet til en offentlig helsetje-

neste ved å reise til et annet land.

›››