Fysioterapeuten 1-2018

FYSIOTERAPEUTEN 1/18 27 Et sentralt mål er å hjelpe elevene til å mestre livene sine. Kort sagt • Fysioterapeutene opplever sin rolle og faglige kompetanse som essensiell i møte med elevenes sammensatte problematikk. • Fysioterapeutene opplever å komme raskere inn til kjernen av elevenes utfordringer ved å ta i betraktning deres psykososiale faktorer og benytte kroppslige tilnærminger. • Artikkelen kan inspirere fysioterapeuter til å se sin faglige relevans i møte med sammensatt problematikk hos ungdom. av å implementere mestring som et ledd i å bedre ungdommenes helse. Blant annet nevnes det i Kunnskapsløftet 2016, «Fag – Fordypning – Forståelse», at livsmestring skal inngå i læreplanverket. Der vektlegges det at ungdom sin kunnskap om fysisk og psykisk helse sammen med konsekvenser av livsstilvalg, utgjør en stor betydning for livs- mestring (10). Basert på dette, understrekes det i kunnskapsløftet at elevene skal utvikle kunnskap, holdninger og ferdigheter for å kunne mestre livene sine (10). Formål Dersom mestringsfølelsen er lav over tid, kan negativt stress utvikles og utgjøre en helserisiko (11). I tillegg kan det resultere i et negativt kroppsbilde (3). Fagutøvere har over lang tid fremhevet fysioterapeuten sin viktige samfunnsrolle nettopp grunnet fag- gruppens kompetanse innenfor kropp og sinn (2, 12). Mange unge opplever at fysiote- rapi og bruk av kroppen som innfallsvinkel, gir ny innsikt og kunnskap, sammenlignet med bruken av ord alene (13). Samtidig viser gruppeintervjuer med elever i videre- gående skole at det er behov for fysiotera- peutiske fremgangsmåter som for eksempel avspenning- og kroppsbevissthetsgrupper i skolen (3). Likevel er det kun et fåtall fylker som har fysioterapeuter knyttet opp mot tverrfaglige team i skolehelsetjenesten for

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy