Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 44 Next Page
Page Background

12

FYSIOTERAPEUTEN 5/15

Hvert år fødes det to til tre

blinde barn uten tilleggsvans-

ker i Norge. Hvordan kan fysio-

terapeuter bistå disse barna

med oppfølging av motorisk

funksjon?

TEKST

Tone Elise Eng Galåen

I 33 ÅR

jobbet barnefysioterapeut Rita Jere-

miassen på Tambartun utenfor Trondheim,

et kompetansesenter for barn, unge og voks-

ne med synsvansker. I 2013 ble senteret en

del av Statped Midt.

Da Jeremiassen begynte å jobbe på Tam-

bartun, fantes det ikke kartleggingsverktøy

for blinde barn. Hun begynte derfor å ut-

vikle sitt eget, noe som resulterte i boka «Å

se ved bevegelse – observasjoner av sanse-

motorisk utvikling og funksjon hos blinde

barn i førskolealder» som kom ut i 2013.

Her beskriver hun tiltak innen fysioterapi

for denne gruppen.

– Barn med synsvansker mangler fjernre-

gistrering, og har mye avvikende motorikk.

De har vanskeligheter både med tempo og

målretting i aktivitetene sine, sier Jeremias-

sen som nå er pensjonist.

Liten presisjon

Den største forskjellen i motorisk utvikling

mellom seende barn og barn med synsvan-

sker, er at synshemmede barn vil ha vanske-

ligheter med å opprettholde presisjonen i

sine gjøremål.

– Synet er det viktigste redskapet man

har for å drive presisjonsarbeid, både med

hensyn til øye-hånd-motorikk, og for å

kunne ta ut riktig kurs ved forflytting. Synet

fungerer simultant, og tar inn flere inntrykk

på samme tid, forklarer Jeremiassen.

Synsinntrykk påvirker handlingsmønste-

ret direkte uten å måtte gå veien om kogni-

sjon. Når synet svikter, må barnet ta i bruk

nærsansene som hørsel og taktil berøring,

sekvensielle sanser som bearbeides i hjernen.

– Dette er en helt annen måte å være ak-

tiv på. I stedet for å ta tak i en gjenstand idet

de får øye på den, må blinde barn føre hån-

den mot objektet og føle hvor det er før de

griper etter det, sier Jeremiassen.

– I dette ligger en fare for at blinde barn er

mindre fysisk aktive?

– I aller høyeste grad. Synshemmede

barn må stimuleres til aktivitet helt fra de er

født. De mangler ofte det ekstra innslaget for

komme i gang, ettersom det er så energikre-

vende å bruke de resterende sansene. Barnet

blir fort slitent, sier Jeremiassen.

Viktig samspill

– Hva skal fysioterapeuter være spesielt opp-

merksomme på i arbeidet med blinde barn?

– Først og fremst er det viktig å få i gang

samspillet mellom barnet og omsorgsperso-

nene. Blikkveksling er veldig sterk kommu-

nikasjon. Når et barn ligger helt passivt, er

det vanskelig for foreldrene å vite hva de skal

gjøre, sier Jeremiassen.

Foreldrene bør i sin håndtering av barnet

legge til rette for mye fysisk kontakt, slik at

man får en vekselvirkning av bevegelse og

lyder.

– Det er viktig å være oppmerksom på

at det er svake opprettingsmekanismer hos

blinde barn i første halve leveår. De har en

tendens til å bli svake i nakkemuskulaturen;

barna vil ikke løfte hodet, og kommer ikke

i gang med understøtte på armene, sier Je-

remiassen.

Fysioterapeuten må jobbe med skulder-

støtten for å få et godt fundament som kan

koordinere armene.

– Koordinasjonen av forsiden og bak-

siden av muskulaturen på halsen kan ofte

bli oversett, og må styrkes med øvelser, sier

hun.

Som et resultat av fysisk inaktivitet, får

disse barna ofte feilstillinger i knær- og an-

kelledd, i tillegg til i nakken. Det er viktig å

jobbe med hoftemuskulaturen, og få i gang

de vanlige kjernepunktene i utviklingen som

å rulle, krabbe, sitte og stå. Fysioterapeuten

bør også være med inn i barnehage og skole

for å rettlede med hensyn til aktiviteter og

evaluering av gjøremål.

– Større barn har best utbytte av fysisk

aktivitet som ikke er så utflytende i rom.

Apparater, tredemølle, klatrevegg og judo er

eksempler på aktiviteter som gir god sanse-

lig støtte i omgivelsene, sier Jeremiassen.

n

Les også kronikken på side 20.

AKTUELT

Bevegelse uten blikkontakt

FOTO

Anne Lovise Engh

HAR SKREVET BOK

– Synshemmede barn må

stimuleres til aktivitet helt fra de er født. De

mangler ofte det ekstra innslaget for å komme i

gang, sier barnefysioterapeut Rita Jeremiassen.

Foto: Ole Bjørn Lier