6
FYSIOTERAPEUTEN 5/16
AKTUELT
og spiser lunsj mens man tar seg av
forefallende arbeid, ifølge regionle-
deren. Hun mener det er avgjørende
å synliggjøre gapet mellom ressurser
og behov i skolehelsetjenesten.
– Mange kommunalt ansatte fy-
sioterapeuter opplever å havne i et
moralsk dilemma. Skal man priorite-
re det multihandikappede barnet, el-
ler benytte tiden til helsefremmende
arbeid blant friske barn? Her mener
jeg vi må våge å synliggjøre knapphe-
ten på ressurser, og det må arbeides
for at helsefremmende arbeid kom-
mer langt høyere på de kommunale
prioriteringslistene, sier Haugen.
Hun forteller at det mangler cirka
470 årsverk på landsbasis innen fore-
byggende arbeid, ut fra bemannings-
normen. Som følge av dette har man
vedtatt å ansette 90 fysioterapeuter i
Oslo kommune de kommende årene.
Regionlederen viser også til at det
er dokumentert at frafallet i skolen
begynner med frafall i kroppsøving.
– Dette tok Bjørn Guldvog, direk-
tør i Helsedirektoratet, også opp da
han presenterte nøkkeltall fra 2015.
Utenforskap gir store helsemessige
konsekvenser, og via en tverrfaglig
skolehelsetjeneste, med fysiotera-
peut, kan man motvirke dette, slår
Haugen fast.
Det nødvendige sparket
Under årsmøteseminaret i Trond-
heim presenterte Haugen politiske doku-
menter og føringer som bygger opp under
fysioterapeutens rolle i skolehelsetjenesten.
– Vi
er
en del av grunnbemanningen, og
det må vi utnytte på samme måte som an-
dre faggrupper gjør. Det innebærer å gjøre
kommuneledelsen klar over at de bryter lo-
ven dersom det ikke er fysioterapeut i sko-
lehelsetjenesten. Tjenestevei er rett vei å gå i
slike tilfeller, og man kan da velge å kontakte
nærmeste leder eller tillitsvalgt. Etter at jeg
hadde avsluttet innlegget, kom flere deltakere
bort til meg og sa at dette var det nødvendige
sparket bak de trengte for å gå til sin kom-
mune og kreve sin plass, forteller Haugen.
Psykisk og fysisk
Regionlederen er klar over at det på ingen
måte mangler utfordringer i tjenesten. Det
er et vidt spenn av saker å ta tak i for fysio-
terapeutene.
– Ta «flink pike»-fenomenet. Presset på
ungdom har økt formidabelt. En psykiater
jeg var i kontakt med fortalte at ungdomme-
ne ikke lenger retter opprøret mot foreldre
eller andre autoriteter, men heller innad mot
seg selv. Et eksempel er hvordan unge sam-
menlikner seg med andre. Dette har vi alltid
gjort, men med sosiale medier og online-
kulturen vi har i dag sammenlikner man seg
ikke bare med klassekamerater, men med så
å si hele verden, påpeker Haugen.
– Holder man ting lukket inne, vil det
over tid føre til kroppslige plager. Psykomo-
torikerne opplever dette ved at de får stadig
flere unge til behandling. Man kan stille seg
spørsmålet om hvem generasjon prestasjon
faktisk er, slik noen ungdommer gjorde på
toppmøtet som ble arrangert i forbindelse
med Ungdoms-OL i vinter. Er det de unge
selv, eller er det overambisiøse foreldre som
skal gjennomføre Birken på både ski, sykkel
og ved å løpe? spør regionlederen.
Svaret får du ikke her, men det er
utvilsomt et tankekors. Haugen hev-
der at tverrfaglig samarbeid i skole-
helsetjenesten er avgjørende.
– Mange ønsker seg nok til psyko-
log, som ikke er en del av grunnbe-
manningen i tjenesten, mens andre
kan få bedre effekt via behandling av
kroppen. Da må det være fagperso-
nell som kan vurdere den enkeltes
behov. Flere må se disse barna, det er
litt endimensjonalt i dag, mener hun.
Barnas bedriftshelsetjeneste
– Skolen er barnas arbeidsplass, og
da må skolehelsetjenesten være deres
bedriftshelsetjeneste. Det dreier seg
om å ta tak i alt fra inne- og utemiljø
til å arbeide med skoleledelsen for
å få på plass mer tid til fysisk akti-
vitet. Vi venter spent på resultatene
fra ASK-prosjektet i Sogndal (Active
Smarter Kids, journ. anm.), som har
gitt barna én time fysisk aktivitet per
dag. Signalene er gode, og vi håper
på en offentliggjøring i løpet av vå-
ren. Så langt ser det ut til at økt fysisk
aktivitet i skolen kan føre til mindre
mobbing og økte skoleprestasjoner,
sier Haugen.
Hun minner også om at tiltaket
vil forebygge livsstilssykdommer, og
at det kan ha positiv effekt på kreft
og osteoporose.
– Det er tid for å handle. Nå har
vi etter hvert såpass mye forskning å basere
dette på at det er på høy tid å komme i gang,
mener regionlederen.
Hun kan også vise til forsøk i Østfold,
hvor man har kunnet velge mellom mer
prestasjonsbasert kroppsøving og en gruppe
som satser mer på gleden av bevegelse.
– Her bør absolutt fysioterapeuter inn.
Vi kan se hvem som er i ferd med å falle ut,
og bidra til å forebygge via tilrettelegging.
En annen elevgruppe som opplever å havne
utenfor er unge handikappede. De får ikke
karakter i kroppsøving fordi faget ikke tilret-
telegges fra skolens side.
Påvirket av media
Synliggjøring er et stikkord i kampen om
ressursene, og Haugen mener det har vært
en ensidig fremstilling av virkeligheten i
media.
– Her snakkes det i all hovedsak om hel-
MYE Å TA TAK I
- Skolen er barnas arbeidsplass, og da må skolehel-
setjenesten være deres bedriftshelsetjeneste, sier Karianne Bruun
Haugen. Foto: Kai Hovden
›››