Table of Contents Table of Contents
Previous Page  5 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 5 / 52 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 6/16

5

aktuelt

Motorisk utvikling henger tett

sammen med ferdigheter i

språk og matte, viser funn fra

Stavangerprosjektet.

TEKST

Kristine Askvik

FOTO

Jan Inge Haga

fysioterapeuten@fysio.no

– Å TA MAGEPLASK

fra ribbeveggen er vel-

dig kjekt, sier Jacob (6) og løper mot veggen

for å hoppe en gang til.

I Auglend barnehage hinker, hopper og

løper en gruppe barn fra tre til seks år rundt

i aktivitetsrommet i andre etasje. For mange

av barna er dette favorittrommet innendørs.

Her er ribbevegg, madrasser, baller, farge-

rike hindre og balanseutfordringer.

– Tar du imot eller, spør pedagogisk le-

der Morten Waage og kaster en ball mot det

neste barnet som kommer løpende.

Fulgte over 1000 barn

Stavangerprosjektet har fulgt over tusen barn

i Stavanger kommune fra de er 2,5 år og frem

til de er ti år. Noen av barna som ble fulgt

gikk her i Auglend barnehage. Alle ansatte i

barnehagene og skolene ble kurset i hvordan

de skulle observere barna. Det var de ansatte

som kjente barna som rapporterte videre

til forskerne. Målet med prosjektet er å ut-

vikle kunnskap om de ulike alderstrinnene,

se utvikling hos barn over tid og blant annet

finne sammenhenger mellom tidlig mestring

innen motorikk, matematikk og språk.

– Funn fra studien viser at det er sterke

sammenhenger mellom motorikk og ma-

tematikk. God motorikk har for eksempel

– Bevegelse binder all læring sammen

MOT TOPPEN

Henrik er på vei oppover i barnehagens helt nye klatrevegg.