Fysioterapeuten 1-2018

FYSIOTERAPEUTEN 1/18 33 kropp. Med utgangspunkt i kunnskapsløftet 2016, får vi et innblikk i hvordan kunnskap, holdninger og ferdigheter kan utvikles som et ledd i å bedre ungdommenes helse i form av mestring og resiliens. Vi håper resultatet kan inspirere fysioterapeuter til å se sin fag- lige relevans i møte med sammensatt pro- blematikk hos ungdom. Informantenes klasseromsundervisning går hovedsakelig på «bestillinger» fra læ- rerne. Med tanke på kunnskapsløftet, kan derfor utviklingen av ferdigheter sies å være den faktoren informantene arbeider mest inn mot, grunnet hovedvekten på egen- opplevde erfaringer. Derfor hadde det vært interessant å se hvordan utviklingen av holdninger og kunnskap rundt livsmestring kan bedres gjennom en fremtidig systema- tisering av gruppe- og klasseundervisning utført av fysioterapeuter. Referanseliste 1. Ungdata: www.ungdata.no 2. Østerås B, Sigmundsson H, Haga M. Perceived stress and musculoskeletal pain are prevalent and signifi- cantly associated in adolescents . BMI Public Health 2015; 15: 1081.
 3. Ekløf-Flugstad A, Øyehaug G. Fysioterapi i skolehelset- jenesten – Ungdom og stressrelaterte plager [internett]. Fysioprim [Hentet 27.01.2017]. Hentet fra: https://fysio. no/Forbundsforsiden/Organisasjon/Faggrupper/Psykomo- torisk-fysioterapi/Nyheter/Skolehelsetjeneste  4. Magnussen, K. Hva skaper stress for elever på vide- regående skole? Masteroppgave i yrkespedagogikk. Oslo: Høgskolen, 2014. 5. Liahagen H. Stress blant elever i videregående skole . Masteroppgave i tilpasset opplæring. Hedmark: Høgskolen, 2011. 6. Norsk statistisk sentralbyrå: www.ssb.no 7. Folkehelseinstituttet: www.fhi.no 8. Hjort P. Bør vi sette grenser for helsetjenesten? Tids- skriftet for Norsk Legeforening 1995; 12: 1529-31. 9. Lindstrøm B, Eriksson M. Salutogenesis . Journal of Epidemiology and Community Health 2005; 59: 440-442. 10. Stortingsmelding 28. Kunnskapsløftet Fag - fordyp- ning - forståelse - En fornying av Kunnskapsløftet www.regjeringen.no 11. Kolhaas J . Stress revisited - a critical evaluation of the stress concept . Neuroscience and biobehavioural Reviews 2011; 35: 1291-1301. 12. Thornquist E. Kroppssyn og faglige utfordringer i dag . Fysioterapeuten 2001; 14. 13. Ottesen A, Øyehaug G. Fysioterapi i skolehelsetje- nesten for ungdom – perspektiver og praksis . Fysiotera- peuten 2016; 4: 48-52. 14. Helsedirektoratet: www.helsedirektoratet.no 15. Richardsson E. The metatheory of Resilience and Resiliency . Journal of Clinical Psychology 2002; 58: 307-321. 16. Martinsen EW. Kropp og sinn. Fagbokforlaget, 2011. 17. Engelsrud G, Schriver N. Fysioterapi som sosial og relasjonell praksis . Fysioterapeuten 2005; 8: 31-32. 18. Moe S. Et kroppsfenomenologisk perspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse . Fysioterapeuten 2009; 4. 19. Kvale S, Brinkmann S. Learning the craft of qualitative research interviewing. Sage Publications Ltd. London, 2009. 20. Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning - en innføring. 3.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2011. 21. Tanggaard L, Brinkmann S. Kvalitative metoder - empiri og teoriutvikling. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 2012. 22. Nasjonal Forskningsetisk komité: www.etikkom.no 23. Råheim M. Kroppsfenomenologi – innsikt relevant for klinisk praksis . Tidsskriftet Norsk Lægeforening 2003; 25: 2477-80. 24. Moen F. Prestasjonsutvikling: Coaching og ledelse. Oslo: Akademika forlag, 2013. 25. Bunkan B. Kropp, respirasjon og kroppsbilde. 4.utgave. Oslo: Gyldendal akademisk, 2010. Title: Physiotherapy In Secondary School: A Qualitative Study. Abstract n Background : In recent years, there has been an increase in physical and mental health problems among students in Secondary School. 1 of 3 students quit their education before completion. The Knowledge Promotion of 2016 promotes the goal that the students are to develop skills, attitudes and knowledge in order to be able to master their lives. We wish to shed light on how physiotherapists may contribute to fulfill these intentions. n Research Question : What characterizes the physiotherapist’s work in interaction with students in Secondary School? n Method : Individual in-depth interviews with two physiotherapists working in Secondary School. We made use of a semi-structured interview guide. n Conclusion : An holistic understanding creates the basis for the physiotherapists me- eting with the students, where developing their mastering skills is the main intention. The phenomenological understanding is reflected in how the physiotherapists base their work on the students’ as well as their own bodily experience; their «lived body». n Keywords : physiotherapy, Secondary School, negative stress, mastering skills, resi- lience, phenomenology of the body. 2018 2018 2018 2018 2018 2018 2018 NÅ ER DEN HER! Camp Scandinavia sin nye produktkatalog. Den inneholder alt du trenger innen ortoser og materialer. Bestill katalogen i dag på: 23 23 31 20 eller info@camp.no www.camp.no

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy