FYSIOTERAPEUTEN 10/15
23
Artikkelen bruker eksempler fra fysioterapi til
å illustrere helseøkonomisk evaluering.
Kort sagt
• Artikkelen kan gi personer som arbeider
med fysioterapi en innføring i helse-
økonomi.
• Bedret innblikk i helseøkonomi kan bidra
til flere helseøkonomiske evalueringer
innenfor fysioterapi.
• Artikkelen kan i så måte bidra til større
forståelse for prioriteringsspørsmål.
sioterapeuten vurderer at den ene pasienten
har større behov og nytte av trening og opp-
følging, og det kan ende med at den andre
pasienten får mindre behandlingstid. Et sy-
kehus kan bevilge mer penger til en avdeling
på bekostning av en annen, fordi det vil bed-
re behandlingslinjen for en pasientgruppe.
Prioritering av helsetiltak innebærer at de
tiltakene som ikke blir prioritert blir utsatt
eller aldri innført. For at prioriteringsbeslut-
ninger skal gjøres på en ryddig og oversikt-
lig måte, er det viktig at gode og oversiktlige
analyser legges til grunn for beslutninger og
ikke bare anekdotisk kunnskap. Helseøko-
nomisk evaluering er et verktøy til støtte for
slike beslutninger.
Planlegging av en helseøkonomisk
evaluering
Utgangspunktet for en helseøkonomisk
evaluering er å definere hvilke tiltak som
skal sammenliknes, det vil si identifisere
problemstillingen. Hvilke tiltak som velges
kan baseres på egen praksis og erfaring, eller
være basert på funn i litteraturen. I noen til-
feller ønsker man å prøve ut noe som ingen
andre har prøvd før, mens andre ganger kan
det være gjort tilsvarende studier i en annen
klinisk setting eller i et annet land. Alle disse
situasjonene kan være utgangspunkt for en
studie. I denne artikkelen vil vi ta for oss
et tenkt eksempel med behandling av me-
niskskader med fysioterapi, hvor gruppebe-
handling har vært en vanlig måte å behandle
på. Nå ønsker vi å se om individuell behand-
ling er et bedre alternativ. Pasientgruppen
er personer over 50 år som ikke er spesielt
fysisk aktive, og som har blitt vurdert til at
de ikke skal opereres.
Med dette som utgangspunkt blir pro-
blemstillingen: «Er individuellbehandling
med fysioterapi en kostnadseffektiv behand-
ling av meniskskader hos pasienter over 50
år sammenlignet med gruppebehandling?».
Gruppebehandling er referansebehandling,
det vil si at vi betrakter gruppebehandling
som standard behandling i dag og vi ser på
kostnader og effekter av individuell behand-
ling i forhold til gruppebehandling. I noen
helseøkonomiske evalueringer vil «ingen
behandling» være naturlig referansebehand-
ling, men i vårt tilfelle er ikke det et relevant
alternativ. Etter at vi har definert tiltakene
som skal sammenliknes, starter arbeidet
med å beskrive hvilken type studie vi skal
gjøre og hvordan den skal utføres.
Metode
I en helseøkonomisk evaluering skal vi sam-
tidig vurdere kostnader og effekter av to el-
ler flere tiltak, og det må derfor innhentes
relevante data. I vårt eksempel diskuterer
vi en evaluering i sammenheng med en ef-
fektstudie hvor helseøkonomisk evaluering
er et av delprosjektene. Gullstandarden for
å måle effekter av nye tiltak er randomiserte
kontrollerte studier (RCT). I eksempelet
vårt vil pasientene randomiseres til enten
individuell behandling eller til gruppebe-
handling. Både individuell behandling og
gruppebehandling omfatter øvelser under
veiledning av en fysioterapeut to ganger i
uka i 12 uker. Valg av tidsperiode som stu-
dien skal foregå i er viktig, og vi må sikre
at alle relevante endringer fanges opp. I vår
tenkte studie har vi valgt oppfølging på ett
år. Når vi har definert hvilke tiltak som skal
sammenlignes og beskrevet hvordan studien
skal utføres, må vi ta stilling til hvordan data
for kostnader og helseeffekter skal innhentes
og hvordan de skal estimeres.
Kostnader
Kostnadsestimeringen består av tre deler:
Identifisering
,
kvantifisering
og
verdsetting
,
hvor identifisering omhandler hvilke kost-
nadsfaktorer som skal inkluderes i analyse-
ne, kvantifisering om hvordan de skal telles
opp og samles inn, mens verdsetting består
i hvordan vi skal prissette de enkelte kost-
nadskomponentene. I Tabell 1 har vi samlet
de kostnadene vi har identifisert, kvantifi-
sert og verdsatt for behandling av menisk-
skader, fordelt etter de to typene behandling.
Siden dette er et eksempel, har vi valgt få
kostnadskomponenter for å gjøre fremstil-
lingen enklere.
For å identifisere kostnadene kartlegger vi