FYSIOTERAPEUTEN 10/15
33
Studentene dannet egne tverrprofesjonelle
team i praksisfeltet.
sjoner. Dessuten har de oppdaget områder
fysioterapeuter gjerne kan søke mer infor-
masjon og kunnskaper om, på egenhånd,
eller i samarbeid med andre.
Samtlige fysioterapeutstudenter har gitt
prosjektet gode tilbakemeldinger. De trek-
ker fram at TPS i praksisstudier sammen
med andre studenter er noe helt annet enn å
samarbeide med ferdigutdannede sykepleie-
re, leger og ergoterapeuter. Likeverdigheten
trekkes fram av studentene som avgjørende
for å etablere et reelt tverrprofesjonelt sam-
arbeid.
Lærende helsetjenester
En noe overraskende erfaring fra prosjektet
er at helsetjenesten uttrykker at de har lært
mye av studentenes måte å løse oppgaven
på. Tverrfaglig samarbeid i helsetjenesten
er som oftest organisert slik at fagpersoner
møter pasienten/brukeren hver for seg, og
deretter foregår informasjonsutveksling i
samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter.
Studentene i dette prosjektet valgte oftest
å møte pasienten/brukeren sammen første
gang. De jobbet sammen hele gruppen el-
ler i par sammen med pasientene/brukerne
i felles undersøkelser, stell og behandlingssi-
tuasjoner. Foreløpige data fra prosjektet kan
tyde på at det skjer noe spennende i sam-
tidige, tverrprofesjonelle undersøkelser og
behandlinger. Når ulike profesjonsutøvere
opplever det samme samtidig, for eksempel
på hjemmebesøk, erfarer alle den samme
kompleksiteten i situasjonen. Alle erfarer
hvordan relasjonelle forhold innvirker på
pasienten/brukeren og pasientens/bruke-
rens situasjon, og alle tar med seg de samme
referansene og vet i ettertid nøyaktig hva det
snakkes om uten behov for lange referat fra
hver profesjon. Hver profesjon legger selv-
følgelig til sine egne fagspesifikke observa-
sjoner og refleksjoner slik at hver situasjon
blir rikere og mer nyansert belyst enn det
hver og en gjør alene. Studentene prioriterte
å skrive felles rapport om pasientene med
tilhørende lange diskusjoner, noe praksis-
veilederne beskrev som «steike gode rap-
porter.» Flere av praksisplassene opplevde at
studentene fikk tak i og forsto nye og viktige,
til dels avgjørende forhold om pasientene,
til tross for at pasientene hadde fått en god
utredning og oppfølging i det eksisterende
systemet fra før.
Ved å erfare studentenes arbeidsmåte
oppdaget helsetjenestene at det finnes en
potensiell kraft i det tverrfaglige møtet som
sannsynligvis ikke utnyttes godt nok slik tje-
nestene er organisert i dag. Helsetjenesten
mente at studentenes arbeidsmåte både ga
bedret kvalitet og var ressurseffektiv sam-
menlignet med den tradisjonelle organi-
seringen, der informasjonsutveksling skjer
løsrevet fra pasient-/brukermøter. Prak-
sisplassene sier at de med utgangspunkt i
studentenes arbeidsmåter planlegger å se på
egen virksomhet med nye øyne.
Veien videre
På tross av gode erfaringer i dette TPS-pro-
sjektet finnes det utfordringer. TPS må være
et fleksibelt system, blant annet på grunn av
ulikt antall studenter på ulike utdanninger.
Innføring av TPS for alle studenter må der-
for medføre en mer fleksibel organisering av
studiene enn dagens ordning. Utvikling av
nye samarbeidsrutiner og samarbeidsfor-
mer på tvers av utdanninger, institutt, fakul-
tet og praksisfelt vil også være nødvendig.
UiT er godt i gang med dette arbeidet.
Referanser
1. St. meld. Nr. 47 (2008-2009) Samhandlingsrefor-
men.
2. St. meld. Nr. 29 (2012-2013) Morgendagens omsorg.
3. St. meld. Nr. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd.
Samspill i praksis.
4. St. meld. Nr. 26 (2014-2015) Framtidens primærhel-
setjeneste. Nærhet og helhet.