Previous Page  35 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 60 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 10/16

35

Vi fysioterapeuter har en unik tilgang til kropp

og å kommunisere gjennom kroppslig dialog.

relasjonen er dermed manifestert asymme-

trisk (7). Som klinikere er vi også i en posi-

sjon der vi kan styre samtalen dit vi ønsker.

Her er det lett å gå i fellen og sette vår egen

faglige agenda i forsetet. Helt fra grunnut-

danningen er det forventet at vi skal gjøre et

problem forståelig og deretter løse det. Det

er i vårt mandat og forankret i vår autori-

sasjon. Derfor styrer vi også gjerne samtale

og fokusområde i den retning som vi vet er

håndterbart for oss. Det bidrar dessuten til å

underbygge vår yrkesidentitet (8).

Tydelig forståelse gir økt tilfredshet

Men hvordan kan vi unngå denne fellen og

i stedet bruke våre relasjonelle verktøy for å

virkelig hjelpe Mari? Første steg er å

lytte

. At

vi terapeuter lytter ligger i vår faglige natur.

Men at vi viser at vi faktisk forstår hva som

meddeles er, av pasienten, regnet som ele-

mentært (4).

Aktiv lytting

blir sett på som

«den mest grunnleggende og komplekse fer-

dighet i profesjonell, hjelpende kommuni-

kasjon» (9). Velkjente aspekter ved aktiv lyt-

ting er for eksempel det å speile pasienten,

repetere og bekrefte det som blir sagt, og an-

dre nonverbale virkemidler som øyekontakt

og å nikke anerkjennende.

Hva om du frir deg fra kontorpulten og

journalskriving, og rydder unna unødven-

dige distraksjoner? Sett kontorstolen i «pa-

sientsonen». Skap trygge omgivelser slik at

pasienten kan tørre å dele uforbeholdent av

sine erfaringer. Vis at du lytter med hele deg

og er observant overfor pasienten. «Jeg ser

at du stadig tar deg til nakken, er det noe du

vanligvis gjør?» Det ligger i vår fagnatur at

vi har pasientens kropp i fokus. Å være opp-

merksom innebærer også at vi anerkjenner

pasientens utfordringer og følelser. Det be-

tyr å ta imot pasientens ord og innhold, uten

å måtte argumentere med en løsning. Eller

enda verre, lete etter feilen ved det pasienten

sier og konstatere egen eksplisitt og faglig

løsning på problemet (10).

«Jeg har så vondt i nakken, jeg klarer ikke

å snu hodet sånn. Jeg blir så sliten av det»,

sier Mari. «Det der går over», skyter du inn.

«Du må bare bli litt flinkere til å gjøre øvel-

sene dine. Jeg skal vise deg.» For pasienten

kan det virke som du behandler plagene som

ILLUSTRASJONSFOTO

Colourbox.com