Previous Page  36 / 60 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 60 Next Page
Page Background

36

FYSIOTERAPEUTEN 10/16

FAG

KRONIKK

en bagatell. Men hvis du viser at du faktisk

bryr deg, blir pasienten mer tilfreds (4). Em-

pati beskrives som en absolutt nødvendighet

og forutsetning for å lykkes som terapeut i

behandlingsarbeidet, og er helt essensielt

for å etablere en terapeut-pasient relasjon

(11). Samtidig er empatiske egenskaper i et

behandlingsøyemed en potensiell sårbarhet

som bidrar til økt belastning for terapeuten.

Vi må ikke føle for mye på affektene. Det er

en balansegang, som hver og en må vurdere.

Kunsten å stille riktige spørsmål

Åpne og lukkede spørsmål

er velkjente be-

grep fra samfunnsvitenskapen, som vi kli-

nikere bruker mer eller mindre bevisst for

å tiltrekke oss håndterbare svar fra pasien-

ten. «Hva er det som plager deg mest, synes

du?» Mari grubler. For å tette tenkehullet og

få fremgang bryter du inn: «Er det smertene

fra ryggen eller nakken?» Et åpent spørsmål

blir raskt lukket med to ledende alternativ.

«Det er nok ryggen som plager meg mest»,

svarer hun pliktoppfyllende. Ok, tenker du.

«Da setter vi i gang med en undersøkelse av

ryggen din.» Enkelt, dette kan du. Hva om

pasienten får tilstrekkelig tenketid uten at

du forhaster deg inn i en forutbestemt me-

ning om hva som er det åpenbare svaret? Da

kan samtalen fort bli annerledes. «Jeg synes

det er frustrerende at jeg er blitt mer og mer

isolert. Jeg klarer ikke å jobbe. Jeg henger

ikke med lenger, og det synes jeg er veldig

leit.» Pasienten avdekker noen psykologiske

og sosiale perspektiv som åpenbart bør føl-

ges opp. Det er essensielt for at pasienten

skal oppleve at egen opplevelsesverden og

egne bidrag har relevans for behandlingsfor-

løpet (12).

Men hva velger du å tematisere? Sann-

synligvis det du føler deg trygg på. «Ja, jeg

forstår at ryggen din plager deg. Når er det

mest vondt?» Vi styrer behandlingsforløpet

dit vi ønsker at det skal være; til smerteopp-

levelsen. Vi vil bort fra utrygg grunn og pa-

sientens egen opplevelse av egen situasjon,

nemlig affektene. Konsekvensen er at vi an-

tagelig går glipp av et psykososialt perspek-

tiv av stor betydning for behandlingsforlø-

pet. Våre faglige forkunnskaper vil i så måte

bli begrensende for pasientens integritet og

meningsberettigethet. Å være åpen for hva

pasienten tillegger vekt innebærer at vi set-

ter vår tradisjonelle yrkesidentitet på prøve

(12). Åpne og lukkede spørsmål. Så grunn-

leggende enkelt, men allikevel så lett å gå i

fellen.

Med våre spørsmålsformuleringer kan vi

velge å berøre den

affektive kommunikasjo-

nen

mellom pasient og terapeut. Den skjer

på to plan; i bevisstheten, det som vi formid-

ler til andre, og i det ubevisste, det vi signa-

liserer gjennom kroppen, gestikulering og

mimikk (13). Som vi lærer oss å kjenne vår

kjærestes kroppsspråk når noe er galt, kan vi

øve oss på å gjenkjenne pasientens ansikts-

uttrykk eller kroppslige uttrykk. Det vi leser

av pasienten kan vi velge å holde for oss selv

eller å speile, avhengig av hva som vil gagne

pasienten (13). Hva du velger avhenger av

pasientforholdets kvalitet og hvor man er i

behandlingsprosessen. Uansett må vi for-

holde oss til kroppsspråk og være bevisst

det i måten vi tilnærmer oss pasienten. «Nå

gjorde du en fin øvelse. Hvis du gjør det du

gjorde på denne måten, merker du da noen

forandring?» Eller: «Jeg ser at du ynket deg

litt når du gjorde det der. Var det et uttrykk

for smerte?» Denne typen

innsiktsorientert

fysioterapi

, der vi lytter med

øynene

, vil ha

sterk effekt på interaksjonen. Da tilstreber vi

en emosjonell inntoning, hvor begge parter

får en intersubjektiv følelse av at noe viktig

er på gang (7).

Mindre asymmetri bygger tillit

Innlevelse i pasientens opplevelsesverden,

eller å

inntone

seg pasientens kroppstegn,

vil bidra til å bryte den asymmetriske barri-

eren. Det samme oppnås dersom pasienten

selv får initiere et øvelsesutvalg. En god in-

teraksjon blir fasilitert av individualisert be-

handling der pasientens preferanser og me-

ninger blir ivaretatt. «Kan du vise meg hva

du gjør for å tøye og lindre noe av smerten i

nakken din?» Mari viser noen sirkulasjons-

øvelser med skuldrene. «Flott. Den øvelsen

kan du fortsette med», sier du. «Hva om du

legger til en liten bøy der?» Pasienter liker

svært dårlig at egne preferanser og evner blir

ignorert av terapeuten (4). Ifølge Hall et. al.

misliker de også arrogante og alt for selvsi-

kre terapeuter (1). Bygg derfor gjerne videre

på pasientens bidrag. Det går også an å in-

tegrere pasientens egne uttrykksmåter i ditt

eget vokabular. Da viser du at det pasienten

selv kommer med tilskrives stor betydning.

Ja, terapeuten kan til og med fortelle pasien-

ten at det er hun selv som sitter med svarene

og de nødvendige ressursene som skal til for

å skape endring. Det vil understreke hvor

viktig vi synes hennes bidrag er. Vi ønsker å

fremme Mari sin deltagelse og autonomi, og

hvis vi er riktig heldige, være med å bidra til

å øke hennes selvtillit (14).

Vi fysioterapeuter har en unik tilgang til

kropp og å kommunisere gjennom kropps-

lig dialog. Både pasienter og terapeuter

enes om at praktiske ferdigheter er viktig å

inneha, og at faglig ekspertise forsterker

til-

liten

mellom pasient og terapeut (1). Tillit

i relasjonen er åpenbart avgjørende for at

pasienten skal åpne opp for sine mulighe-

ter for endring. Da må vår kommunikasjon

være bevisst og tilsiktet. Den må speile dets

faktiske betydning; «å gjøre

felles

; å utveksle

informasjon eller formidling av budskap

mellom mennesker.»

Referanser:

1. Hall, A. M., Ferreira, P. H., Maher, C. G., Latimer, J., & Fer-

reira, M. L. (2010).

The influence of the therapist-patient relationship on treatment outcome in physical rehabilita- tion: a systematic review.

Physical therapy.

2. Ferreira, P. H., Ferreira, M. L., Maher, C. G., Refshauge, K.

M., Latimer, J., & Adams, R. D. (2013).

The therapeutic al- liance between clinicians and patients predicts outcome in chronic low back pain.

Physical therapy, 93(4), 470-478.

3. Fuentes, J., Armijo-Olivo, S., Funabashi, M.,

et.al

. (2014).

Enhanced therapeutic alliance modulates pain intensity and muscle pain sensitivity in patients with chronic low back pain: an experimental controlled study.

Physical

therapy, 94(4), 477-489.

4. O’Keeffe, M., Cullinane, P., Hurley, J., Leahy, I., Bunzli, S.,

O’Sullivan, P. B., & O’Sullivan, K. (2015).

What influences patient-therapist interactions in musculoskeletal physical therapy? Qualitative systematic review and meta-synthe- sis.

Physical therapy.

5. Del Re, A. C., Flückiger, C., Horvath, A. O., Symonds, D., &

Wampold, B. E. (2012).

Therapist effects in the therapeu- tic alliance–outcome relationship: A restricted-maximum likelihood meta-analysis

. Clinical psychology review, 32(7),

642-649.

6. Szybek, K., Gard, G., & Lindén, J. (2000).

The physiothe- rapist-patient relationship: applying a psychotherapy mo- del.

Physiotherapy Theory and Practice, 16(4), 181-193.

7. Gretland, A. (2007).

Den relasjonelle kroppen: fysiote- rapi i psykisk helsearbeid.

Fakbokforlaget.

8. Thornquist, E. (1994). Anerkjennelse og avhengighet:

Naer pasienter og helsepersonell moetes. Tidsskrift for

den Norske Laegeforening, 114(11), 1293-1296.

9. Eide, T. og Eide, H.(2004)

Kommunikasjon i praksis. Relasjoner, samspill og etikk i sosialfaglig arbeid,

79.

10. Zenger, J., Folkman, J. (2016)

What Great Listeneres Actually Do

. Harvard Business Review. Hentet 2. Septem-

ber 2016 fra

: https://hbr.org

11. Lund, E.C. Terapeuters reaksjoner i møte med sterkt

traumatiserte pasienter. Anstorp, T., Benum, K., &

Jakobsen, M. (2010). Dissosiasjon og relasjonstraumer:

Integrering av det splittede jeg (3: e upplagan). Oslo:

Universitetsforlaget.

12. Thornquist, E. (1998). Fysioterapipraksis-undersokelse

og deltakelse. Tidsskrift for den Norske Laegeforening,

118(4), 545-551.

13. Berg, A.L. Fokus på affekter. Biguet, G., Keskinen-

Rosenqvist, R., Berg, A.D. (2012). Att förstå kroppens bud-

skap: sjukgymnastiska perspektiv. Studentlitteratur, 2012.

14. Thornquist, E. (2003). Vitenskapsfilosofi og viten-

skapsteori: for helsefag. Fagbokforlaget.