Fysioterapeuten 10-2017

12 FYSIOTERAPEUTEN 10/17 AKTUELT HØGSKOLEN I OSLO OG AKERSHUS fullmakter fra Stortinget til å selv organisere sin virksomhet, til å opprette og legge ned studier og vide økonomiske fullmakter. De- partementet legger til grunn at forutsetnin- ger fra Stortinget som ligger mer enn 35 år tilbake i tid, må ses i lys av de intensjoner som lå i Kvalitetsreformen og de endringer Stortinget da vedtok i lovverket. Det var et klart formål å gi institusjonene større selv- stendig ansvar, omstillingsevne og hand- lingsrom til å selv vurdere sin egen porte- følje. Departementet legger derfor til grunn at dagens lovverk gir styrene ved høgskoler og universitet myndighet til selv å vurdere hensiktsmessigheten av og treffe beslutnin- ger om organisering og tilbud av studier, sier avdelingsdirektør Lars Vassbotten i KD. Flere Fysioterapeuten har vært i kontakt med mener den pågående sammenslåings- prosessen ved HiOA ikke har det nødven- dige styremandatet bak seg, ettersom man i 2006 gikk imot sammenslåing. Etter hva vi erfarer har ikke saken vært styrebehandlet etter dette. Bestilte rapport Instituttledelsen har i prosessen bestilt en rapport fra konsulentfirmaet Agenda Kau- pang. Fysioterapeuten har fått tilgang til rapporten, som har tittelen Bachelor i fy- sioterapi – hvordan levere en utdanning for framtiden som ivaretar det samfunnsopp- draget HiOA har? Agenda Kaupang har i prosessen kartlagt dagens studietilbud ved HiOA og foreslått alternative løsninger for den fremtidige fy- sioterapiutdanningen. Mandatet var som følger: Hva er hemmende og fremmende ved nåværende organisering, i form av to stu- dieretninger i fysioterapi, for å kunne levere en utdanning for fremtiden som ivaretar det samfunnsoppdraget HiOA har? Arbeidet ble gjennomført i samarbeid med instituttleder, flere ansatte ved institut- tet, et utvalg eksterne nøkkelpersoner og dekan for helsefag. Rapporten ble ferdigstilt i juni 2015, og er basert på intervjuer med ansatte på både studieretning mensendieck og fysioterapi, studier av interne og eksterne dokumenter og arbeidsmøter med emnean- svarlige ved instituttet. I sitt arbeid har Agenda Kaupang sett på styrker og svakheter ved å ha studiet orga- nisert i to studieretninger (se faktaramme). Motsetningsforholdet mellom studieretning mensendieck og fysioterapi står tydelig å lese i rapporten, og det går fram at det er en lite synlig og tydelig ledelse ved instituttet. Tre løsningsforslag Agenda Kapuang skisserer i rapporten tre mulige løsninger for en fremtidig bachelor- utdanning ved HiOA: 1. To studieretninger med tydelige forskjel- ler. 2. En studieretning som bygger på det beste fra de to eksisterende, supplert med «noe nytt», som det heter i rapporten. 3. En ny studieretning bygget fra bunnen av. Her ser man også for seg å utvide med et masterløp ut over bachelorgraden, noe Agenda Kapuang erkjenner at ligger utenfor deres mandat og HiOAs hand- lingsrom. Konsulentfirmaet anbefaler det tredje alter- nativet, altså å bygge en helt ny utdanning fra grunnen av. «Denne modellen vil gi de beste mulig- hetene for nytenking og innovasjon, samt utvikle studiet til å bli den ledende fysiotera- piutdanningen i Norge», skriver de. Agenda Kaupang mener diskusjonen om sammenslåing av de to studieretningene har pågått i så lang tid at utviklingen av studiet har blitt liggende i en dødsone. Ny gruppe, nytt mandat Etter hva Fysioterapeuten erfarer har så langt to arbeidsgrupper, i hvert sitt tidsrom, jobbet med ny programplan for bachelor i fysioterapi. Det første forslaget skal ha blitt forkastet av ledelsen, som valgte å nedsette en ny arbeidsgruppe. Den nye arbeidsgruppen skal ikke ha klart å produsere noe resultat i løpet av et halvt års tid, og fakultetsledelsen har så sent som 16. oktober i år utarbeidet et nytt man- dat for styringsgruppen som skal utarbeide ny programplan. Så langt har arbeidet med ny program- plan pågått siden desember 2015. n Departementet legger (…) til grunn at dagens lovverk gir styrene ved høy- skoler og universitet myndighet til selv å vurdere hensiktsmessigheten av og treffe beslutninger om organisering og tilbud av studier. FOTO: HiOA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy