Fysioterapeuten 10-2017

FYSIOTERAPEUTEN 10/17 21 Motorisk test i NUBU 4-16 viser høy test-retest- reliabilitet når erfarne fysioterapeuter tester samme barn to ganger. Kort sagt • Test-retest-reliabiliteten på 0,89 for totalskåren plasserer Motorisk test i NUBU blant de mer reliable undersøkel- sesmetodene generelt, og i samme stør- relsesorden som den tidligere etablerte motoriske testen for barn, Movement Assessment Battery for Children. • At vi brukte et utvalg av barn henvist til utredning styrker at Motorisk test er reliabel ved testing av barn henvist til utredning, som er testens vanligste anvendelsesområde. • Sammen med tidligere publiserte funn om høy interskårer-reliabilitet og høy indre konsistens styrker de foreliggende resultatene for evidensen for reliabilite- ten til Motorisk test. to fysioterapeuters uavhengige skåring av samme testing; samsvaret mellom skåringe- ne var høyt, ICC(1,1)=0,99 for det samlede testresultatet og 86% samsvar for skåringer av enkelte oppgaver (4). Indre konsistens for de 50 oppgavene er undersøkt ved Rasch- modellbasert personreliabilitet som ble esti- mert til 0,94 (1). Det er tidligere ikke publisert funn om test-retest-reliabilitet, en annen grunnleg- gende aspekt av reliabilitet, for Motorisk test i NUBU 4-16. Test-retest-reliabilitet angir grad av samsvar mellom resultater av en og samme test på to forskjellige tidspunkt, un- der samme betingelser. En velger vanligvis et tidsintervall som er så langt at testper- sonene ikke forventes å ha testoppgavene i aktuell hukommelse, men så kort at en kan anta at det har skjedd liten virkelig end- ring i den egenskapen testen antas å måle. Test-retest-reliabilitet uttrykkes vanligvis ved intraklassekorrelasjon mellom målene. Etablerte undersøkelsesmetoder for barn med høy test-retest-reliabilitet inkluderer for eksempel barneevnetesten WISC-IV. For denne testen er det funnet test-retest-reli- abilitetskoeffisienter på 0,89 over en gjen- nomsnittlig tidsperiode av 32 dager (5). For en mye brukt motorisk test for barn, Move- ment Assessment Battery for Children, er det funnet test-retest-koeffisienter for den samlede persentilskåren på 0,88 (6) og 0,77 (7) over perioder på 2-3 uker, og fra 0,92 til 0,98 i tre ulike aldersgrupper over en kort tidsperiode på kun 1 uke (8). For den nyere og nå mer brukte versjonen Movement As- sessment Battery for Children-2 (9) er det så vidt vi kjenner til kun publisert ett funn om test-retest-reliabilitet på ICC(2,1)=0,85 over et kort intervall på en uke for totalskåren for en gruppe 3-5-åringer (10). Det er publisert flere funn om test-retest-reliabilitet gjelden- de enkelte testledd for denne testen (9,10). Motorisk test i NUBU 4-16 Motorisk test består av 50 ulike oppgaver, delt inn i fem områder: (A) statisk koordina- sjon, (B) hendenes dynamiske koordinasjon, (C) dynamisk koordinasjon, (D) hurtighet, og (E) simultane bevegelser. Innen hvert av de fem områdene er det 10 oppgaver i sti- gende vanskelighetsgrad. Barnet utfører et utvalg av oppgaver vurdert av testeren ut fra barnets funksjonsnivå. Det er utviklet både kvantitative og kvalitative skåringskriterier i tre kategorier: 0 (mestrer ikke oppgaven), 1 (oppnår laveste krav) og 2 (oppnår høyeste krav). De fleste motoriske tester har bare kvan- titative kriterier. De kvalitative kriteriene reflekterer variasjon i nervesystemets ut- vikling og funksjon, og er således et viktig bidrag i utredningen (11-13). Et databasert skåringsprogram benyttes til å beregne totalskåren for barnet som blir testet. To- talskåren uttrykkes som en aldersekvivalent som tilsvarer alderen når det oppnådde re- sultatet ville være det gjennomsnittlige blant vanlige barn. Aldersekvivalenten er derivert

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy