Fysioterapeuten 2-2019

FYSIOTERAPEUTEN 2/19 13 opp i ribbeveggen før de kaster seg ned på madrassen. Ekker stanser dem ikke. – Vi jobber veldig for at de skal oppdage gleden ved å bevege seg, finne aktiviteter de liker og føle mestring. Håpet er at de da blir motivert til å holde seg fysisk aktive videre også etter endt prosjektperiode, sier hun. I faktaboksen kan du se hvordan fysiote- rapeuten og de andre involverte fagperso- nene la opp det ti uker lange opplegget, med både kartlegging, fysisk test og retest, fysisk aktivitet to ganger i uka, råd om kosthold og jevnlige samtaletimer med barnegruppa og foresattegruppa. Gruppesamtalene ble holdt av både helsesøster, psykolog, klinisk ernæ- ringsfysiolog og fysioterapeut. – I timene med fysisk aktivitet har jeg fokusert på styrketrening av store muskel- grupper, balanse, koordinasjon og uthol- denhet. Det har også vært fokus på pust og kroppsbevissthet, blant annet gjennom bar- neyoga, forteller Ekker. Kunne ikke ha alvorlig fedme Under Fysioterapeutens besøk testes barna blant annet i å løpe seks minutter i strekk. Mange brenner opp kruttet i starten, og må gå litt. Én legger seg sliten ned på gulvet før de seks minuttene er omme. Ekker går bort og motiverer. Inklusjonskriteriene var at barna hadde en iso-KMI på 25 (overvekt) eller iso-KMI 30 (fedme). Barna i kategorien iso-KMI 35 (alvorlig fedme) ble ikke inkludert. – De med alvorlig fedme skal ifølge de nasjonale retningslinjene følges opp av spe- sialisthelsetjenesten, sier Ekker. Slanker ikke barna Barnefysioterapeut Ekker understreker at de ikke har hatt som mål at barnet skal slankes. – Målet er å stoppe videre økning i vekt. Når da barnet vokser i høyden, medvirker det til at iso-KMI vil stabiliseres når vekta stabiliseres. Stabiliseres ikke vekta, vil barnet etter pubertetstiden måtte trenge vektned- gang på lik linje med voksne, sier hun. Fysioterapeuten sier at de ikke har veid barna før og etter. – Noen barn har selv ønsket det, og har gjort det på eget initiativ hos helsesøster i etterkant. Fast helsesøster veide også barnet ved henvisning, forklarer hun. Foreldre måtte være motivert 39 barn ble henvist til prosjektet via helse- Slik har de jobbet: Ti ukers varighet med 40 plasser fordelt på fire grupper. • Oppstartsamtale med barn og foresatte. Helsesøster og fysioterapeut kartlegger kost- hold og aktivitet, motivasjon og mestringstro. Sammen med foreldrene settes konkrete mål. For eksempel: «... skal spise frokost hver tirsdag før han drar på skolen» og «….skal ha kun to timer skjermtid lørdager og søndager». • Fysisk form-test og retest av barna ved start og slutt. • Fysisk aktivitet for barna to ganger i uka, innendørs og utendørs. • Samtalerekke med barnegrupper og foreldregrupper. Barnegruppa har temaer som å bruke kroppen, hverdagsaktivitet, enkel treningsfysiologi, søvn, matlaboratorium og tanker/følelser. Foresattegruppen har tema om overvekt og helseopplysning, kosthold, å snakke med barn om vanskelige tema, livsstilsendring og ny identitet. • Midtveissamtale med barnet og de foresatte; erfaringer så langt, evaluering av målset- ningene, evt. legge til nye mål. Hva fungerer og hva fungerer ikke? • Avslutningssamtale med barnet og de foresatte: evaluering av barnet, veien videre, eventuelle behov for ekstra oppfølging. Foreldrene oppfordres blant annet til å: • Planlegge mer og sette konkrete mål. • Belønne med aktivitet, og ikke med mat. BEVEGELSESGLEDE Fysioterapeuten har lagt opp til varierte aktiviteter i håp om at barna skal finne noe de liker å gjøre så de holder seg fysisk aktiv videre. UTFORDRENDE Et av barna synes den ene testen var utfor- drende. Barnefysioterapeut Ina Ekker lytter og motiverer.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy