Fysioterapeuten 2-2019

36 FYSIOTERAPEUTEN 2/19 REPORTASJE ennå. Nå gjør hun det. Vi har kjøpt en stor ball som hun ligger på, det virker motive- rende siden hun får utsikt. Det styrker ba- lansen hennes når vi ruller ballen forsiktig frem og tilbake. Nakkemusklene blir ster- kere, sier Nina. Fysioterapeuten forteller at premature barn i starten av livet ofte har sterkere mus- kulatur på baksiden enn på framsiden av kroppen. – Barnet kan trenge lengre tid på å få god kontroll på truncus og kan derfor bruke len- gre tid på å nå de motoriske milepælene, sier hun. På sporet av en bevegelse Labori bruker både blid samtale, øyekontakt og smil mens hun rister på en leke for å lok- ke Emilie til å snu seg over på siden. Emilie ser etter figuren og ser ut til å tenke at hun er med på en morsom lek. – Bra! utbryter fysioterapeuten mens hun bruker hånda ved hofta til Emilie for å sti- mulere bevegelsen. – Det er viktig å lede barna inn i øvelsene, og å være tålmodig. Når barnet er forsinket motorisk trenger det av og til å bli satt på Disse øvelsene ble testet • Barnet ligger på rygg med hodet midtstilt. Tre øvelser: Holde hodet stabilt i midten, føre hendene mot munnen og løfte sete og bekken opp fra underlaget. • Barnet ligger på rygg . Én øvelse: Snu barnet over på siden. • Barnet ligger på siden. Tre øvelser: Holde hodet bøyd framover, føre hendene til mun- nen og bli liggende på siden. • Barnet ligger på magen. Fire øvelser: Løfte hodet, samle hendene mot midten, snu hodet til den andre siden og samle seg i bøy. • Sideliggende til sittende. Én øvelse: Barnet ledes opp til sittende fra sideliggende, med en hånd under barnets hode, mens den andre hånda bøyer knærne opp mot magen. • Barnet «sitter» med støtte. Tre øvelser: Holde hodet i midten mens armene føres inn til kroppen, føre hendene til munnen og holde haken fram mot brystet med lang nakke og beina bøyde. Eksempel på instruks til foreldre: • Løfte setet og bekkenet opp fra underlaget: Løft barnets sete opp med den ene hånda. Barnets bein skal være bøyde. Den andre hånda plasseres på barnets mage. Gi fem helt lette trykk fra setet og opp mot barnets skuldre. Kilde: «Lekebok» for prosjekt «individuelt tilpasset fysioterapi til for tidlig fødte barn på nyfødt intensiv avdeling og foreldremedvirkning: Effekt og erfaringer», NOPPI BRUKER LEK Barnefysioterapeut Cathrine Labori lokker Emilie til å snu seg over på siden ved å riste på en leke. Samtidig bruker hun hånda ved hofta til Emilie for å stimulere bevegelsen. BALANSETRENING Barnefysioterapeuten opp- muntrer Emilie til ikke å velte tilbake fra sideleie.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy