Fysioterapeuten 2-2020

FYSIOTERAPEUTEN 2/20 23 Dynamisk balanse påvirkes av forstyrrelser under gange på tredemølle i et virtuelt miljø informasjon for å skape bevegelse og opp- rettholde balanse. Mange forhold kan påvirke balansen. Syk- dom i det vestibulare systemet fører til redu- sert balanse, svimmelhet og synsforstyrrelse, og gir økt risiko for fall (4). Økende alder gir endringer i det motoriske og sensoriske system som påvirker balansen. Et eksempel er redusert muskelstyrke, som sammen med lavere ganghastighet gir dårligere balanse og redusert funksjon (5). Nakkeplager er også vanlig hos eldre. Redusert sensorisk input til nakken er assosiert med nedsatt balanse og ganghastighet, sammenlignet med friske personer i samme alder (6). Hverdagsaktiviteter krever et mangfold av bevegelsesstrategier. Evnen til å fordele oppmerksomheten mellom flere oppgaver er derfor viktig. Dual task er evnen til å utføre to eller flere kognitive og motoriske aktiviteter til samme tid (7). I slike situa- sjoner konkurrerer kontroll av balanse med andre prosesser som krever oppmerksom- het. Hjernen har begrenset kapasitet knyttet til informasjonsbehandling (3). Det er mye som tyder på at balanse blir prioritert frem- for oppgaveløsning dersom man utsettes for VM1: De første målingene gjennomføres når deltakerne går en rett strekning utendørs. Det er ingen hindringer eller kognitive oppgaver på strekningen. VM2: De neste målingene foretas i en mer kompleks situasjon utendørs. Deltakerne utsettes for visuelle inntrykk, fysiske hindringer og kognitive oppgaver i denne situasjonen. VM3: I den tredje måleperioden går deltakerne en rett strekning innendørs samtidig som de må snu på hodet og flytte blikket for å telle søyler på venstre-høyre og deretter venstre side VM4: De siste målingene gjennomføres på en rett strekning med dempet belysning. Deltakerne leser skilt mens de går.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy