Fysioterapeuten 3-2019

32 FYSIOTERAPEUTEN 3/19 FAG KRONIKK har Linge i sin mastergradsoppgave fun- net at omtrent 10% av alle norske spedbarn er i kontakt med manuellterapeut i løpet av første leveår, ofte på grunn av hode- og nakkerelaterte asymmetrier (10). Ser man dette opp mot forekomsten av spedbarn med medfødt muskulær torticollis, er det nærliggende å tro at altfor mange barn ses unødvendig av manuellterapeut. En tidlige- re norsk randomisert kontrollert pilotstudie viste at manuellterapi kombinert med fysio- terapi ikke hadde bedre effekt enn fysiote- rapi alene (11). Som et resultat av vårt ar- beid med retningslinjer for kunnskapsbasert oppfølging av barn med spedbarnsasymme- tri i FYSIOPRIM (12), har fysioterapeutene i Trondheim kommune endret sin praksis, da de tidligere kunne anbefale behandling av manuellterapeut (13). En nylig publisert oversiktsartikkel fra forskere ved Folkehel- seinstituttet i Tidsskrift for Den norske le- geforening støtter også opp under våre ret- ningslinjer, da den konkluderer med at bruk av manipulasjonsteknikker i behandling av spedbarnsasymmetri mangler forsknings- basert dokumentasjon (14). Riktignok er manuellterapeuter også fysioterapeuter, og det hører med til historien å påpeke at de ofte ikke bruker manipulasjonsteknikker på spedbarn, i alle fall ikke slik manipulasjon utøves på voksne (15). Behandling av asymmetri hos spedbarn kan nemlig lett utløse en profesjonskamp mellom fysioterapeuter, manuellterapeuter og andre behandlere. Men uansett hvem som utøver tiltakene har vi ingen garanti for at økt bevegelighet og muskelstyrke automa- tisk vil medføre en bedre funksjon (ICIDH) eller økt aktivitet (ICF). Forskning innen ha- bilitering har vist at det er liten overførbar- het når det gjelder effekt av tiltak på tvers av de ulike ICF-nivåene (16). Det vil dessuten ikke hjelpe de spedbarna hvor årsaken til asymmetrien ikke er å finne i ledd eller mus- kel. Ser vi igjen på risikofaktorene for posi- sjonell torticollis og plagiocephali, der det ikke foreligger stramhet i m. sternocleido- masteoideus, kan omgivelsene være medvir- kende. Særlig har plagiocephali økt i omfang etter at anbefalingene om at spedbarn skal sove på ryggen ble innført på begynnelsen av 1990-tallet (5,9). Selv om ryggliggende stilling anbefales når barnet skal sove, kan god informasjon og veiledning til foreldre når barnet blir født redusere både forekomst og alvorlighetsgrad av plagiocephali (17). I vår brosjyre om barns bevegelsesutvikling i Trondheim kommune framheves variasjon i stillinger og at foreldrene selv kan stimu- lere barnet til å snu ansiktet til begge sider ved hjelp av kjente ansikt og lyder, lyskilder etc. (18). Seniorforsker Brurberg ved Folke- helseinstituttet hevder også at det virkelig interessante spørsmålet er om slike asym- metrier kan forebygges ved hjelp av råd og veiledning i en tidlig fase (15). Kunnskap og kompetansedeling Forskerne ved Folkehelseinstituttet un- derstreker at nybakte foreldre er lett mot- takelige for råd. Derfor bør helsepersonell forsikre seg om at råd de gir til foreldre, og behandling de gir til barn, er kunnskapsba- sert og godt dokumentert (14). I Trondheim kommunes brosjyre legger vi vekt på at barn utvikler seg i ulikt tempo, og at det ikke er noe mål i seg selv at utviklingen skal skje raskest mulig (18). I årets første nummer av Fysioterapeuten kunne vi lese at mange barn henvises unødvendig til spesialisthel- setjenesten og sløser med fellesskapets res- surser (19). Det kan derfor synes på høy tid å dempe risikofokus blant normale barn. I stedet for kompetanse overføring fra spesia- listhelsetjenesten til primærhelsetjenesten som seksjonsleder for fysioterapeutene ved Rikshospitalet framhever som løsningen, vil jeg slå et slag for kompetanse deling mellom forskere og fysioterapeuter og mellom de ulike nivåene i helsetjenesten, for eksempel gjennom strukturer for samarbeid og fag- utvikling, slik vi har etablert i FYSIOPRIM (13). Det er på tide at vi tar innover oss kon- sekvensene av paradigmeskiftet som skjedde fra 1990-tallet og utover, og forlater de endi- mensjonale forklaringsmekanismene når det gjelder spedbarnsasymmetri. Veien fra teori til praksis kan være lang – men vi kan alle gjøre vårt for å forkorte den! Referanser 1. World Health Organization. International Classification of Impairments, Disabilities, and Handicaps. A manual of classification relating to the consequences of disease. Geneva; World Health Organization: 1980. 2. World Health Organization. International Classification of Functioning, Disability and Health: ICF. Geneva; World Health Organization: 2001. 3. Campbell SK. The child’s development of functional movement. In: Campbell SK, Vander Linden DW, Palisano RJ, eds. Physical therapy for children. Third ed. St. Louis; Saunders Elsevier Inc. 2006: 33-76. 4. Thelen E. Motor development. A new synthesis. The American psychologist 1995; 50(2): 79-95. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.50.2.79 5. van Vlimmeren LA, Helders PJ, van Adrichem LN, Engel- bert RH. Torticollis and plagiocephaly in infancy: therapeu- tic strategies. Pediatric rehabilitation 2006; 9(1): 40-6. https://doi.org/10.1080/13638490500037904 6. Kaplan SL, Coulter C, Fetters L. Physical therapy mana- gement of congenital muscular torticollis: an evidence- based clinical practice guideline: from the Section on Pediatrics of the American Physical Therapy Association. Pediatric physical therapy : the official publication of the Section on Pediatrics of the American Physical Therapy Association 2013; 25(4): 348-94. https://doi.org/10.1097/ PEP.0b013e3182a778d2 7. Boere-Boonekamp MM, van der Linden-Kuiper LL. Positional preference: prevalence in infants and follow- up after two years. Pediatrics 2001; 107(2): 339-43. https://doi.org/10.1542/peds.107.2.339 8. Kalra R, Walker ML. Posterior plagiocephaly. Child’s ner- vous system : ChNS : official journal of the International Society for Pediatric Neurosurgery 2012; 28(9): 1389-93. https://doi.org/10.1007/s00381-012-1784-y 9. Shweikeh F, Nuno M, Danielpour M, Krieger MD, Drazin D. Positional plagiocephaly: an analysis of the literature on the effectiveness of current guidelines. Neurosurgical focus 2013; 35(4): E1. https://doi. org/10.3171/2013.8.FOCUS13261 10. Linge B. Kartlegging av undersøkelse og behandling som barnemanuellterapeuter i Norge benytter på sped- barn 0-12 måneder - en survey. Masteroppgave. Bergen; Universitetet i Bergen: 2014. 11. Haugen EB, Benth J, Nakstad B. Manual therapy in in- fantile torticollis: a randomized, controlled pilot study. Acta paediatrica (Oslo, Norway : 1992) 2011; 100(5): 687-90. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2011.02145.x 12. Eide G, Eid B, Viken R, et al. Spedbarnsasymmetri. Retningslinjer for kunnskapsbasert oppfølging av barn henvist for spedbarnsasymmetri i Trondheim kom- mune. Et samarbeid mellom Trondheim kommune og NTNU gjennom forskningsprogrammet FYSIOPRIM. Trondheim kommune: 2018. https://drive.google.com/ file/d/1iifFgZW60WTXp4s-E3KubyynS974FDBQ/view. 13. Evensen KAI, Eide G, Immonen J. Utvikling av retnings- linjer for kunnskapsbasert barnefysioterapi i primærhelse- tjenesten. Fysioterapeuten 2018; (7): 24-9. 14. Brurberg KG, Dahm KT, Kirkehei I. Manipulasjonsteknik- ker ved nakkeasymmetri hos spedbarn. Tidsskrift for den Norske laegeforening : tidsskrift for praktisk medicin, ny raekke 2018; 139(1): 41-7. https://doi.org/10.4045/tids- skr.17.1031 15. Ulvemoen B. Skjeve spedbarn får tvilsom behandling. Lommelegen.no: 2019. https://www.lommelegen.no/ barnehelse/artikkel/skjeve-spedbarn-far-tvilsom-behand- ling/70676662. 16. Novak I, McIntyre S, Morgan C, et al. A systematic review of interventions for children with cerebral palsy: state of the evidence. Developmental medicin and child neurology 2013; 55(10): 885-910. https://doi. org/10.1111/dmcn.12246 17. Aarnivala H, Vuollo V, Harila V, Heikkinen T, Pirttiniemi P, Valkama AM. Preventing deformational plagiocephaly through parent guidance: a randomized, controlled trial. European journal of pediatrics 2015; 174(9): 1197-208. https://doi.org/10.1007/s00431-015-2520-x 18. Enhet for fysioterapitjeneste. Barns bevegelsesutvik- ling. Trondheim kommune: 2014. https://www.trondheim. kommune.no/globalassets/10-bilder-og-filer/03-bft/ felles-bft/informasjonsbrosjyrer-helsestasjon/barns- bvegelsesutvikling.pdf . 19. Hovden K. Kunnskap skal luke ut undødvendige henvisninger. Fysioterapeuten 2019; (1): 12-4.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy