Fysioterapeuten 3-2020

18 FYSIOTERAPEUTEN 3/20 AKTUELT De nye retningslinjene for helsefagutdanninger skaper bekymring, både i fagmiljøer og organisasjoner. Flere fryk- ter at fysioterapiens stilling og særpreg skal bli svekket. TEKST og FOTO Baste Fanebust fysioterapeuten@fysio.no RETNINGSLINJENE for helsefagutdanninger (RETHOS) trer i kraft når studentene setter seg på skolebenken til høsten. Slett ikke alle er overbevist om at det vil komme bedre fy- sioterapeuter ut i andre enden. Dette er en del av regjeringens plan for å styrke de helsefaglige tjenestene, og arbeidet med retningslinjene har pågått siden høsten 2017. Målet har vært mer tverrfaglighet og å styrke sammenhengen mellom det som un- dervises ved studiestedene og behovene ute i helsetjenesten og klinikken. Strykkarakter Flere av helsefagorganisasjonene er svært misfornøyde med resultatet. Da utkastet for fase 1 var ute til høring i 2018, ga Norsk Manuellterapeutforening (NMF) strykka- rakter til så godt som alle punktene i planen. Blant områdene de ga lavest mulig karakter, var om retningslinjene ville være i tråd med brukernes og tjenestenes fremtidige kompe- tansebehov. Peter Christian Lehne, leder i NMF, mener også at retningslinjene er altfor ge- nerelle, og at det i liten grad vil sikre stan- dardisering av sluttkompetansen for fysiote- rapeuter, til tross for at dette har vært et av hovedmålene. Norsk Fysioterapeutforbund (NFF) var i den samme høringsrunden opptatt av at retningslinjene må sikre fysioterapiens kjer- nekompetanse: – Vi har spesielt vært opptatt av at dette ikke må lede oss i retning av at fysioterapistu- diet blir en generell helsefagutdanning, un- derstreker Gerty Lund, forbundsleder i NFF. Begrenset Unni Vågstøl, førstelektor ved Høgskulen på Vestlandet (HVL), har vært en del av pro- gramgruppen som har utformet retnings- linjene. Hun forteller at departementet satte grenser for hvilke begreper som kunne bru- kes: –Vi måtte svelge noen kameler, men har også fått trumfet gjennom bruk av en del be- greper som er sentrale i utøvelsen av fysiote- rapi, sier Vågstøl. Programgruppen besto av representanter for utdanningene, kommunehelsetjenesten, helseforetakene og studentorganisasjonene. Av utdanningene var UiT, OsloMet og HVL representert. Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk (NKR) setter standarden for hvilke begreper man kan bruke når læreplaner for de ulike utdanningsnivåene skal utformes. I tillegg setter NKR rammer for hva man kan kreve av studenters kompetanse. Det strengeste kravet på bachelornivå er for eksempel at studenten skal ha «bred kompetanse», «inn- sikt» og «kunne anvende kunnskap i prak- sis». Nye retningslinjer skaper usikkerhet SPENT Unni Vågstøl, førstelektor ved HVL, er spent på hvordan de nye retningslinjene vil prege fysiote- rapien fremover. ULIKHET NFF-leder Gerty Lund ønsker ikke at fysioterapeutene som utdannes blir altfor ulike. Foto: Cecilie Bakken Høstmark

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy