Fysioterapeuten 3-2020

FYSIOTERAPEUTEN 3/20 21 sluttende eksamen. – Lærer dere noe om for eksempel laserbehandling, ultralyd, trykk- bølger, teiping og bruk av nåler? – Nei, studiet er bygd opp på evidensbasert behandling, så vi læ- rer minimalt om andre behandlingsmetoder. Vi hadde en foreles- ning om behandling med strøm, laser og trykkbølger i andre klasse. De som ville kunne ta et 8-timers kurs i ettertid, men dette var utenom skoletid og man måtte selv betale for det. Teiping og nåler er da heller ikke evidensbasert be- handling, så vil man lære dette må man gå på kurs selv, mener Skallerud. Heller ikke på NTNU blir slike behand- lingsmetoder vektlagt. «For lite dokumen- tasjon» og «utdatert» var argumenter som gikk igjen når man snakket om disse tin- gene, forklarer Matthiessen. Overraskelsen var derfor stor da hun kom til HVL og møtte medstudenter som hadde studert laser og ultralyd et helt se- mester med avsluttende eksamen. Ved HVL peker man på at noe av svaret er hvilke lærerressurser man har, og hva det forskes på ved den enkelte utdanning. Utfordrende på utveksling Mangelen på standardisering av utdanningen får også betydning in- ternasjonalt. For en student som ønsker å være anonym, ble møtet med Duke University i USA under utveksling en brå overgang. – Det som ble undervist der var helt nytt, noe vi enten bare hadde hørt om eller ikke hatt undervisning i. Undervisningen er kompleks og komplisert og krevde et enormt faglig grunnlag, sier den tidligere studenten. Vedkommende mener en bedre, dypere og mer spisset forbere- delse til utveksling og et løft av det faglige grunnlaget må til for at man som utvekslingsstudent skal ha et godt møte med undervisning i andre land. Regjeringen har slått fast at flere studenter bør ha et utenlands- opphold, og at institusjonene systematisk bør legge til rette for faglig relevant utveksling i alle studieprogram. Men antallet studenter som tar deler av graden sin i utlandet har likevel stagnert de siste årene. – Mer standardisert En annen som har erfart møtet med kunnskapsnivået i utlandet er Aleksander Solberg, sisteårsstudent ved bachelorutdanningen på HVL. – En forskjell jeg la merke til, er at fysioterapien i USA virker mer standardisert enn i Norge. De er opptatt av at alle fysioterapeuter skal jobbe på en tilsvarende måte, og ha den samme verktøykassen for å løse problemstillinger, sier Solberg. Han mener utdanningsløpet i USA er mer formalisert. Det gjel- der hva fysioterapiutdanning skal bestå av, og hva man skal kunne som ferdig utdannet. Han opplevde møtet med den amerikanske fy- sioterapikulturen som både inspirerende og overveldende. – De amerikanske fysioterapistudentene er generelt veldig flinke teoretikere, men samtidig særdeles gode praktisk. Jeg kjøper ikke helt den teorien at de som er teoretisk sterke er dårlige praktisk og motsatt, heller at de er begge deler, sier sisteårsstudenten. n OVERRASKET Kamilla Skallerud er student ved OsloMet. Hun ble over- rasket da hun innså hvor stor ulikhet det er mellom landets fysioterapiutdan- ninger. n Erstatter Forskrift til rammeplan for fysioterapiutdanning fra 2005, og fastslår læringsutbytte for ulike kompetanseområder: • kropp, bevegelse og funksjon • undersøkelse, vurdering, diagnostisering og tiltak • samhandling og kommunikasjon • habilitering og rehabilitering • etikk og kulturforståelse • kritisk tenkning, kvalitetssikring og innovasjon • samfunn og folkehelse Vektlegger at studentene skal oppnå «bred kompetanse» innenfor de ulike fagområdene. Har fokus på å utvikle innsikt, refleksjon og evne til analyse. Kilde: Lovdata.no Ny nasjonal retningslinje for fysioterapeututdanningen Medlemsfordel på strøm Som medlem av Norsk Fysioterapeutforbund får du spesialavtale på strøm fra Fjordkraft. Bestill nå og spar 300,- på din første strømregning. Les mer og se alle fordlene med å være kunde på fjordkraft.no/nff eller ring 230 06100. Ekstra billig mobil- abonnement for alle med strøm fra Fjordkraft

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy