Fysioterapeuten 3-2022

VITENSKAPEL IG ARTIKKEL 38 FYSIOTERAPEUTEN 3/22 av telefon eller digitale media. Fysioterapeuter har ekspert- kompetanse innen sitt fagområde, mens pasienter er ek- sperter på egen livssituasjon og egen helse (11). Filosofen Hans Skjervheim beskriver to ulike måter å kommunisere på. Det han omtaler som en treleddet relasjon består av ‘meg selv’, ‘den andre’ og ‘saken’ vi har felles (12). Den fel- les saken er hver enkelt slagrammet sin opptreningsprosess samt deltakelse i forskningsprosjektet. Toleddet relasjon er når ‘den andre’ reduseres til et objekt som man ikke per- sonlig engasjerer seg i. Dette kan sammenlignes med å se deltakere som objekter for forskning. Metodiske betraktninger Denne studien anvender en beskrivende, kvalitativ metode i form av intervjuer med fysioterapeuter (13). Utvalget Seks av totalt ni kvinnelige kommunefysioterapeuter, som hadde vært treningskoordinator i forskningsprosjektet LAST, ble forespurt om deltagelse i studien. Dette utgjorde to fra hver av de tre kommunene som var representert i LAST-studien. De som hadde lengst erfaring i prosjektet ble intervjuet og de var fra midt i 20 årene til midt i 50 åre- ne. Fysioterapeutene ble ansatt som koordinatorer i ulike faser av LAST-studien på sin ordinære arbeidsplass. Stil- lingsandelen i forskningsprosjektet varierte fra 20 prosent til 80 prosent, avhengig av hvor mange deltakere de hadde ansvar for å følge opp (Tabell 1). Intervjuene Det ble benyttet individuelle intervjuer med en semistruk- turert intervjuguide (6, 13). Følgende temaområder ble be- lyst: Opplevelse av den nye koordinatorrollen versus den tradisjonelle fysioterapeutrollen, profesjonell kunnskap og erfaring, kommunikasjon og samhandling med de slagram- mede deltakerne. Fire intervjuer ble foretatt ved fysiske mø- ter, et som en telefonsamtale og et via Skype. Hvert intervju varte ca. en time og alle ble tatt opp på lydbånd. Transkrip- sjonen ble utført kort tid etterpå av førsteforfatter. Analysen Intervjumaterialet ble analysert etter systematisk tekstkon- densering (STK) (14) og kategorisert ut fra de tre teoretiske perspektivene. Funnene ble sortert under to hovedover- skrifter: 1. Den nye koordinatorrollen og den tradisjonelle fysiote- rapeutrollen 2. Kommunikasjon mellom koordinatorene og prosjekt- deltakerne Hvert sitat er i resultatdelen merket med fysioterapeut nummer 1-6 i parentes. Etisk vurdering Studien ble godkjent i Regional Etisk komite (REK), nr. 2011/1427, som en understudie av LAST-studien (6, 7). Tillatelse til datahåndtering ble innhentet fra Norsk Sam- funnsvitenskapelig datatjeneste (NSD). Alle informantene underskrev informert samtykkeskjema og de kunne når som helst trekke seg fra studien. Funn Den nye koordinatorrollen og den tradisjonelle fysioterapeutrollen Fysioterapeutene vekslet mellom å forholde seg til forsk- ningsprosjektets målsettinger og deltakernes hverdagsliv. De var ikke forskere, men hadde noen forskningsassistent- oppgaver. Samtidig var de ikke behandlere, men skulle veilede deltakerne i bruk av dokumentasjonsverktøyene og motivere til trening og andre fysiske aktiviteter. Slik ut- trykte en av fysioterapeutene seg: Det var litt uvant å komme hjem og bare prate om å trene. Jeg var forberedt på det, jeg visste det fra starten av, men det var litt uvant å gå inn i den rollen. Når det er forskning, er det litt annerledes enn det hadde vært til vanlig. Det blir litt kunstig … Jeg har vært en slags koordinator, men de fleste jeg har hatt har fikset det selv. Jeg har ikke koordinert noe for dem. Det er en forventning når man kaller en stilling en koordinator. (Fysioterapeut 2) Mens to andre fysioterapeuter sa dette: J eg tenker at når jeg behandler, så involverer jeg meg enda mer enn hva jeg har gjort som koordinator. Det er på godt og vondt det og. Noen ganger var det positivt og ikke å involvere seg så mye og la ansvaret ligge hos den enkelte, om de tok den eller ikke. … Jeg prøvde å holde hatten på hodet, at jeg var koordinator og at jeg ikke skulle involvere meg. (Fysioterapeut 4) Det var jo snakk om å ha en ny rolle. Det var jo snakk om å kommunisere og ikke bare ha en kommunika- sjon, da. Ikke å gjøre! Det var en kjempe-ny rolle for meg. (Fysioterapeut 3) De tre utsagnene viser at koordinatorene både skulle utføre oppgaver som forskningsassistenter og som treningsveile- dere. Dette var annerledes enn ved tradisjonell fysiotera- piutøvelse. I utgangspunktet forbandt fysioterapeutene koordinator- begrepet med en organisator, mens i forskningsprosjektet ble ordet brukt om den nye veilederrollen. De uttrykte usikkerhet på om begrepet koordinator passet til oppga- ven med å veilede deltakerne i treningsaktivitet. Samtidig skulle de også koordinere innsamlingen av forskningsdata. Slik beskrev en av fysioterapeutene dette: Jeg tenker at en koordinator er en som organiserer mye mer. En koordinator i prosjektet er det at man er en veileder …. Det som var viktig, var å skille på fysiote- rapi-rollen og koordinatorrollen. Derfor er jeg glad jeg Fysioterapeut Aldersgruppe Kommune Intervjutype 1 41-60 år By Telefon 2 20-40 år Land Fysisk møte 3 41-60 år Land Fysisk møte 4 41-60 år By Skype 5 20-40 år Land Fysisk møte 6 41-60 år Land Fysisk møte TABELL 1 Oversikt over utvalget i intervjustudien.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy