Fysioterapeuten 3-2023

FYSIOTERAPEUTEN 3/23 17 – Vi skal bidra til å etablere det første masterprogrammet i fysioterapi i Nepal, sier Lennart Bentsen, høyskolelektor ved NTNU i Trondheim. – I tillegg skal vi støtte oppstart av et nytt bachelorprogram for fysioterapi, et pedagogisk kurs for fakultetet og videre bidra til å utdanne tre PhD.-kandidater, som alle er tilknyttet utdanningsinstitusjonene vi samarbeider med i Nepal. Lennart Bentsen leder arbeidspakken med etablering av masterprogrammet ved Kathmandu University School of Medical Sciences (KUSMS). Programmet skal være en mastergrad i musculoskeletal physiotherapy. Den starter ifølge Bentsen i disse dager med fem studenter i første kull. – Målet er å utdanne 30 masterstudenter i løpet av prosjektets 5-års ramme, og gjennom det og PhD.-kandidatene sørge for akademisk kompetanse til å drive dette selvstendig videre, sier Lennart Bentsen til Fysioterapeuten. Prosjektet er en del av NORHED (Norwegian Programme for Capacity Development in Higher Education and Research for Development), som jobber for å styrke utdanning, forskning og inkludering ved institusjoner for høyere utdanning i utviklingsland. Bentsen besøkte nylig Dhulikel og Kathmandu i Nepal sammen med kollegaer ved NTNU – blant annet Kathrine Rømmen, som leder arbeidspakken med en ny bachelorutdanning i fysioterapi ved Kathmandu Medical College. n Les mer på fysioterapeuten.no. Etablerer masterprogram i fysioterapi i Nepal TUNGT ARBEID I Nepal har kvinner i jordbruket fulle dager med fysisk aktivitet. Foto: Britt Stuge. FORSKNINGOGUTDANNING I NEPAL Til venstre: Området hvor Kathmandu University School of Medical Sciences (KUSMS) er lokalisert. Foto publisert etter godkjenning fra Dhulikhel Hospital, Kathmandu University Hospital. FYSIKALSKE HJELPEMIDLER FOR bamseprodukter.no BARN OG VOKSNE Vi leverer fysikalske hjelpemidler for barn, ungdom og voksne til fysioterapeuter, klinikker, institusjoner og privatpersoner i hele landet. Nå med instruksjonsvideoer på helt ny nettside!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy