Fysioterapeuten 3-2025

VITENSKAPELIG ARTIKKEL 28 FYSIOTERAPEUTEN 3/25 «Det er utrolig hva du tåler når du vet hva det er» – En studie om deltakernes opplevelse av pasientundervisning som bidrag til selvivaretakelse ved langvarige skulderplager Henriette Prøsch Hage, MSc., fysioterapeut, Enhet for fysioterapitjenester, Trondheim kommune. henriette.prosch.hage@trondheim.kommune.no. Jenny Græsholt Røine, MSc., fysioterapeut ved Haukeland Universitetssykehus, ortopedisk seksjon. jenny.gresholt.roine@helse-bergen.no. Bård Erik Bogen, fysioterapeut, PhD. Førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet. Tove Ask, fysioterapeut, PhD. Førsteamanuensis, Høgskulen på Vestlandet. Merknad: Delt 1. forfatterskap mellom Prøsch Hage og Græsholt Røine. Denne vitenskapelige artikkelen er fagfellevurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 10. mars 2025. Studien er godkjent av Regionale komiteer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK), med saksnr. 617503, og Sikt (tidligere NSD), med saksnr. 563878. Ingen interessekonflikter oppgitt. Artikkelen ble først publisert på www.fysioterapeuten.no. Sammendrag Bakgrunn: Til tross for at ikke-kirurgisk behandling har vist seg å ha like god effekt på langvarige skulderplager som kirurgisk behandling, utgjør kirurgiske inngrep fremdeles en stor del av behandlingstilbudet i helsevesenet. Skulderskolen er et nyetablert, tverrfaglig undervisningstilbud for pasienter med langvarige skulderplager. Det er behov for å undersøke hvordan pasientundervisning oppleves som bidrag til selvivaretakelse for denne pasientgruppen. Metode: Vi gjennomførte semistrukturerte intervju med en til to deltakere per intervju, totalt åtte deltakere. Systematisk tekstkondensering ble brukt til å analysere datamaterialet. Funn: Analysene identifiserte tre hovedfunn: 1) Kunnskap gir trygghet, 2) Bevisstgjøring og atferdsendring styrker gjennomføringsevnen og 3) Gruppebasert pasientundervisning er en ressurs. Undervisningstilbudet bidro til redusert bevegelsesfrykt og ga deltakerne en følelse av mestring til tross for smerter. Dette virket oppløftende og styrket deres mestringstro og selvivaretakelse. Deltakerne hadde ulikt kompetansenivå og behov, og de ønsket mer tid til praktisk og individuell veiledning, samt oppfølging etter undervisningen. Konklusjon: Deltakerne ved Skulderskolen opplevde pasientundervisning som et relevant bidrag til selvivaretakelse ved langvarige skulderplager. Skulderskolen bidro til økt mestringstro og hjalp deltakerne til å leve bedre med skulderplagene sine. Mer individuell tilnærming og videre oppfølging kan øke den fordelaktige effekten av pasientundervisningen, og styrke Skulderskolens bidrag til deltakernes selvivaretakelse. Nøkkelord: Skulderskolen, pasientundervisning, selvivaretakelse, helsekompetanse, kvalitativ metode. Innledning Plager fra muskel- og skjelettsystemet rammer nærmere 1,5 millioner nordmenn og utgjorde i 2023 omtrent en tredjedel av alt legemeldt sykefravær (1,2). Skulderplager er den tredje hyppigste forekommende plagen etter smerter i korsrygg og nakke (3), og utgjør en betydelig byrde for individets livskvalitet (4). Antall tapte dagsverk som følge av skulderplager har økt kraftig de siste årene og medførte nærmere 180 000 tapte dagsverk i 2023 (2). Det gjennomføres mer enn 5 000 kirurgiske inngrep årlig i Norge som følge av skulderplager, som er både kostbare og risikofylte (5,6,7). Ifølge Haahr et al. (8) foreligger det ikke evidens for at kirurgiske inngrep fører til mindre smerte eller bedre skulderfunksjon for pasienter med subakromiale plager, enn ikke-kirurgisk behandling. Fysioterapiveiledet trening krever færre økonomiske ressurser, har lavere risiko for komplikasjoner og sammenlignbar effekt med kirurgiske inngrep. Det er derfor gode argumenter for å anvende ikke-kirurgiske tiltak i behandlingen av pasienter med langvarige skulderplager (9). Skulderskolen er et samarbeidsprosjekt mellom Lærings- og mestringssenteret (LMS) i Bergen, avdeling for

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy