Fysioterapeuten 4-2018

26 FYSIOTERAPEUTEN 4/18 FAG KASUISTIKK det å gjøre oppgaver og å leke i basseng. Å være i vann er en god arena for fysisk aktivi- tet for Anna siden hun har mer bevegelses- frihet der enn på land, og at treningen er re- levant for hennes motorikk og funksjon. Det er imidlertid en forutsetning at det er godt oppvarmet vann og at hun har med seg en voksen person i nærheten. For at Anna skal få best mulig utbytte av det lokale bassengtil- budet hun kom i gang med, hadde det vært en fordel med mer samhandling mellom fagpersoner på BHSS og lokalt. Utveksling av erfaringer og informasjon kunne foregått ved telefonsamtaler, lokale fagpersoner på fagbesøk på Helsesportsenteret og/eller fy- sioterapeut på BHSS i møter/aktivitet i An- nas lokalmiljø. Boka om svømmeopplæring og funksjonsnedsettelser gir god informa- sjon (15), men det er også behov for en e- læringsmodul hos Svømmeforbundet, slik at instruktører og trenere i svømmeklubbene kan øke sin kompetanse nettbasert. Fysisk aktivitet er viktig for barn med funksjonsnedsettelser. De er i mindre grad fysisk aktive og har større utfordringer når det gjelder deltakelse i fysisk aktivitet enn jevnaldrende uten funksjonsnedsettelser (1, 2). En studie viste at barna med funks- jonsnedsettelser hadde et sterkt ønske om å være fysisk aktive, og ønsket å være mer fysisk aktive sammen med jevnaldrende enn de var (3). Økt fysisk aktivitet et ofte et mål som preger fysioterapitiltak. Imidlertid kre- ver all form for bevegelse/aktivitet energi fra barnet, og en del barn, ungdom og voksne med CP opplever smerte og slitenhet (12). Det er viktig å finne en balanse mellom akti- viteter og hvile/restitusjon for at barnet skal fungere i hverdagen og oppleve best mulig livskvalitet. Anna og foreldrene ønsket å sette mål for perioden fram til ettermøtet fire måneder etter oppholdet. Verktøyet GAS-mål ble be- nyttet, og Anna nådde målet sitt da hun kom i gang med ukentlig bassengtilbud på friti- den. Evalueringsverktøyet har vært brukt i norsk barnehabilitering fra ca. 2004. Resul- tatene fra en studie med barn fra BHSS som deltakere, viste at mange barn (55 %) ønsket mål i forhold til vannaktivitet, og mange av barna (57 %) hadde nådd målet eller var på vei mot målet fire måneder etter oppholdet ved BHSS (13). Studien viste at deltakelse i fysisk aktivitet kan bli optimalisert gjennom målrettete og familiesentrerte tiltak. En sys- tematisk oversiktsartikkel konkluderer med at det ikke er bevis for at målsetting med bruk av standardiserte verktøy støtter posi- tive behandlingsresultat i aktivitetsfokuserte tiltak for barn med CP (14), men at det er behov for mer forskning på dette området. Imidlertid er målsetting og aktivitetsfoku- serte tiltak knyttet sammen og det er posi- tive erfaringer fra klinisk praksis både hos foreldre og fagpersoner. Det gir en mulighet for å involvere barnet og familien aktivt i avgjørelser om tiltak, og understreker hvilke aktiviteter som barnet og familien vurderer som viktige å lære for barnet. Konklusjon Denne kasusrapporten viser en praksismo- dell som kan medvirke til økt deltakelse i fysisk aktivitet for barn med funksjonsned- settelser, hvor barnet selv er involvert i egen tiltaks- og målsettingsprosess, hvor fysio- terapeuters tiltak er aktivitetsfokuserte, og hvor samhandlingen mellom spesialisthel- setjenesten og lokalmiljøet foregår over tid. Anna var motivert for økt deltakelse i fy- sisk aktivitet på fritiden og hadde konkrete aktivitetspreferanser. Etter oppholdet ved BHSS kom Anna i gang med et ukentlig bassengtilbud på fritiden. For å optimali- sere kvaliteten på bassengtilbudet til Anna kunne samhandlingen mellom fysioterapeut på BHSS og fagpersoner i lokalmiljøet vært bedre. Refleksjon over fysioterapeuters praksis i arbeidet med barn med funksjonsnedset- telser er av betydning for at tiltakene skal bli meningsfulle, målrettede, med funksjonelle aktiviteter, samt at barnet får være en aktiv deltaker i prosessen. Det er behov for mer kunnskap om hvordan barn med funksjons- nedsettelser opplever å være involvert i egen habiliteringsprosess. Litteraturliste 1. King G, Law M, King S, Rosenbaum P, Kertoy MK, Young NL. A conceptual model of the factors affecting the recreation and leisure participation of children with disabilities . Phys.Occup.Ther.Pediatr. 2003, 23, 63-90. 2. Tøssebro J, Ytterhus B. Funksjonshemmete barn i skole og familie: Inkluderingsideal og hverdagspraksis. Oslo: Gyldendal akademisk. 2006. 3. Nyquist A. Jeg kan delta! Barn med funksjonsnedset- telser og deltakelse i fysisk aktivitet – en multimetode- studie i en habiliteringskontekst . Doktorgradsavhandling ved Norges Idrettshøgskole, Oslo. 2012. 4. Nyquist A, Hoberg A. Programbeskrivelse Lokalmiljømo- dellen. Beitostølen Helsesportsenter. 2007. 5. Effgen SK. Meeting the Physical Therapy Needs of Children. Second Edition. Philadelphia: F.A. Davis Company. 2012. 6. Valvano J, Rapport MJ. Activity-focused interventions for infants and children with neurological conditions. Infants and Young Children 200 6 , 19(4), 292.307. 7. King G, Law M, King S, Hurley P, Hanna S, Kertoy M, Rosenbaum P, Young N. Children’s Assessment of Participation and Enjoyment (CAPE) and Preferences fo Activities of Children (PAC) San Antonio,TX, USA, Harcourt Assessment. 2004. 8. Fallang B, Østensjø S, Øien I. Physical activity in chil- dren. Which activities do they prefer? Abstract Develop- mental Medicine Child Neurology 2008, vol 5 no 114:23. 9. Kiresuk TJ, Smith A, Cardillo JE. Goal attainment scaling: Applications, theory and measurement. Hillsdale, NJ: Lawrence Earlbaum Assosiates.1994. 10. Jahnsen R, Villien L, Aamodt G, Stangehelle K, Holm I. Physiotherapy and Physical Activity - Experiences of adults with cerebral palsy, with implications for children . Advances in Physioterapy 2003, 5, 21-32. 11. Rosenbaum P, Gorter JW. The `F-words` in childhood disability: I swear this is how we should think! Child: Care, Health Dev. 2011;38:457-463. 12. CPOP. Oslo Universitetssykehus. Årsrapport 2016. s.46. 13. Willis CE. Enabling physical activity participation for children and youth with disabilities: A Knowledge-To- Action approach. Doctoral thesis. University of Western Australia. 2016. 14. Brogren Carlberg E, Löwing K . Does goal setting in activity-focused interventions for children with cere- bral palsy influence treatment outcome? D evelopmental Medicine & Child Neurology. 2013;55:47-54. 15. Kahrs N, Halvorsen T. Fra lek i vann til svømming. Om svømmeopplæring og funksjonsnedsettelser. Bergen:Bodoni. 2008. Ønsker du å bidra med kunnskapsformidling i Fysioterapeuten? For ytterligere info, gå inn på http://fysioterapeuten.no/Fag-og-vitenskap/Forfatterveiledning Kunnskapsformidling i Fysioterapeuten Velkommen som forfatter!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy