FYSIOTERAPEUTEN 5/16
3
innhold
AKTUELT
5
Skolehelsetjenesten: – Døren
er åpen, vi må våge å gå inn
9
– Nålebehandling er ikke
ufarlig
10
Fakta og feilslutninger om
akupunktur
12
– Vi er klare for morgen-
dagens utfordringer
14
Tariff 2016: Kompetanse skal
lønnse seg
16
Langvarig sykefravær: Økt
tverrfaglighet gir resultater
FAG
20
Fysisk aktivitet som pedago-
gisk læringsmetode i skolen
26
Kommentar: Stopp rund-
dansen
27
Doktorgrad: Klassifisering,
måling og behandling av
kakeksi hos kreftpasienter
28
Editorial: The TIDieR checklist
will benefit the psysiothe-
rapy profession
30
Cochrane-oppsummering fra
Kunnskapssenteret
31
Bokanmeldelse
REPORTASJE
32
Ubetinget smerte
FASTE
SPALTER
39
Nytt fra NFF
44
Møter og kurs
48
Bransjeregisteret
50
Kalender
SKOLE
Fysisk aktivitet som pedagogisk læringsmetode er temaet for den vitenskapelige artikkelen i dette nummeret
av Fysioterapeuten. Aktiv læring skapte ifølge elever og lærere en mer variert, meningsfull og aktiv skoledag.
Foto: Elisabeth Tønnesen
SKOLEHELSETJENESTEN
– Grip
muligheten! Det er oppfordringen fra
regionleder Karianne Bruun Haugen.
SYNLIGHET
Det er mål nummer én
for Merete Tønder, psykomotoriker-
nes nye faggruppeleder.
COCHRANE
Tilpasset trening kan
redusere utmattelsessymptomer
ved CSF/ME.
12
20
5
30
Det er en myte at nålebehandling
er harmløst.
Side 9