Fysioterapeuten 5-2018
Han hadde tidligere testet ut apper på mobil og nettbrett som gjorde tale til tekst, men trengte et program som kunne operere på pc og være et vesentlig hjelpemiddel i arbeidsdagen. Tuva bruker han til å diktere tekst i ulike dokumenter og e-post. Et konkret eksempel han nevner som særlig nyttig er møtereferat. I stedet for å utsette skrivingen og risikere å glemme innhold som skal med er rask diktering rett etter møtet tidsbesparende og effektivt. Og på denne måten skriver han med stemmen og slipper å bruke hendene. – Før Tuva kunne jeg kjenne bekymring for at jeg ikke skulle klare å fullføre og grue meg for å starte å skrive. Øystein Simonsen startet som testbruker av Tuva allerede i 2017. Parallelt søkte han NAV om å få innvilget Tuva som hjelpemiddel. Han forteller at Hjelpemiddelsentralen lokalt var nysgjerrige på hvordan løsningen fungerte samt at hans arbeidsgiver var veldig positiv til Tuva. – Prosessen med NAV gikk overraskende greit. Årsaken er trolig at jeg kunne fortelle hvor avgjørende Tuva var for at jeg skulle kunne stå i jobb, jeg kunne vise NAV at det faktisk hjalp meg, at løsningen fungerer. Måten kulturhuslederen bruker Tuva på er å diktere inn teksten og deretter korrigere. Slik får han best flyt og kan være i tanken før han går gjennom til slutt. – Jeg tenker at diktering også er noe jeg blir bedre på med trening, det handler om å komme inn i et slags modus. Raskere med stemmen Øystein Simonsen er overbevist om at bruk av tale vil bli standard i operativsystemer og generelt tas i bruk mye mer fremover. – Det er nesten rart at vi ikke har kommet lenger, teknolo- gien finnes jo. Det er jo ikke nødvendig at folk skal sitte å skrive, det vesentlige er hva som faktisk blir produsert. Selv om han behersker Touch-metoden og er vant til å skrive fort opplever han at å skrive med stemmen går enda raskere. – Og så er det et annet pluss med Tuva, språket blir trolig mer korrekt. Tilpasses ulike brukere Svært ulike brukere kan ha stor nytte av Tuva talegjenkjenning ifølge Øystein. – Kanskje løsninger bør tilpasses ulike brukernivå, det er jo forskjell på om man kan bruke hendene noe eller ikke. For oss med en fungerende kropp kan enkelte funksjoner tas bort for å oppnå bedre arbeidsflyt. Han nevner navigering med stemmestyring, dette er avgjørende for noen brukere, men ikke så nødvendig for andre. Uansett bruker er det avgjørende å gjøre en innsats i oppstart- en, å lese inn tekst, laste opp dokumenter og legge inn egne ord så den personlige profilen blir god. – Det er utrolig viktig å gjøre dette tidlig, jeg ser at egen- navn, faguttrykk jeg bruker mye er nyttig å ha i Tuva så pro- grammet gjenkjenner og skriver korrekt. Psykologisk viktig Øystein Simonsen vet at selv om han trener, får behandlinger og blir bedre så skal han bruke Tuva i årene fremover. – Rent mentalt er det viktig å vite at man har tilgang på verktøy som hjelper. Jeg grudde meg til å komme tilbake på jobb, for som leder er det fullt trøkk uansett. Det har vært psykologisk viktig for meg at jeg faktisk har et hjelpemiddel som avlaster meg når står på som verst. – Med Tuva kan jeg se fremover og vite at jeg fortsatt vil ha et verktøy som kan hjelpe meg og gjøre det mulig å være i arbeid. Det betyr mye for meg. Tysværtunet kulturhus i Aksdal, Rogaland tilbyr forestill- inger, konserter, dansesal, galleri, kino, kafe, badeanlegg, øvingsrom, idrettshall, hobbyrom, klatrevegg og bibliotek. Øystein Simonsen har ansvar for det hele – Det er godt å ha Tuva som hjelpemiddel, sier kulturhus- lederen. www.maxmanus.no/Tuva – Tlf. 23 00 74 70 Du finner oss også på YouTube og Facebook! Ser fremover med Tuva Annonse fra Max Manus AS Øystein Simonsen kom over Tuva da han fikk problemer med å skrive og på eget initiativ lette etter program for talegjenkjenning på norsk. Foto: Alf Einar Kvalavåg
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy