Fysioterapeuten 5-2019

10 FYSIOTERAPEUTEN 5/19 AKTUELT I REVIDERT nasjonalbudsjett er det bevilget fem millioner kroner til å utrede etablering av fire nye pakkeforløp: for muskel- og skje- lettlidelser, smertebehandling, utmattelse og ADHD. Det opplyser Helse- og omsorgsde- partementet (HOD) i en pressemelding. – Regjeringen følger med dette opp re- gjeringspartienes seks punkter for bedre kvinnehelse. Vi foreslår derfor å innføre tre pakkeforløp for sykdommer der kvinner er overrepresentert, sa helseminister Bent Høie i forbindelse med at revidert nasjonalbud- sjett ble lagt fram. Pakkeforløpet for ADHD skal baseres på den såkalte Namsos-modellen, som bygger på erfaringer fra Namsos BUP. Det inne- bærer at et profesjonelt ADHD-team, med klinikere fra ulike fagområder, gjennomfø- rer en full utredning i løpet av en uke, ifølge HOD. Det er foreløpig ikke kjent hvordan even- tuelle nye pakkeforløp for muskel- og skje- lettlidelser, smertebehandling og utmattelse skal organiseres. n FREDDY Kaltenborn døde torsdag 2. mai, 96 år gammel. Han var helt sentral i arbeidet med å innføre manuellterapi i Norge, og en ruvende skikkelse, både i Norge og internasjonalt. Kaltenborn ble leder for den aller første faggruppen for manu- ellterapi fra 1956, som da het «Spesialgruppen for Medisinsk Mani- pulasjon». Spesialgruppen var lukket for vanlige fysioterapeuter, og NFF etablerte derfor sin egen Faggruppe for manuell terapi i 1966. Kaltenborn var også en av grunnleggerne av IFOMPT i 1974, den første undergruppen i WCPT: International Federation of Orthopa- edic Manipulative Physical Therapists. Delegatene på WCPTs generalforsamling i Geneve 8.-9. mai he- dret Freddy Kaltenborns minne med ett minutts stillhet. n Kilder: fysio.no og wcpt.org Lærte mer med økt aktivitet n Skoleelever som deltok i en studie med to timer ekstra fysisk aktivitet i uka, økte aktivitetsnivået gjennom hele skoledagen og gjorde det bedre på nasjo- nale prøver. Prosjektet School in Motion (ScIM) ble gjennomført av Norges idrettshøgskole (NIH), sammen med Universitet i Agder, Universitetet i Stavanger, Høgskulen på Vestlandet og Utdanningsdirektoratet. I alt 2.000 elever fra 29 ungdoms- skoler i Norge ble delt inn i tre grupper. I den første styrte lærerne. De la opp til én time vanlig kroppsøving og én time med fysisk aktivitet, ofte som en del av andre fagtimer. I den andre gruppa organiserte elev- ene seg selv etter hvilke aktiviteter de ønsket å gjøre to timer i uka. En tredje kontrollgruppe hadde uendret timeplan. Prosjektet pågikk i et helt skoleår, skriver nih.no. De to gruppene som fikk økt aktivitet ble målt på lesing og regning, og begge gjorde det bedre på nasjonale prøver mot slutten av prosjektperioden, særlig i regning. Funnene skiller seg fra liknende studier som stort sett har vist null effekt. Sluttrapporten finner du på Utdan- ningsdirektoratets nettsider. Pakkeforløp for muskel- og skjelettlidelser Freddy Kaltenborn til minne RUVENDE SKIKKELSE Freddy Kaltenborn. Foto: Espen Mathisen/ Manuellterapeutenes servicekontor

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy