Fysioterapeuten 5-2023

FYSIOTERAPEUTEN 5/23 29 den oppleves ytterligere redusert for familier med minoritetsbakgrunn (10). Utover minoritetsbakgrunn finnes det lite kunnskap om hvordan ulike familieformer påvirker tilfredsheten med tjenesten. Det kan imidlertid tenkes at en familiesentrert tilnærming er mer utfordrende og har flere barrierer når det er flere kontekstuelle faktorer i spill mellom tjenesteyter og mottaker. Uavhengig av familiens konstellasjon er det vanlig at omsorgspersonene i barnets liv er i jobb. Og det er ting som tyder på at tilbudet fra primærhelsetjeneste kan bli en salderingspost for travle og fulltidsarbeidende foreldre. Fysioterapi i kommunal regi er noe som nærmest «går av seg selv» mens foreldrene er på jobb. Det kan slik være lettere å nedprioritere å delta på timer med fysioterapeut da det oppleves ivaretatt av barnehagen. Denne påstanden samsvarer også med forskningen som viser at foreldre er mer tilfredse med sin deltagelse i spesialisthelsetjenesten (6). Dette kan handle om at foreldre prioriterer å delta på timeavtaler i spesialisthelsetjenesten på en annen måte enn primærhelsetjenesten. Det er uvanlig at barnehageansatte følger et barn til en avtale med spesialisthelsetjenesten, mens det er en utbredt praksis at det er barnehageansatte som er til stede ved fysioterapiavtaler i primærhelsetjenesten. Barnets og familiens hverdag Stadig flere barn er i barnehagen og de begynner tidligere. I dag er det 93,4 % av barn mellom 1-5 år som går i barnehage (11). Dette er en økning av dekningsgrad på 2,4% fra de fem foregående år. Det er også en økning av 0-åringer i barnehagen, med 460 flere barn i 2021 enn i 2020 i alderen 0-1 år (totalt 2600 0-åringer). Parallelt med økningen av andel barn som går i barnehage er det en sterk økning i antall barn som har gått fra deltidsplass til heltidsplass. Over 97% av barna er i fulltidsbarnehage (12). I år 2000 var det 63% av barna som hadde fulltidsplass og 37% på deltid. Med denne høye andelen av barn i barnehage er det sannsynlig at flere barn med motoriske nedsettelser også går fulltid i barnehage. Så til tross for dette økende søkelyset på familiens rolle så er familien stadig mindre til stede i fysioterapeutens møte med barnet. Foreldre er selv på jobb i fysioterapeutens arbeidstid, og fysioterapeuten er lite tilgjengelig når

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy