Fysioterapeuten 5-2023

34 FYSIOTERAPEUTEN 5/23 FAGARTIKKEL «Hører du vannet? Du lager bølger». En fagartikkel om kropp, bevegelse og samspill i et fenomenologisk perspektiv Sammendrag Innledning: Observasjon er et viktig verktøy i barnefysioterapeuters hverdag, men hva observerer vi egentlig? Og med hvilke briller møter vi barnet og deres omgivelser? Formålet med denne fagartikkelen er å løfte frem hvordan vi kan forstå og reflektere over bruk av sanser og bevegelse i klinisk praksis gjennom et fenomenologisk perspektiv. Vi har tatt utgangspunkt i en observasjon hvor et barn og hans mor får veiledning i bassengtilvenning. Hoveddel: Kropp og bevegelse er utgangspunkt for samspill og erfaringer for alle, uansett funksjonsevne. Når barnet har en kropp med andre forutsetninger enn de fleste, og med begrenset verbalt språk, blir de voksnes kroppslige språk og årvåkenhet ovenfor barnet ekstra viktig. Ved aktivt å bruke egen kropp og være bevisst på barnets kroppslige uttrykk, får vi muligheten til å fange opp en mer subtil og latent kommunikasjon. Som fysioterapeuter burde vi jobbe etter et helhetsperspektiv. Ved å benytte ICF-modellen som rammeverk, tydeliggjort gjennom Rosenbaum og Gorters F-words, får vi et godt hjelpemiddel på vegen. Avslutning: Barn er kompetente samspillende menneskekropper med evne til å erfare seg selv, andre og sine omgivelser. Barnets deltakelse, i eget liv, i familien, i samfunnet og i det som er gøy, er viktig. Nøkkelord: Samspill, kropp og bevegelse, barnets perspektiv. Hanne Cecilie Nordby, fysioterapeut, Gausdal kommune og Lillehammer kommune. hannececilienordby@gmail.com Wenche Bjorbækmo, professor emerita, OsloMet - Storbyuniversitetet. Kine Melfald Tveten, førsteamanuensis, spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi MNFF, PhD., Høgskulen på Vestlandet. Denne fagartikkelen er vurdert etter Fysioterapeutens retningslinjer, og ble akseptert 5. juni 2023. Ingen interessekonflikter oppgitt. Artikkelen ble først publisert på www.fysioterapeuten.no. Innledning Observasjon er et viktig verktøy i barnefysioterapeuters hverdag, men hva observerer vi egentlig? Og med hvilke briller? Er det mulig å møte barnet med en fordomsfri interesse og la erfaringene gi seg til kjenne gjennom samhandlingen som utspiller seg f. eks. mellom barn og mor? Formålet med denne fagartikkelen er å løfte frem hvordan vi kan forstå og reflektere over bruk av sanser og bevegelse i klinisk praksis gjennom et fenomenologisk perspektiv. Ved å rette fokus på førstepersonsperspektivet (barnet), vil vi utfordre en positivistisk forståelse, og anerkjenne sanselig erfaring som en viktig del av kunnskapsgrunnlaget i fysioterapifaget. Først presenteres et anonymisert barn og et utdrag fra en observasjon førsteforfatter har gjort under bassengtilvenning. Deler av artikkelen er skrevet i jeg-form for å tydeliggjøre at dette er førsteforfatters observasjon og opplevelse. Videre analyseres og drøftes observasjonen med blikk på kropp, bevegelse og samspill ut fra et fenomenologisk perspektiv. Avslutningsvis en kritisk refleksjon om denne situasjonens betydning for fysioterapi med barn og unge. Hoveddel Bakgrunn Oskar er en 3 år gammel gutt med et sjeldent syndrom. Han følges tett av flere instanser grunnet store, sammensatte utfordringer. Oskar har store motoriske utfordringer og nedsatt kognisjon og funksjonsevne på flere områder. Han kan ligge på gulvet i ulike utgangsstillinger, men har ingen selvstendig sitte- eller ståfunksjon. I tillegg har han begrenset hodekontroll. Han får næring gjennom perkutan endoskopisk gastromi (PEG). Oskar har ikke verbalt språk, er svært svaksynt og lydsensitiv. Moren antyder at han har vokst nærmere 20 cm det siste halve året. Han går korte dager i barnehage – fire og fem dager annenhver uke. Han har tidligere deltatt på fysioterapiledet bassengtrening i terapibasseng med flere barn, men gråt mye og virket utilpass resten av dagen og påfølgende dager. Nå er det besluttet å forsøke vanntilvenning der mor skal være med han i vannet. Målet er at Oskar skal få glede av å være i vannet, og på sikt kunne bade med assistent, familie og med andre barn til stede. Dette er mitt første møte med mor og barn. Jeg observerer fra bassengkanten. Rommet har hvitmalte murvegger,

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy