112 FYSIOTERAPEUTEN 5/24 føring av systemarbeid. Modellen er også tilføyd innsatsområder (4) fra HPH-analysen, som alle er grunnleggende for endringer i frisklivssentralens helsefremmende funksjon; tjenestens mandat og formål utvides og omfatter de ansattes helse og velvære og HPH-definisjon (4a); HPHstandardene tilføyes tjenestens verdigrunnlag for å understøtte tjenestens helsefremmende aktiviteter (4b); i tjenestens systemarbeid inngår arbeidet med å utvikle/følge opp en helsefremmende strategi i hele frisklivsorganisasjonen (4c); i tjenestens helsetilbud vektlegges rettferdig fordeling av tjenester og systematisk refleksjon omkring praksis (4d) for å understøtte tjenestens verdier og formål; i medvirkningsarbeidet foreslås økt innsats på systemnivå (4e); og i befolkningsarbeidet vektlegges innsats mot helsefremmende miljøer og til å fungere som en «ankerinstitusjon» i kommunen (4f) for å adressere de sosiale helsedeterminantene. Rammeverket har som mål å bidra til en mer entydig forståelse av frisklivssentralen som helsefremmende helsetjeneste og å «fjerne» mulige spenningsforhold som kan motvirke deres helsefremmende aktiviteter. Med rammeverket som utgangspunkt mener vi at frisklivssentralen med tiden kan bli en «ekte» helsefremmende helsetjeneste som vil ha stor betydning for folkehelsa i norske kommuner. Referanser 1. Helsedirektoratet. Veileder for kommunale frisklivssentraler. Etablering, organisering og tilbud. 2022. 2. Nutbeam D, Muscat DM. Health promotion glossary 2021. Health Promotion International. 2021:1-21. DOI: 10.1093/heapro/daab067 3. Poland B, Krupa G, Mccall D. Settings for health promotion: an analytic framework to guide intervention design and implementation. Health Promotion Practice. 2009;10(4):505-16. DOI: 10.1177/1524839909341025 4. World Health Organisation. Ottawa charter for health promotion. 1986. 5. Mæland JG. Forebyggende helsearbeid - folkehelsearbeid i teori og praksis. 5 utg. Oslo: Universitetsforlaget, 2021. 6. Mittelmark MB, Kickbush I, Rootman I, Scriven A, & Tones K. Health promotion. I: Heggenhougen HK. (Red.). International Encyclopedia of Public Health. Elsevier, 2008: 225-240 7. Rønningen G, Ausland LH, & Torp S. Masteroppgaver som viktige bidrag til kunnskapsbasen i helsefremmende arbeid? Nordisk Tidsskrift for Helseforskning. 2021;17(2):1-17. DOI: 10.7557/14.5535 8. World Health Organization. Creating health promoting settings. Lest 27.08.2024 fra https://www.who.int/westernpacific/activities/creating-health-promotingsettings 9. Senter for helsefremmende arbeid ved Akershus universitetssykehus. Introduksjon til helsefremmende arbeid. Kompetansebroen, 2020. https://www. kompetansebroen.no/article/helsefremmende-arbeid 10. Kickbusch I. Tribute to Aaron Antonovsky ‘What creates health’. Health Promotion International. 1996;11(1):5-6. DOI: 10.1093/heapro/11.1.5 11. Pelikan JM. The application of salutogenesis in healthcare settings. I: Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, et al. (red.) The handbook of salutogenesis. Springer, 2017: 161-166. DOI: 10.1007/978-3-31904600-6_25 12. Kokko S, Green LW, Kannas L. A review of settings-based health promotion with applications to sports clubs. Health Promotion International. 2014;29(3):494509. DOI: 10.1093/heapro/dat046 13. Dooris M. Expert voices for change: Bridging the silos—towards healthy and sustainable settings for the 21st century. Health & Place. 2013;20:39-50. DOI: 10.1016/j.healthplace.2012.11.009 14. Olafsdottir AB. Hvis Frisklivssentraler er svaret, hva var da spørsmålet? En maktanalytisk tilnærming til kommunale frisklivssentraler. Masteroppgave: Universitetet i Oslo, 2014. 15. Helsedirektoratet. Tilbud ved frisklivssentralen og veilederkurs. 2019 [oppdatert 07.01.2019]. Tilgjengelig fra: Tilbud ved frisklivssentraler og veilederkurs - Helsedirektoratet 16. Ekeland TJ, Stefansen J, Steinstø NO. Klinisk autonomi i evidensens tid; styringspolitiske utfordringer for klinisk praksis. Tidsskrift for velferdsforskning. 2011;14(1):2-14. https://www.researchgate.net/publication/274383260 17. Meld. St. 9 (2023 –2024). Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024–2027. Vår felles helsetjeneste. Helse - og omsorgsdepartementet. 18. Samdal GB, Meland E. Frisklivssentralene har kommet for å bli: hvilke følger bør forskningen få for arbeidet i framtiden? Fysioterapeuten. 2021;88(2). 19. Eriksen EO, Terum LI. Frontlinjebyråkratene mellom fag og politikk. Demokratiets sorte hull: om spenningen mellom fag og politikk i velferdsstaten. Oslo: Abstrakt forlag, 2001. 20. Samdal GB, Meland E, Eide GE, Berntsen S, Abildsnes E, Stea TH, et al. Participants at Norwegian healthy life centres: Who are they, why do they attend and how are they motivated? A cross-sectional study. Scandinavian Journal of Public Health. 2018;46:774 - 81. DOI: 10.1177/1403494818756081 21. Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven), LOV-1999-07-02-64 (1999). 22. Whitelaw S, Baxendale A, Bryce C, MacHardy L, Young I, Witney E. Settings’ based health promotion: a review. Health Promotion International. 2001;16(4):33954. DOI: 10.1093/heapro/16.4.339 23. International HPH Network. 2020 Standards for health promoting hospitals and health services. Germany: International Network of Health Promoting Hospitals and Health Services, 2020 24. Høstmark CB. Hvor bør frisklivssentralene sette inn støtet? Fysioterapeuten. 2020;87(9). 25. Lian OS, Westin S. Kapittel 17: Bidrar helsetjenesten til sosiale ulikheter i helse? I: Mæland JG, Elstad JI, Næss Ø, Westin S. (red.). Sosial Epidemiologi. Sosiale årsaker til sykdom og helsesvikt: Gyldendal Akademisk, 2009: 315-35. 26. Bjørndalen H. En nasjonal tverrsnittsundersøkelse om ansattes perspektiv på brukermedvirkning i Frisklivssentralen. Masteroppgave: NTNU, 2020. 27. Hauge HA, Ausland LH. Frihet og ansvar i forebyggende og helsefremmende arbeid : synliggjøring av handlingsrom med HENÆR-modellen. I: Ausland LH, (red.) Helsefremmende arbeid i en brytningstid. Bergen: Fagbokforlag, 2003: 229-50. 28. Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven), LOV2005-06-17-62 (2005). 29. Giæver Ø, Torgersen TP. Kapittel 18: Fra forskning til politikk: Utvikling av en nasjonal strategi mot sosiale helseforskjeller. I: Mæland JG, Elstad JI, Næss Ø, Westin S. (red.). Sosial epidemiologi. Sosiale årsaker til helsesvikt: Gyldendal akademisk, 2009: 339-53. 30. Allen M, Marmot M, Allwood D. Taking one step further: five equity principles for hospitals to increase their value as anchor institutions. Future Healthcare Journal. 2022;9(3):216-21. DOI: 10.7861/fhj.2022-0098 FAGARTIKKEL Abstract Title: The Healthy Life Center’s role as a health-promoting health service. Limitations and possibilities Introduction: According to the WHO, a health-promoting health service should be linked to a holistic approach to improve public health. Based on this, it is interesting to explore if the Healthy Life Centers can be described as a health-promoting health service. This article seeks a deeper understanding of the Healthy Life Centers health promoting function by exploring the relationship between theory and practice, and to assess possible development areas and a new framework for understanding the service. Main part: Through an analysis of the Healthy Life Center’s services, we point out both potentials, obstacles and focus areas. The health authorities’ description of the service and its purpose can be regarded as potentials, the power relation between purpose and practice, discipline and policy, and individual needs and autonomy as obstacles, and the adaptation of international standards for healthpromoting health services (HPH-standards) as focus areas. Conclusion: The Healthy Life Center has a potential to become a health-promoting health service, although several factors should be addressed to facilitate change in that direction. The HPH-standards can contribute to a more uniform and expanded understanding of the service’s mandate, purpose, values and activities, which are summarized in a «new» framework of the service. Keywords: Health promotion; setting approach; settingbased approach, public health.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy