FYSIOTERAPEUTEN 5/24 15 © Author(s) (or their employer(s)) 2024. Re-use permitted under CC BY-NC. No commercial re-use. See rights and permissions (https://creativecommons. org/licenses/by-nc/4.0/). Published by Fysioterapeuten. Kort sagt • Fysioterapeuter og barnehageassistenter kan skape rom for lek på barnets premisser gjennom samhandling og kreativ tilrettelegging. • Fysioterapeuter kan oppdage barnets lekenhet gjennom å være årvåken og nysgjerrig på barnets lek og bevegelsesløsninger. • Fysioterapeuters tilstedeværelse og koordinering med barnets kropp er viktig for å forstå lekesignalene til barn med store motoriske funksjonshindringer. Lek i barnehagen gjennom god tilrettelegging – på barnets premisser. Illustrasjon: Tonje Moilanen (tegnet av Lauri, 4 år). tilstand eller ifølge Steinsholt (9, s. 178) «… en holdning, en måte å handle på som har bestemte kvaliteter i seg selv, uavhengig av sitt innhold». Med henvisning til Heidegger skriver Steinsholt (9) at leken er en prosess som forandrer seg hele tiden, der leken også kan ta over slik at de som leker blir lekt med av selve leken. Lek i lys av enaktiv teori Enaktivismen er et teoretisk rammeverk som utforsker hvordan vi gjør og forstår vår verden, med vekt på hvordan sosiale interaksjoner er grunnleggende for kognisjon (10). Vi vil anvende begreper fra dette rammeverket for å forstå samspillet mellom mennesker i lek. Aktør-begrepet omhandler hvordan mennesker engasjerer seg i sine omgivelser med mål om å opprettholde seg selv og sin identitet (10). Kroppslighet innebærer at forståelsen av oss selv, andre og sosiale sammenhenger vi inngår i er fundert i kroppslige erfaringer og handlinger (10). Meningsskaping handler om at vi skaper mening ut fra hva som oppfattes som betydningsfullt (10). Meningsskapingen kan skje alene, men skjer mest typisk i fellesskap gjennom interaksjoner der vi koordinerer oss med hverandres ytringer, både kroppslig og verbalt (10-12). Vi gjør dermed vår verden i fellesskap med andre (11), og kan skape ny felles mening gjennom koordineringen med hverandre (10). Metode Studien baserer seg på kvalitativ forskningsmetodikk. Førsteforfatter har observert fysioterapibehandlinger og leksituasjoner i barnehagen, samt intervjuet fysioterapeuter og barnehageassistenter.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy