Table of Contents Table of Contents
Previous Page  14 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 14 / 52 Next Page
Page Background

14

FYSIOTERAPEUTEN 6/16

AKTUELT

Eldrebølgen er et kjent begrep på det

økonomiske langtidsvarselet, og den kom-

mer stadig nærmere.

– I dag går cirka femten prosent av hvert

kull fra videregående skole inn i helse- og

omsorgsfagene. I 2035 vil vi ha behov for

at 35 prosent av hvert kull tar dette valget

– om vi skal opprettholde dagens nivå på

tjenester. Det betyr at kampen om arbeids-

kraften vil hardne til, og man må finne nye

løsninger i behandlingstilbudet via innova-

sjon, velferdsteknologi, gruppeterapi og mye

annet.

Direktøren påpeker at Stortinget har ar-

beidet med dette lenge, og at samhandlings-

reformen dermed er en del av et langt større

arbeid.

– Man kan for eksempel se på om veksten

i behov kan dempes, blant annet ved hjelp av

folkehelsearbeid. Samtidig må man selvsagt

se på om ressursene kan brukes mer effek-

tivt, og hva som kan løftes ut av sykehusene

og over til kommunene, forklarer Åm.

– I Trondheim kommune har jeg selv sett

at vi i perioder har hatt mer penger enn til-

gang på folk. Selv om vi skulle gå ut på ga-

ten og rope ville vi ikke få hjelp. Og, dette er

bare forsmaken på hva som kommer, fort-

setter han.

Med overblikk over reformarbeidet ret-

ter Åm en advarende pekefinger mot de som

tror at økte ressurser løser alle problemer.

– Bruker man ressurser ukritisk blir man

lite kreativ. Vi må jobbe smartere sammen,

og nettopp der passer visjonen om pasien-

tens helsetjeneste godt, slår han fast.

Misforstått reform

Smartere arbeidsformer og kreative løs-

ninger ser flott ut når det presenteres, men

hvordan er det egentlig for de som skal stå

for den faktiske gjennomføringen av refor-

men? Er det ikke slik at kommunene, med

samhandlingsreformen, har fått tilført flere

oppgaver uten at økonomien nødvendigvis

er styrket tilsvarende?

– Mange har misforstått samhandlings-

reformen. Var det slik at kommunene fra 1.

januar 2012 fikk noe nytt ansvar? Nei. Den

eneste endringen som kan ses i sammen-

heng med denne datoen er at kommunene

fikk penger og ansvar for utskrivningsklare

pasienter fra spesialisthelsetjenesten. Men,

Fakta 2

n

Nettverkets overordnede råd for å nå målene i samhandlingsreformen:

1. Folkehelse må sees tettere opp mot miljø og bærekraft, og kommuner må

sikres tilgang til spesialisthelsetjenestens kunnskap innen forebygging og

folkehelse.

2. Skal kommunene kunne ta ansvar for en større del av de samlede helse- og

omsorgstjenestene må finansiering av tjenestene være i tråd med oppga-

veoverføringen, og det må etableres insentiv for at kommunene skal overta

oppgaver fra sykehusene.

3. Spesialisthelsetjenesten må samarbeide tettere med kommunene for å

sikre rett pasient på rett sted til rett tid, ved å bygge opp desentraliserte og

ambulante tjenester som støtter opp under kommunale tjenester.

4. Kommuner og sykehus må utvikle helhetlige pasientforløp fra hjem til hjem,

der også allmennlegetjenester og akuttilbud i kommunene er integrert.

5. Kommuner og spesialisthelsetjeneste bør samarbeide om brukermedvirk-

ning for å bygge «Pasientenes helsetjeneste» og ta i bruk brukerundersø-

kelser på tvers av nivåene.

6. Ledere på alle nivå må bevisst arbeide med kultur, holdninger, kompetanse-

bygging og rekruttering for å sikre oppfølging av målene i samhandlingsre-

formen.

7. Det bør innføres felles IKT-systemer som letter utvekslingen av pasientin-

formasjon på tvers av nivåene.

8. Sykehus og kommuner bør ha likelydende lovkrav til gjensidig veilednings-

plikt, utdanning og forskning.

9. Kommunene bør etablere overordnede strukturer som gjør det mulig for den

enkelte kommune å ta ansvar for forskning.

10. Utdanningssektoren må i dialog med kommunene og spesialisthelsetje-

nesten sikre at innholdet i grunn- og videreutdanningene er i tråd med

praksisfeltets behov.

Fysioterapeuter vil helst gjøre det som

er faglig riktig, og man ønsker derfor

rett pasient på rett sted.