

FYSIOTERAPEUTEN 6/16
5
aktuelt
Motorisk utvikling henger tett
sammen med ferdigheter i
språk og matte, viser funn fra
Stavangerprosjektet.
TEKST
Kristine Askvik
FOTO
Jan Inge Haga
fysioterapeuten@fysio.no– Å TA MAGEPLASK
fra ribbeveggen er vel-
dig kjekt, sier Jacob (6) og løper mot veggen
for å hoppe en gang til.
I Auglend barnehage hinker, hopper og
løper en gruppe barn fra tre til seks år rundt
i aktivitetsrommet i andre etasje. For mange
av barna er dette favorittrommet innendørs.
Her er ribbevegg, madrasser, baller, farge-
rike hindre og balanseutfordringer.
– Tar du imot eller, spør pedagogisk le-
der Morten Waage og kaster en ball mot det
neste barnet som kommer løpende.
Fulgte over 1000 barn
Stavangerprosjektet har fulgt over tusen barn
i Stavanger kommune fra de er 2,5 år og frem
til de er ti år. Noen av barna som ble fulgt
gikk her i Auglend barnehage. Alle ansatte i
barnehagene og skolene ble kurset i hvordan
de skulle observere barna. Det var de ansatte
som kjente barna som rapporterte videre
til forskerne. Målet med prosjektet er å ut-
vikle kunnskap om de ulike alderstrinnene,
se utvikling hos barn over tid og blant annet
finne sammenhenger mellom tidlig mestring
innen motorikk, matematikk og språk.
– Funn fra studien viser at det er sterke
sammenhenger mellom motorikk og ma-
tematikk. God motorikk har for eksempel
– Bevegelse binder all læring sammen
MOT TOPPEN
Henrik er på vei oppover i barnehagens helt nye klatrevegg.