

6
FYSIOTERAPEUTEN 6/16
AKTUELT
sammenheng med gode matematikkferdig-
heter hos små barn. Vi holder også på å se på
sammenhengen mellom motorikk og språk,
men disse resultatene er ikke publisert ennå,
sier Elin Reikerås, prosjektleder for Stavan-
gerprosjektet ved Universitetet i Stavanger.
Kropp og læring
Funnene viser også at barn som er svake
motorisk, kan få utfordringer når det gjelder
matematikk og kan trenge ekstra hjelp.
– Vi tror at bevegelse er grunnlag for
mange utviklingsområder. Vi kan se på be-
vegelse som det som binder alle ulike læ-
ringsområder sammen. Hvordan vi bruker
kroppen, påvirker hvordan vi lærer, sier
professor Thomas Moser ved Universitetet
i Stavanger.
Forskerne så på om barna mestret følgen-
de motoriske ferdigheter: Kle på seg, pusle,
spise med skje og gaffel, bruke saks, gå rundt
i rommet uten å dulte bort ting, bruke leke-
plassutstyr og ta imot en ball.
Trappeskryt
– Så kjekt at det er trapper her. Dette liker
vi. Det er mye god trening i trappelek som
blant annet fremmer balanse og styrke. Det
er få barnehager som har trapper tilgjengelig
for barna, sier fysioterapeut Tone Hammer
når hun er på besøk hos Auglend barnehage.
Hun er spesialist i barne- og ungdomsfysio-
terapi, jobber i Stavanger kommune og har
deltatt i referansegruppen til Stavangerpro-
sjektet.
HunogfysioterapeutkollegaHeleneWest-
rumGundersen oppfordrer fysioterapeuter i
andre kommuner til å motivere barnehager
til å tilrettelegge for mye bevegelse.
– For å fremme bevegelse blant barn er
det veldig viktig at de voksne er bevisst på
det å bevege seg, og for å hjelpe barn som
strever er det viktig å vite hva man skal se
etter. Stavangerprosjektet økte den bevisst-
heten. Alle må tenke bevegelse i det daglige,
sier Gundersen.
Hun skrev sin mastergradsoppgave om
motorikk i førskolealder, og jobber i barne–
og ungdomshabiliteringen ved Stavanger
universitetssjukehus.
Vannrom og aktivitetsrom
Auglend barnehage har rundt 120 barn i al-
deren ett til seks år. Hver gruppe har turdag
én dag i uken. I tillegg får barna lekt og be-
veget seg i både vannrom og aktivitetsrom
inne, og over et stort areal ute.
Stavangerprosjektet
har følgende funn når det gjelder motorisk bevegelse og utvikling:
• Sammenheng mellom å være svak i matematikk og svak i motorikk.
• Sammenheng mellom å være sterk i matematikk og sterk i motorikk.
• Jenter på 2,5 år er mer selvstendige enn gutter når det gjelder for eksempel å spise
selv eller å ta klærne av og på.
• Jenter har bedre ferdigheter i finmotorikk enn gutter.
• Jenter og gutter har like ferdigheter når det gjelder grovmotorikk.
• Norske barnehagebarn er mer fysisk aktive enn britiske barnehagebarn .
Les mer om Stavangerprosjektet:
https://www.uis.no/forskning-og-ph-d-studier/ vi-forsker-paa/skole-og-barnehage/stavangerprosjektet/MESTRING
Pola kaster ballen mot Benedikte, pedagogisk leder Malene Lofthus Meldahl følger med.