Table of Contents Table of Contents
Previous Page  6 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6 / 52 Next Page
Page Background

6

FYSIOTERAPEUTEN 6/16

AKTUELT

sammenheng med gode matematikkferdig-

heter hos små barn. Vi holder også på å se på

sammenhengen mellom motorikk og språk,

men disse resultatene er ikke publisert ennå,

sier Elin Reikerås, prosjektleder for Stavan-

gerprosjektet ved Universitetet i Stavanger.

Kropp og læring

Funnene viser også at barn som er svake

motorisk, kan få utfordringer når det gjelder

matematikk og kan trenge ekstra hjelp.

– Vi tror at bevegelse er grunnlag for

mange utviklingsområder. Vi kan se på be-

vegelse som det som binder alle ulike læ-

ringsområder sammen. Hvordan vi bruker

kroppen, påvirker hvordan vi lærer, sier

professor Thomas Moser ved Universitetet

i Stavanger.

Forskerne så på om barna mestret følgen-

de motoriske ferdigheter: Kle på seg, pusle,

spise med skje og gaffel, bruke saks, gå rundt

i rommet uten å dulte bort ting, bruke leke-

plassutstyr og ta imot en ball.

Trappeskryt

– Så kjekt at det er trapper her. Dette liker

vi. Det er mye god trening i trappelek som

blant annet fremmer balanse og styrke. Det

er få barnehager som har trapper tilgjengelig

for barna, sier fysioterapeut Tone Hammer

når hun er på besøk hos Auglend barnehage.

Hun er spesialist i barne- og ungdomsfysio-

terapi, jobber i Stavanger kommune og har

deltatt i referansegruppen til Stavangerpro-

sjektet.

HunogfysioterapeutkollegaHeleneWest-

rumGundersen oppfordrer fysioterapeuter i

andre kommuner til å motivere barnehager

til å tilrettelegge for mye bevegelse.

– For å fremme bevegelse blant barn er

det veldig viktig at de voksne er bevisst på

det å bevege seg, og for å hjelpe barn som

strever er det viktig å vite hva man skal se

etter. Stavangerprosjektet økte den bevisst-

heten. Alle må tenke bevegelse i det daglige,

sier Gundersen.

Hun skrev sin mastergradsoppgave om

motorikk i førskolealder, og jobber i barne–

og ungdomshabiliteringen ved Stavanger

universitetssjukehus.

Vannrom og aktivitetsrom

Auglend barnehage har rundt 120 barn i al-

deren ett til seks år. Hver gruppe har turdag

én dag i uken. I tillegg får barna lekt og be-

veget seg i både vannrom og aktivitetsrom

inne, og over et stort areal ute.

Stavangerprosjektet

har følgende funn når det gjelder motorisk bevegelse og utvikling:

• Sammenheng mellom å være svak i matematikk og svak i motorikk.

• Sammenheng mellom å være sterk i matematikk og sterk i motorikk.

• Jenter på 2,5 år er mer selvstendige enn gutter når det gjelder for eksempel å spise

selv eller å ta klærne av og på.

• Jenter har bedre ferdigheter i finmotorikk enn gutter.

• Jenter og gutter har like ferdigheter når det gjelder grovmotorikk.

• Norske barnehagebarn er mer fysisk aktive enn britiske barnehagebarn .

Les mer om Stavangerprosjektet:

https://www.uis.no/forskning-og-ph-d-studier/ vi-forsker-paa/skole-og-barnehage/stavangerprosjektet/

MESTRING

Pola kaster ballen mot Benedikte, pedagogisk leder Malene Lofthus Meldahl følger med.