

FYSIOTERAPEUTEN 6/16
7
– Når barna er på tur ser vi at de hop-
per fra stein til stein. De trives veldig godt
når de er i aktivitet. En del barn har det i
seg, mens noen trenger et push, sier Waage.
Barnehagen har både fri og organisert fysisk
aktivitet.
Moser viser til at fri lek ofte blir prioritert
i barnehager. Dette kan være positivt, men
det kan også være vanskelig for de mest in-
aktive å bli mer aktive dersom alt skal styres
av barna selv.
– De barna som er minst aktive, kan falle
utenom dersom det er veldig mye fri aktivi-
tet. Derfor er det viktig at noe av aktiviteten
er voksenstyrt. Vi skal også huske på at barn
har forskjellig personlighet og at det ikke er
naturlig for alle å være like utadvendte. Det
kan igjen påvirke hvordan de deltar i fysisk
lek, uten at det betyr at de er på et lavere mo-
torisk nivå enn andre barn, sier Moser.
Ny kunnskap til alle
I prosjektperioden fikk alle ansatte i skoler
og barnehager som deltok i prosjektet, ver-
difull opplæring. De lærte blant annet hvor-
dan de skulle kartlegge barna innen de ulike
feltene. De ansatte i Auglend barnehage bru-
ker fortsatt skjemaene for å finne ut hva som
er vanlig for de ulike alderstrinnene.
– I samarbeid med barna ser vi på hva
som er vanlig å kunne når man for eksempel
er seks år. Det kan for eksempel være å stå i
femten sekunder på ett bein, sier Waage.
Fysioterapeut Helene Westrum Gunder-
sen har utarbeidet en norsk brukermanual
for sjekklisten EYMSC (Early Years Move-
ment Skills Checklist) som skal kunne iden-
tifisere og vurdere motoriske vansker hos
barnehagebarn. En slik sjekkliste har tidli-
gere aldri eksistert på norsk.
Helt ny
Målet med sjekklisten er at det skal være let-
tere for de ansatte i barnehagen å få oversikt
over hvem som trenger videre hjelp. Det er
et nyttig verktøy for fysioterapeutene, som
allerede før første møte med barna vil vite
mer om barnets ferdigheter enn hva som er
vanlig i dag.
Resultatet på sjekklisten vurderes i for-
hold til forventet prestasjon for alder. Er
skåren dårligere enn grensen for de fem
prosent svakeste, bør man vurdere å henvise
til videre utredning hos fysio- og ergotera-
pitjensten. Skårer barnet bedre enn grensen
for de 15 prosent svakeste, kan man være
ganske sikker på at barnet ikke har moto-
riske vansker.
– Det aller viktigste for å få mer fokus på
bevegelse i barnehagene, er en økt bevisst-
gjøring hos de ansatte og ledelsen i den en-
kelte barnehage. Vi må tørre å gi råd til de
ansatte om hvor viktig bevegelse er og hvor-
dan man enkelt kan få det til å bli en del av
hverdagen, sier Hammer.
Et enkelt råd for mer daglig aktivitet kan
for eksempel være at barn hinker når de skal
ut og vaske hendene, eller på vei til bordet
for å spise.
Tilbake i aktivitetsrommet er det mye
smil og latter.
– Ungene blir veldig glade av å være her,
sier Morten Waage.
n
SER SAMMENHENGER
Prosjektleder Elin Reikerås og professor Thomas
Moser ved Universitetet i Stavanger.
VIL HA HVERDAGSBEVEGELSE
Fysioterapeutene Helene Westrum Gundersen
(t.h.) og Tone Hammer i Stavanger kommune.
HØYT HENGER DE
Andreas prøver å holde seg oppe lengst mulig.