Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 52 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 6/16

7

– Når barna er på tur ser vi at de hop-

per fra stein til stein. De trives veldig godt

når de er i aktivitet. En del barn har det i

seg, mens noen trenger et push, sier Waage.

Barnehagen har både fri og organisert fysisk

aktivitet.

Moser viser til at fri lek ofte blir prioritert

i barnehager. Dette kan være positivt, men

det kan også være vanskelig for de mest in-

aktive å bli mer aktive dersom alt skal styres

av barna selv.

– De barna som er minst aktive, kan falle

utenom dersom det er veldig mye fri aktivi-

tet. Derfor er det viktig at noe av aktiviteten

er voksenstyrt. Vi skal også huske på at barn

har forskjellig personlighet og at det ikke er

naturlig for alle å være like utadvendte. Det

kan igjen påvirke hvordan de deltar i fysisk

lek, uten at det betyr at de er på et lavere mo-

torisk nivå enn andre barn, sier Moser.

Ny kunnskap til alle

I prosjektperioden fikk alle ansatte i skoler

og barnehager som deltok i prosjektet, ver-

difull opplæring. De lærte blant annet hvor-

dan de skulle kartlegge barna innen de ulike

feltene. De ansatte i Auglend barnehage bru-

ker fortsatt skjemaene for å finne ut hva som

er vanlig for de ulike alderstrinnene.

– I samarbeid med barna ser vi på hva

som er vanlig å kunne når man for eksempel

er seks år. Det kan for eksempel være å stå i

femten sekunder på ett bein, sier Waage.

Fysioterapeut Helene Westrum Gunder-

sen har utarbeidet en norsk brukermanual

for sjekklisten EYMSC (Early Years Move-

ment Skills Checklist) som skal kunne iden-

tifisere og vurdere motoriske vansker hos

barnehagebarn. En slik sjekkliste har tidli-

gere aldri eksistert på norsk.

Helt ny

Målet med sjekklisten er at det skal være let-

tere for de ansatte i barnehagen å få oversikt

over hvem som trenger videre hjelp. Det er

et nyttig verktøy for fysioterapeutene, som

allerede før første møte med barna vil vite

mer om barnets ferdigheter enn hva som er

vanlig i dag.

Resultatet på sjekklisten vurderes i for-

hold til forventet prestasjon for alder. Er

skåren dårligere enn grensen for de fem

prosent svakeste, bør man vurdere å henvise

til videre utredning hos fysio- og ergotera-

pitjensten. Skårer barnet bedre enn grensen

for de 15 prosent svakeste, kan man være

ganske sikker på at barnet ikke har moto-

riske vansker.

– Det aller viktigste for å få mer fokus på

bevegelse i barnehagene, er en økt bevisst-

gjøring hos de ansatte og ledelsen i den en-

kelte barnehage. Vi må tørre å gi råd til de

ansatte om hvor viktig bevegelse er og hvor-

dan man enkelt kan få det til å bli en del av

hverdagen, sier Hammer.

Et enkelt råd for mer daglig aktivitet kan

for eksempel være at barn hinker når de skal

ut og vaske hendene, eller på vei til bordet

for å spise.

Tilbake i aktivitetsrommet er det mye

smil og latter.

– Ungene blir veldig glade av å være her,

sier Morten Waage.

n

SER SAMMENHENGER

Prosjektleder Elin Reikerås og professor Thomas

Moser ved Universitetet i Stavanger.

VIL HA HVERDAGSBEVEGELSE

Fysioterapeutene Helene Westrum Gundersen

(t.h.) og Tone Hammer i Stavanger kommune.

HØYT HENGER DE

Andreas prøver å holde seg oppe lengst mulig.