Fysioterapeuten 6-2019

30 FYSIOTERAPEUTEN 6/19 FAG VITENSKAPELIG ARTIKKEL mht. alder og sykdomsbelastning, mener vi at vi løfter frem fenomener som kan ha over- føringsverdi til sammenliknbare pasientpo- pulasjoner og gi et tilstandsbilde på lignende situasjoner. Konklusjon Funn fra studien viser at det er et stort behov for mer kunnskap om KOLS i kommunehel- setjenesten, og at både tilbud om oppfølging i kommunene og henvisningsrutiner fra fastlegene er mangelfulle. Prosjektet har vist seg å være til stor glede og nytte for deltaker- ne, og har bidratt til trivsel, trygghet og be- dret arbeidskapasitet i hverdagen. Gjennom kroppslige erfaringer, kunnskap og større sykdomsforståelse har deltakerne fått verk- tøy til å mestre utfordringer med pusten. Prosjektet har inspirert til hjemmetrening, men det er fortsatt en utfordring for mange å skulle fortsette med vedlikeholdstrening på egenhånd. Referanser 1. Helse-og omsorgsdepartementet: https://www. regjeringen.no/nb/dokumenter/ncd-strategi/id735195/ avlest 12.09.18 2. Kols. Nasjonal faglig retningslinje og veileder for forebygging, diagnostisering og oppfølging Helsedirekto- ratet, 2012. 3. Folkehelseinstituttet: http://www.fhi.no/nettpub/hin/ helse-og-sykdom/kronisk-obstruktiv-lungesykdom-kols/ avlest 12.09.18 4. Rochester CL, Vogiatzis I, Holland AE et al. ATS/ERS Statement: Enhancing Implementation, Use, and Delivery of Pulmonary Rehabilitation. Am J Respir Crit Care Med. 2015;192(11):1373-1386. https://doi.org /10.1164/ rccm.201510-1966ST 5. Vest S, Moll L, Petersen M et al. Results of an outpatient multidisciplinary COPD rehabilitation programme obtained in two settings: primary and secondary health care. Clin Respir J 2011; 5: 84–91. https://doi.org /10.1111/j.1752- 699X.2010.00203.x 6. Malterud K. Kvalitative metoder i medisinsk forskning. 4.utgave. Oslo: Universitetsforlaget, 2017. 7. Halkier B. Fokusgrupper. Oslo, Gyldendal, 2010. 8. Kvale S, Brinkmann S. Det kvalitative forskningsintervju. 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk, 2009. 9. Tveiten S, Boge K. Empowerment i helse, ledelse og pedagogikk - nye perspektiver. Oslo: Gyldendal Akademisk 2014. 10. Lazarus RS, Folkman S. Stress, Appraisal, and Coping. New York: Springer Publishing Company, 1984. 11. Bandura A. Self-Efficacy: the exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company, 1997. 12. Antonovsky A. Helsens mysterium - den salutogene modellen. Oslo: Gyldendal akademisk, 2012. 13. Stenberg U, Haaland-Øverbya M, Fredriksen K et al. A scoping review of the literature on benefits and challenges of participating in patient education programs aimed at promoting self-management for people living with chronic illness. Patient Education and Counselling 2016; 99(11), 1759-1771. https://doi.org /10.1016/j. pec.2016.07.027 14. Engelsrud G «Den nordiske monografi» – et bidrag til kunnskap om fysioterapipraksis?» Fysioterapeuten 2018; 8: 32-34. 15. Disler RT, Appleton J, Smith TA et al. Empowerment in people with COPD. Patient Intelligence 2016; 8: 7–20. https://doi.org/10.2147/PI.S61195 16. Hellem E, Bruusgaard KA, Bergland A. Exercise maintenance: COPD patients’ perception and perspectives on elements of success in sustaining long-term exercise. Physiother Theory and Pract. 2012; 28(3): 206-220. https://doi.org /10.3109/09593985.2011.587502 17. Bowen JM, Campbell K, Sutherland S et.al . Pulmonary rehabilitation in Ontario: a cross-sectional survey. Ontario Health Technology Assessment Series 2015;15(8): 1–67. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4561768/ 18. Lincoln YS, Guba EG. Naturalistic Inquiry. Sage Publica- tions, Inc., 1985 Grunnet Joya sin ekstreme støtdemping og unike sålekonstruksjon er skoene blitt svært populære for folk som trenger å avlaste rygg, knær og hofter. Samt artrose, hælspore og plantarfacitt. Kjenner du ikke til Joya men kunne være interessert i å teste et par, ta kontakt med oss. Kanskje er det noe for deg og/eller dine pasienter. For mer info, kontakt oss på post@whynot.no / tel. 932 55 125 /www.joyasko.no. for ryggen balsam Som Fysipotarpauten.indd 1 14.08.2019 14:28:33

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy