Fysioterapeuten 6-2021

FYSIOTERAPEUTEN 6/21 27 Resultater fra prosjektet i Aarhus kommune Hentet fra Aarhus kommunes rapport: https://bit.ly/2ZqWWoW. Med innsatsen er det mulig å tilby innbyggerne mer trening i hjemmet innenfor de eksisterende økonomiske rammene. På den måten skapes det bedre vilkår for at funksjon opprettholdes og behovet for hjemmetjeneste reduseres. Resultatene viste at ExorLive Assistant er pålitelig, enkel og intuitiv å bruke. Lagrer nyttige data om treningsøktene. Er tidsbesparende å bruke for terapeuten og øker motivasjonen til innbyggerne og hjemmehjelpen for å trene. Reise-sette-seg Figuren viser resultatene fra RSS-testen fra pre- og posttesten. Diagrammet viser at 9 av 15 innbyggere hadde oppnådd en forbedring etter treningsforsløpet. I tillegg ser man at alle har opprettholdt sin funksjonsevne. De Morton Mobility Index Figuren viser resultatene av DEMMI-testen fra pre- og posttesten. I henhold til DEMMI-scoren viser diagrammet at 6 av 13 innbyggere har forbe- dret funksjonsevne etter treningsforløpet. De resterende har vedlikeholdt sin score. Eva Friis fikk dobbelt så mye trening uten ekstra kostnader for kommunen da hun deltok i ExorLive Assistant-prosjektet i Aarhus kommune. ExorLive har utviklet en app som åpner opp for et tverr- faglig samarbeid mellom fysioterapeut, innbyggeren og helsefagarbeider. Den digitale treningsplattformen heter ExorLive Assisant og er en løsning som stadig flere kommuner benytter seg av. Kommunens fysioterapeut formidler treningen digitalt. Helsefagarbeideren kan via appen ExorLive Assistant se treningsprogram med video og beskrivelse. Deres rolle blir å hjelpe innbyggeren med å gjennomføre øvelsene. Terapeuten får automatisk viktig data fra treningen. “Jeg er så glad for at rehabiliteringen skjer i hjemmet, i min normale hverdag” , sier Eva. Før prosjektet trente Eva to ganger i uken med hennes fysioterapeut. Under de 13 ukene med ExorLive Assistant økte treningsmengden til fire ganger i uken. “Når jeg falt tidligere, kunne jeg ikke reise meg opp selv. Her om dagen falt jeg ned fra sofaen, men denne gangen kunne jeg selv komme meg opp” , sier Eva. Eva merker også at hun har mer energi og klarer seg bedre i hverdagen. “I går var jeg på sykehuset, så hos frisøren og deretter ute og handlet. Jeg kom først hjem klokken 17, og jeg klarte det hele selv” , sier Eva. Eva ble mer selvhjulpen med denne tjenesten Kontakt oss på 22 73 17 51 og salg@exorlive.com . Finn ut mer om digitale løsninger fra ExorLive på www.exorlive.com ANNONSE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy