FYSIOTERAPEUTEN 6/22 69 karakterstyrke å kunne pushe seg til tross for plager og symptomer. Informantene forsto ikke hvorfor helsetilstanden var som den var, eller hva de kunne gjøre for å få det bedre. Når kroppen sviktet, kjente de ikke seg selv igjen og opplevde at de mistet kontrollen over seg selv og sitt eget liv. Sykehusinnleggelsen og det dramatiske sykdomsbildet utløste ytterligere bekymringer og usikkerhet rundt egen situasjon, og om fremtiden. Noen var redde for å ikke overleve. «Det kom frem at tankene mine setter seg i kroppen og det er mine egne følelser som knyter seg overalt. Jeg har gått med ting inne i meg, og ikke fått det ut, samtidig som jeg har stresset. En psykomotoriker har et blikk for å skjønne disse sammenhengene.». I løpet av behandlingsprosessen fokuserte den psykomotoriske fysioterapeuten på samspillet mellom stress, kropp og psyke hos informantene, og på hvordan langvarige og store belastninger med påfølgende toksisk stress ga kroppslige uttrykk i form av ulike symptomer. Dette er symptomer som lett kan feiltolkes eller gi mistanke om organisk lidelse. Den terapeutiske prosessen og samspillet med terapeuten var nødvendig for informantenes forståelse av seg selv og en forutsetning for å selv kunne ta mer ansvar for egen helse. Gjennom behandlingsprosessen ble informantene bedre kjent med egne kroppslige reaksjoner, og lærte å ta disse reaksjonene på alvor. Samspillet med terapeuten førte til nye kroppslige erfaringer og en ny og helhetlig forståelse av seg selv. De forstod at kropp og sinn henger sammen, og at dette hadde betydning for hvordan de hadde det. «Det gir en god følelse å respektere seg selv og at jeg har lov å være der jeg er. Tidligere har jeg ikke tillatt meg det». Informantene erkjente etter hvert at de ikke ønsket å fortsette som før, og at de ønsket å gjøre endringer på områder som hadde ført til stress, overbelastning og sykdom. De lærte å gjenkjenne signalene fra kroppen, noe som gjorde at de opplevde større kontroll over egen helse og livssituasjon. De kunne gradvis gi uttrykk for egne behov og sette
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy