Fysioterapeuten 6-2022

92 FYSIOTERAPEUTEN 6/22 Helsepersonelloven stiller strenge krav til hva du kan – og ikke kan – gjøre for å markedsføre tjenestene dine. ANNONSE Som selvstendig næringsdrivende fysioterapeuter med eller uten driftsavtale, må du forholde deg til norsk lov. Hvis du i tillegg er medlem av Norsk Fysioterapeutforbund, må du forholde deg til forbundets yrkesetiske retningslinjer. – Fysioterapeuter opplever stadig større konkurranse om pasientene både fra våre egne og andre profesjoner. Det gjør at enkelte markedsfører seg på en kreativ måte som er lite ønskelig for oss som yrkesgruppe, og i noen tilfeller i strid med både etiske retningslinjer og helsepersonelloven, sier leder i Rådet for fysioterapietikk, Stig Fløisand. Han erfarer blant annet at det har blitt populært at pasienter legger ut terningkast om hva de mener om behandlingen og terapeuten. Terningkastene legges ut på klinikkenes hjemmesider, hvor den som gir terningkastet offentliggjøres med fullt navn, diagnose og pasientens historie. – Det er i strid med taushetsplikten og kan få konsekvenser for terapeuten. Vi kan ikke bruke samme vurdering som restauranter og hotellopphold, sier Fløisand. Han tror ikke fysioterapeutene bryter reglene bevisst, men tenker at spesielt de yngste ikke kjenner regelverket godt nok. Som helsepersonell har fysioterapeuter plikt til aktivt å jobbe for å hindre at opplysninger om pasientens helse deles. Hvis fysioterapeuten legger opp til at pasienter selv skal dele taushetsbelagt informasjon for eksempel på klinikkens nettside eller Facebook, er dette i strid med taushetsplikten. – Vi i Etisk råd mener det hadde vært fornuftig at disse reglene ble gjennomgått i 3. klasse på utdanningen. I tillegg bør ledelsen i fysioterapitjenesten i kommunene følge bedre opp. Alle som driver fysioterapi i en kommune, må melde fra til kommunen. Selv om kommunen ikke har ansvar for dem som driver helprivat, kan det lønne seg å sjekke for eksempel nettsidene de har, sier Fløisand. Han anbefaler at kommunene bør ta en telefon til klinikken som eventuelt bryter loven og retningslinjene. – Det er lett å trå feil, spesielt på sosiale medier. Den enkelte fysioterapeut bør sette seg inn i lover og regler som gjelder for markedsføring for vår profesjon, samt forskriftene til Norsk Fysioterapeutforbund. Følger du dem, er du trygg, sier Fløisand. Dette bør du vite før du markedsfører tjenestene dine

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy