Fysioterapeuten 6-2022

FYSIOTERAPEUTEN 6/22 93 Kort om reglene for markedsføring • Helsepersonelloven har egne paragrafer ommarkedsføring av helsetjenester. De er underlagt begrensninger, blant annet for å unngå å skape et behov som ikke er der samt gi falske forhåpninger • Norsk Fysioterapeutforbund har yrkesetiske retningslinjer (bransjenorm) som regulerer markedsføring • Hvis du tilbyr alternative behandlinger, må du være ekstra bevisst. Det er klare begrensninger for hva du som helsepersonell kan tilby samt markedsføre av alternative behandlinger. Lov om alternativ behandling har også regler ommarkedsføring • Markedsføringen skal være forsvarlig, nøktern og saklig. Det er ikke tillatt å gi lovnader om konkrete resultater av behandlingen du utfører • Pasientene skal få nøktern og saklig informasjon om helse- og omsorgstjenester Stig Fløisand, leder i Rådet for fysioterapietikk. Foto: Bo Mathisen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy