30
FYSIOTERAPEUTEN 7/16
FAG
Hilde Tinderholt Myrhaug
, forsker, PhD.
Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for
fysioterapi og Universitetet i Oslo, Institutt for
Helse og samfunn.
Veiledere: Fysioterapeut og førsteamanuensis
Reidun Jahnsen (hovedveileder) og professor
Nina K. Vøllestad.
Originaltittel: Characteristics and effects
of intensive training in young children with
cerebral palsy and parents’ experiences of
family-centred services investigated in a
survey, a systematic review and a randomised
controlled trial.
Doktorgradsarbeidet ble gjennomført med
finansiering fra Høgskolen i Oslo og Akershus.
Disputas fant sted 21. august 2015 ved
Universitetet i Oslo.
Førskolebarn med cerebral parese (CP) får
ulike trenings- og habiliteringstiltak, deri-
blant intensive treningstilbud. I Norge har vi
liten oversikt over disse tiltakene og foreldre-
nes erfaringer med tjenesteytingen. Forsk-
ningen er uklar når det gjelder effekten av
intensiv trening.
Hensikten med prosjektet var å undersø-
ke karakteristika og effekt av intensiv trening
til førskolebarn med CP, og foreldrenes erfa-
ring med barnets trening og familiesentrerte
tjenester i primærhelsetjenesten. Dette ble
undersøkt i en systematisk oversikt (SR), en
randomisert kontrollert studie (RCT) og en
spørreskjemaundersøkelse.
Intensiv trening ble identifisert som tre-
ningssesjoner mer enn to ganger per uke,
daglig praktisering av hverdagsferdigheter
(som å gå, sitte, spise og leke) eller som en
kombinasjon.
Den systematiske oversikten viste at
studier som evaluerte effekten av intensiv
grovmotorisk trening var karakterisert med
færre treningssesjoner per uke over en len-
gre periode og med mindre hjemmetrening
enn intensiv finmotorisk trening. Tre me-
taanalyser viste effekt av Constraint induced
movement therapy (CIMT) på håndfunk-
sjon og funksjonelle ferdigheter. Ellers viste
oversikten liten eller ingen forskjell mellom
intensiv trening sammenliknet med vanlig
trening, eller sammenliknet med en annen
intensiv trening.
RCTen viste at intensiv trening på et
PTØ-kurs over tre uker syntes å gi liten til-
leggseffekt til vanlig trening etter fire måne-
der, sammenliknet med venteliste og vanlig
trening hos barn tre til seks år med CP. Dette
ble målt på grovmotorisk funksjon, funksjo-
nelle ferdigheter, livskvalitet hos barnet og
foreldrene, samt foreldrenes erfaring med
familiesentrete tjenester. I en webbasert logg
rapporterte foreldrene at barna trente ofte
hjemme og i barnehagen. Mangelen på for-
skjell mellom gruppene kan skyldes at barna
trente ofte hjemme mens de stod på ventelis-
te, eller etter at de hadde vært på PTØ-kurs.
Majoriteten av foreldre rapporterte i
spørreskjemaundersøkelsen at treningen
foregikk minst tre ganger i uken. Treningen
var målrettet, inkorporert i daglige aktivite-
ter, og foreldrene deltok aktivt i treningen.
Vi fant en assosiasjon mellom målrettet tre-
ning og der foreldre rapporterte stor nytte
av treningen for barnet. Videre rapporterte
foreldrene at de i liten grad fikk generell
informasjon om CP-diagnosen og behand-
lingsalternativer av terapeuter i primærhel-
setjenesten. Men foreldrene rapporterte at
de i stor grad ble møtt med respekt og fikk
støttende omsorg fra terapeutene.
Avhandlingen viste at daglig målrettet
praktisering av hverdagsferdigheter i bar-
nets hjemmemiljø sammen med foreldrene
økte frekvensen av trening og bidro til økt
læring av hverdagsferdigheter. Dette frem-
kom spesielt i studiene som omhandlet ef-
fekten av CIMT. Basert på inkluderte studier
og diskusjonen i avhandlingen, kan to til tre
treningssesjoner per uke neppe defineres
som intensiv trening. Frekvens, varighet,
kontekst, måten treningen blir organisert på
og karakteristika ved barnet kan bidra til å
forklare utfall av intensiv trening. Derimot
er det lite trolig at kun intensiteten ved tre-
ningen kan forklare utfallet, siden barn med
CP er en heterogen gruppe og treningspro-
grammene ofte er komplekse. Avhandlingen
viste at primærhelsetjenesten har et forbed-
ringspotensial med tanke på å møte famili-
ens behov om informasjon og deltakelse i
beslutninger som er sentralt i en kunnskaps-
basert habiliteringstjeneste.
Artikler:
1. Myrhaug HT, Østensjø S.
Motor Training
and Physical Activity Among Preschoolers
with Cerebral Palsy: A Survey of Parents’
Experiences
. Phys Occup Ther Pediatr. 2014
May;34(2):153-67.
2. Myrhaug HT, Jahnsen R, Østensjø S.
Family-centred practices in the provision
of interventions and services in primary
health care: A survey of parents of preschool
children with cerebral palsy
.
J Child Health
Care. 2014 Oct 21.
3. Myrhaug H Tinderholt, Østensjø S, Larun
L, Odgaard-Jensen J, Jahnsen J.
Intensive
training of motor function and functional
skills among young children with cerebral
palsy: a systematic review and meta-analy-
sis
. BMC Pediatrics 2014, 14:292
4. Myrhaug H Tinderholt, Odgaard-Jensen
J, Østensjø S, Vøllestad N Køpke, Jahnsen
R. The short-term effects of a Conductive
Education-course on gross motor function
in young children with cerebral palsy: A
pragmatic stepped-wedge randomised trial.
Submitted: Phys Occup Ther Pediatr.
Doktorgrad:
Karakteristika og effekt av intensiv trening til førskole-
barn med cerebral parese og foreldrenes erfaringer
med familiesentrerte tjenester