Fysioterapeuten 7-2018

16 FYSIOTERAPEUTEN 7/18 AKTUELT håndtere det de sliter med, slår fysioterapeut Amundsen fast. – Og målet vårt er at de skal huske minst ett verktøy de lærer, etter en time. Og be- gynne å ta det i bruk selv, når de trenger det. Fysioterapeuten og helsesøsteren utfyller hverandre i arbeidet. Den førstnevnte har mest fokus på det praktiske. – Jeg lærer dem måter å håndtere stress på, for eksempel pusteteknikker. 4 7 8-tek- nikken er en metode jeg ofte viser frem til elevene. De teller til fire på innpust, holder pusten mens de teller til sju, før de slipper den ut, og teller til åtte. Den er enkel, men effektiv, sier Amundsen. Mens Sundstrøm nok forholder seg mer teoretisk til temaene. – Når det gjelder for eksempel skjerm- bruk prøver vi å ikke være fremme med pe- kefingeren, sier hun. – Vi prøver heller å forklare hva som skjer i hjernen hvis de legger seg om kvelden med mobilen eller tv-en i fokus. – Så får de selv ta valget. Om hva de vil gjøre. En delekultur De to setter svært stor pris på å jobbe i team med hverandre, og med resten av MEST- gjengen i Trondheim. – Vi begynner å bli ganske mange etter hvert, og har jevnlig møter der vi deler in- formasjon og oppdaterer oss. Her gjelder det å følge med, ny kunnskap kommer jo stadig, og oppleggene vi kjører for elevene utvi- kler seg fortløpende. Vi har en delekultur i MEST, og når noen av oss for eksempel lager en PowerPoint om et aktuelt tema, er det na- turlig at de andre får tilgang til den, og kan bruke den der de jobber, sier Amundsen. Og poengterer at hun lærer mye av helse- søsterkollegaen. – Det tverrfaglige arbeidet vi har her er så verdifullt. Vi har en ulik innfallsvinkel på temaene og utfyller hverandre. Det jeg læ- rer bruker jeg i andre oppgaver jeg har som fysioterapeut i kommunen. Sundstrøm nik- ker: – Dette er gjensidig. Jeg lærer også mye av Kristine. Også teknikker man kan bruke privat. Bryte ned tabuer De ser på ansiktene til elevene at de tar til seg det de lærer på seminarene. Og fortel- ler om den gangen noen gutter som var på et åpent seminar om stress, uanstrengt viste frem teknikkene til de andre i klassen et- terpå, etter en liten oppfordring fra læreren. – Vi prøver å bryte ned tabuer om psykisk helse, og tror også at mange unge nå ikke har problemer med å snakke om slike utfordrin- ger. Det er like gjerne de tøffe idrettsguttene som stikker innom seminarene våre som jentene på studiespesialisering. De synes det er artig å jobbe med MEST. – Særlig når elevene melder tilbake at de har nytte av det de lærer av oss. Det hender også at det stikker en og annen lærer innom de åpne seminarene våre. Mange er nok in- teresserte i temaene som tas opp. n Mer om innholdet • Kartlegging: Informasjon og digitalt spørreskjema til alle elevene i klasserommet. • Klasseromseminar: Ut fra kartleggingen tilbyr skolehelsetjenesten målrettet undervis- ning i klasserommet. • Mestringsseminar: Åpne frivillige mestringsseminar på tema ut fra kartleggingen. Eksempler: Søvn og stress. Elevene lærer konkrete teknikker for å mestre slike utfor- dringer. • Mestringsgrupper: Frivillig oppfølging i gruppe på tema fra mestringsseminar. • Individuell oppfølging: Spesifikk, målrettet individuell oppfølging à tre samtaler. Tips til andre som vil jobbe på lignende vis • Tenk tverrfaglig • Ikke vær redd for å prøve ut hva skolene ønsker • Ha forankring i skoleledelsen • Lytt til hva elevene trenger • Gi dem konkrete verktøy de kan bruke KILDER: Kristine Rabben Amundsen og Mona Sundstrøm NYTTIG Helsesøster Mona Sundstrøm, leder i elevtjenesten på Heimdal v.g.s., Siri Riksheim og kommu- nefysioterapeut Kristine Rabben Amundsen forteller om gode erfaringer med MEST.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy