Fysioterapeuten 7-2018

26 FYSIOTERAPEUTEN 7/18 FAG FAGARTIKKEL asymmetriske bevegelsesmønstre og ortope- di (for eksempel fotstillinger og gangmøn- ster). På bakgrunn av dette bestemte vi oss for å utvikle og formidle retningslinjer ba- sert på forskningskunnskap for spedbarns- asymmetri, plattfot, inntåing og tågange. Trondheim kommune hadde rutiner for oppfølging på dette området også tidligere, men gjennom FYSIOPRIM ble det arbeidet tettere med forskingsfeltet. I FYSIOPRIM 2 har vi revidert de første utgavene av ret- ningslinjer, og arbeider også videre med et prosjekt om for tidlig fødte barn i samarbeid med helsesøstre, helsestasjonslege, pedago- ger og spesialisthelsetjenesten. Framgangsmåte Figur 2 viser en oversikt over framgangsmå- ten vi har jobbet etter i Trondheim kommu- ne. De tre hovedtrinnene i modellen er for- beredelse, organisering og gjennomføring. Forberedelse I praksisfeltet så vi altså et behov for retnings- linjer når det gjaldt oppfølging av barn hen- vist fra helsestasjonen. Gjennom diskusjon med leder og fagleder for Enhet for fysio- terapitjenester i Trondheim kommune ble det enighet om å utvikle retningslinjer for å oppnå mer likhet i tjenestetilbud. Samtidig ønsket man å formidle retningslinjene til samarbeidspartnere, hovedsakelig helsesta- sjonene, slik at man muligens kunne oppnå mer reelle henvisninger. Gjennom diskusjo- ner og forankring i ledelsen ble problem- området synliggjort, og vi fikk avsatt tid til arbeidet innenfor den ordinære arbeidsti- den. Det gikk ut informasjon til alle barne- fysioterapeutene på nettverksmøter på tvers av bydelene. To av fire bydeler ble valgt ut til det videre arbeidet, en bydel for arbeidet med retningslinjer for spedbarnsasymmetri og en bydel for arbeidet med plattfot, inntå- ing og tågange. Organisering Arbeidet ble ledet av en forsker, som funger- te som veileder og pådriver for prosessen. Det ble nedfelt arbeidsgrupper bestående av tre til sju personer, inkludert forsker. Sammen ble det lagt en framdriftsplan. Vi ble enige om når retningslinjene skulle være ferdige, hvor mange og lange møter vi skulle ha og hva vi skulle gjøre av arbeid mellom møtene. I utgangspunktet var det tenkt at arbeidet med utvikling av retningslinjene skulle foregå over en halvårsperiode, men i praksis strakk arbeidet seg over trekvart år. Vi innledet samarbeidmed andre i sluttfasen av arbeidet, ved at en erfaren fysioterapeut fra spesialisthelsetjenesten leste gjennom alle retningslinjene før endelig ferdigstilling. Gjennomføring Forsker tok ansvar for å utarbeide PICO-søk (3). PICO er en forkortelse for ulike ele- menter av en problemstilling, der P står for populasjon, I for intervensjon, C for sam- menligning og O for utfallsmål (engelsk: Population, Intervention, Comparison og Outcome). Den kliniske problemstillingen var følgende: «Hvilken fysioterapioppføl- ging eller behandling bør tilbys barn henvist for spedbarnsasymmetri, plattfot, inntåing og tågange i primærhelsetjenesten?». Tabell 1 viser et eksempel på søkeord for denne problemstillingen i henhold til PICO. Litte- ratursøket ble utført av medisinsk informa- sjonsspesialist/bibliotekar ved NTNU i flere databaser relevant for fysioterapi: PubMed, PEDro, Scopus og CINAHL. Det ble søkt et- ter både oversiktsartikler og enkeltstudier. I henhold til kunnskapspyramiden (6), hvor kvaliteten øker jo lenger opp i pyramiden man kommer, tok vi utgangspunkt i sekun- dære studier, det vil si systematiske over- siktsartikler og meta-analyser. På første møte i arbeidsgruppen, som be- sto av forsker og fysioterapeuter, informerte forsker om prosessen og vi fordelte arbeids- oppgaver i fellesskap basert på litteratursø- ket. Fysioterapeutene fikk selv ansvar for å finne litteraturen ut fra referanser. Mellom møtene var det individuelt arbeid med lit- teratur. Alle oversiktsartikler ble lest av både forsker og en fysioterapeut, og i tillegg ble primærstudier lest av forsker. Vi oppsum- Forberede Organisere Gjennomføre - Behov for retningslinjer - Forankring i ledelsen - Informasjon til alle involverte - Ledet prosess - Arbeidsgrupper - Fremdriftsplan - Samarbeid med andre - Søke litteratur - Lese og oppsummere - Skrive og formidle FIGUR 2 En 3-trinns modell for utvikling av retningslinjer i Trondheim kommune. TABELL 1 Oversikt over søkeord knyttet til spedbarnsasymmetri, plattfot, inntåing og tågange i henhold til PICO. Population (P) Intervention (I) Comparison (C) Outcome (O) Spedbarnsasymmetri children with torticollis/congenital muscular torticollis/infantile torticollis/ neck asymmetry/infant asymmetry/pla- giocephaly/positional plagiocephaly examination/diagnostics intervention/treatment/therapy primary care physiotherapy/ primary care management manual therapy/passive stretching/ mobilisation/active movements no intervention function, sequelae Plattfot children with flat foot/pes planus foot deformities/congenital foot deformities/congenital lower extremity deformities Inntåing children with in-toing/femoral antever- sion/medial leg torsion/pes adductus Tågange children with toe walking/idiopathic toe walking/habitual toe walking

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy