Fysioterapeuten 7-2021

36 FYSIOTERAPEUTEN 7/21 ten vil da ikke innfris dersom samtalen og den helhetlige forståelsen tar for stor plass, forklarer han. Kjær forteller at dersom forventningene ikke innfris, kan opplevelsen fort bli negativ, og pasientene vil i ver- ste fall oppgi behandling. Da finnes det kanskje en bedre «match» hos en annen fysioterapeut, hvor pasient og tera- peut er mer «på nett». Kjær legger til: – På en annen side mener jeg jo at det er viktig å tilegne seg erfaring, og da skal man jo starte et sted. Hvis de som er usikre kun får pasienter som ønsker en enkel tilgang, så vil fysioterapeuten heller aldri få den nødvendige erfarin- gen i det komplekse. Hele mennesket i en mer digital helsetjeneste Under intervjuet har Kjær selv påpekt paradigmeskiftet fra en biomedisinsk til en biopsykososial vitenskapsteoretisk behandlingsmodell. Det får meg til å tenke på et annet paradigmeskifte som det har vært spesielt mye søkelys på den siste tiden, med et helsevesen preget av en verdensom- spennende pandemi og fysisk avstand: omstillingen til en mer digital helsetjeneste. Jeg vet at Kjær har vært involvert i prosessen med å ut- vikle en selvhjelpsapp for pasienter med ryggsmerter. Jeg vil spørre hva han tror en smartere helsetjeneste betyr for ryggpasienten, og hva han tenker omstillingen betyr for fysioterapeutens forutsetninger for å tilnærme seg «men- nesket med ryggsmerter» ut fra et biopsykososialt ståsted. – Det er et godt spørsmål. Virkelig, sier han og ser litt matt ut. Og jeg tenker at det kanskje var et litt for stort spørsmål å stille, sånn på tampen av intervjuet. – E-helse inkluderer så mange områder. Hvis vi tar for oss for eksempel bruken av digitale verktøy i behandling, tror jeg helt klart at det gjør noe med kommunikasjonen når den ene sitter og kikker ned i en skjerm, hevder Kjær. I mitt stille sinn er jeg glad for valget om å gjøre mine intervjunotater med blokk og blyant fremfor på PC-en. Om det var en bevisst strategi, er jeg imidlertid usikker på. – Samtidig ligger det enormt mange spennende mulig- heter i fremtiden for å utvikle behandlingsstøtte for rygg- pasienter, ved bruk av utviklingen av avanserte og indivi- duelt tilpassede apper. Denne utviklingen er i startfasen, sier han. Men understreker: – Den kliniske fornemmelsen for hvem som kunne ha nytte av det, gjennom å fange opp pasientens behov og preferanser, tror jeg er vesentlig for at det skal ha en nytte. Kjær legger ut om flere spennende forskningsprosjekter han kjenner til innenfor området. Etter en stund må han likevel innrømme: – Jeg har ikke tenkt tankene om dette temaet helt ut. Jeg har store forventninger til at det kommer mye spennende forskning i tiden fremover. Utviklingen av en digital hel- setjeneste er kun i startfasen. Men den forskningen, den kommer ikke til å komme fra meg, sier han og ler. Og jeg kan godt forstå at Kjær ikke føler han har ka- pasitet til å stå i spissen for forskningen på dette «andre» paradigmeskiftet, og at den ballen, den kan noen andre få lov til å ta. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy