Fysioterapeuten 7-2021

FYSIOTERAPEUTEN 7/21 45 Gerty Lund Forbundsleder det et stort potensial for en slik opp- gaveglidning. Med oppgaveglidning dukker det opp en god del spørsmål jeg tenker må avklares. Som tidligere leder av Overlegeforeningen Jon Hel- le spør om i Overlegen 1-2012: • Hvem og hva avgjør om helse- personellet kommer inn under § 4 eller § 5 i Helsepersonelloven? • Hvem bestemmer kvalifikasjons- kravene til dem som overtar nye oppgaver? • Hvilke avklaringer kan ledere ved sykehusene (og i kommunene – tatt inn av meg) ta? • Hva tilligger myndighetene og utdanningsinstitusjonene? Dette tenker jeg er kloke spørsmål som vi skal ta med oss i arbeidet med oppgaveglidning. Jeg vil også ta inn to spørsmål til: • Hvorfor skal fysioterapeutene overta aktuelle oppgaver? • Hva gjør det med vårt eget fag? Det siste spørsmålet er viktig for meg. Jeg er opptatt av at vi kan og bør gjøre noen oppgaver legene gjør i dag, men vi må ikke miste oss selv i iveren etter nye oppgaver. Fysioterapi er et svært viktig tilbud for våre brukere. Vi skal ikke være «leger light» men en del av et tverrfaglig team rundt pasienten som har en fornuftig oppgavedeling. Et eksempel på oppgaver vi kan bidra med kan være å, i større grad enn i dag, foreta funksjonsvurderinger av pasienter med muskel- og skjelettli- delser og sammensatte lidelser Vi skal hegne om kjernekompetan- sen vår. Vi er en uutnyttet ressurs i forhold til utfordringene Norge står foran i henhold til Perspektivmeldin- gen 2060. Oppgaveglidning? Ja takk, der hvor det er fornuftig og en naturlig utvik- ling av faget vårt. Tja, der det er snakk om å gjøre andres oppgaver fordi det er for få leger og sykepleiere. La oss da heller få bruke kompetansen vår som det er så stort behov for, innenfor fol- kehelsearbeid, helse og arbeid og re- habilitering. Fysioterapi er et svært viktig tilbud for våre brukere. Vi skal ikke være «leger light» men en del av et tverrfaglig team rundt pasienten som har en fornuftig oppgavedeling.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy