Fysioterapeuten 7-2021

FYSIOTERAPEUTEN 7/21 47 AqtiVann er et alkoholfritt og vannbasert desinfeksjons middel og har en oppnådd effektivitet på 99,99 % på virus, bakterier og sopp GODKJENT AV STATENS LEGEMIDDELVERK NYESTE GENERASJON INNEN LASERTEKNOLOGI SPRAY 500 ML 5 LITER 20 LITER • Alkoholfri • Ikke brannfarlig • Skånsom mot overflater • Mild og frisk duft • Fjerner lukt • Produseres i Norge • Medlem av Grønt Punkt Norge • Anbefalt av Astma- og Allergiforbundet NOBLE BENKEPAPIR 2 Farger 3 Størrelser - Blå eller hvit - Bredde: 60cm - Lengde: 70cm, 100cm eller 195cm INTELECT RPW 2 nytt design og ny pistol for bedre grep Ta kontakt for mer informasjon og et uforpliktende tilbud! NÅ OGSÅ MED FLERE TRANSMITTERE FOR STØRRE BRUKSOMRÅDE BRUKERVENNLIG TRYKKBØLGEAPPARAT DEN BESTE PÅMARKEDET RABBATTENGJELDER KUN SPRAYOGROLLON GJELDERUTÅRET -2021 60% RABATT 10% RABATT Opp til 30% RABATT RABBATTENGJELDERUTÅRET -2021 I  fagkronikken p å side 69 skriver de tidligere studentene ved OsloMet - Storbyuniversitetet, Marit Ribe Øverby og Anna Riakhina, om sine gode erfaringer med å delta i et forsknings- prosjekt i forbindelse med bacheloroppgaven. Kronikken argumenterer for at bachelorstu- denter i fysioterapi bør få tilbud om å delta i forskningsprosjekter. Studentene ved Institutt for fysioterapi ved OsloMet får 9 uker til å skrive bachelor- oppgaven. De velger selv tema, men vi anbe- faler dem å skrive en litteraturoppgave. I en litteraturoppgave utgjøres datamaterialet av tidligere studier innenfor et spesifikt område relevant for fysioterapi. Det er flere grunner til at vi gir denne anbefalingen: Kunnskapsbasert praksis er en anbefalt ar- beidsform fra helsedirektoratet for å sikre god kvalitet på helsetjenesten. Å jobbe kunnskaps- basert vil si å ta kliniske beslutninger basert på forskning, erfaring og brukerens ønsker og behov (1). Gjennom å skrive en litteraturopp- gave får studentene erfaring med de ulike trin- nene i den kunnskapsbaserte praksismodellen (1). De lærer å stille gode, kliniske spørsmål, gjøre systematiske søk og kritisk vurdere kva- liteten på forskningen. I tråd med Elessi m.fl (2019) er målet vårt at bachelorstudentene skal lære å bli forbrukere av forskningskunn- skap (consumers of research) fremfor å utføre forskning selv (not doers of research) (2). En annen grunn er ressursspørsmålet. Det å involvere studenter i forskningsprosjekter er ofte ressurskrevende både for studenter og veiledere, og læringsutbyttet er ofte lavt (2). Strenge personvernregler og krav om sikker lagring av sensitive data reduserer valgmulig- hetene til hva som er gjennomførbart innen de gitte tidsrammene. I tillegg er vår erfaring at det kreves mer tid og ressurser til veiledning når studentene deltar i forskningsprosjek- ter, ofte langt utenfor de rammer vi har ved instituttet. Vi trenger mer forskning innen ulike fagom- råder i fysioterapi og nye forskere. Spørsmålet er om forskeropplæringen skal prioriteres inn i bachelorutdanningen i fysioterapi. Studenter som ønsker å lære mer om hvordan forskning kan gjennomføres, anbefales å søke seg til videre studier, som f.eks masterstudiet i helse- vitenskap ved OsloMet. Therese Brovold og Kristi Elisabeth Heiberg , emneansvarlige for bacheloroppga- ven ved Institutt for fysioterapi, OsloMet. Litteraturliste : 1. Helsebiblioteket. https://www.helsebibliote- ket.no/kunnskapsbasert-praksis 2. Elessi K, Albarqouni L, Glasziou P, Chalmers I.Promoting critical appraisal skills. Lancet 2019 Jun 29; 393 (2589-2590) Svar til fagkronikken: «Ja til større variasjon innen bachelor- skriving. Ja til forskningsdeltakelse som student!»

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy