Fysioterapeuten 7-2021

FYSIOTERAPEUTEN 7/21 51 og helse er de siste 40 årene utviklet til en mer helhetlig forståelse (8). Et helhetlig perspektiv i møte med pasienter innebærer blant annet at helsepersonell skal ta faglige av- gjørelser basert på kunnskapsbasert praksis. Det innebærer å kombinere forskningsbasert kunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap og brukermedvirkning i faglige vurderinger (9). Dette er viktige komponenter for å sikre pasienter rett behandling. I denne single case-studien undersøker vi følgende problemstilling: Hvordan erfarer en pasient som lever med alvorlig sykdom egen helse og sykdom i møte med livet og helsevesenet? Hvordan skaper han mening og sammenheng, og hvilken kunnskap får gyl- dighet i hans møter med helsevesenet? Teoretisk innramming Vi har valgt Antonovskys teori om salutogenese og model- len for kunnskapsbasert praksis som teoretisk innramming i denne studien. Patogenese er læren om hvordan en sykdom oppstår og utvikles (10). Salutogenese utgjør en motsats til pato- genese. Navnet har opphav fra de latinske ordene «saluto» som betyr helse og «genese» som betyr opprinnelse eller tilblivelse. Salutogenese betyr altså helsens opprinnelse (11). Antonovskys salutogenese tar utgangspunkt i at en person ikke er enten syk eller frisk, men at et menneskes helse er på et kontinuum mellom helse og uhelse. Poen- get er å rette oppmerksomhet mot hva som fremmer helse, og hvilke mestringsressurser et menneske har (12). «En salutogen tankegang er ikke bare en forutsetning for, men tvinger oss til, å jobbe for å utforme og fremme en teori om mestring» (11, s. 36-37). På grunnlag av dette utviklet Antonovsky begrepet «opplevelse av sammenheng» (OAS) som kjernen i svaret på det salutogene spørsmålet. OAS er Kort sagt • Ensidig fokus på forskningsbasert kunnskap som for- teller at ingenting nytter kan gi uheldig utfall i møte med pasienter som lever med alvorlig sykdom. • Mening og motivasjon er viktig i behandling av pasien- ter som lever med alvorlig sykdom for at de skal kunne leve den tiden de har best mulig. • Økt fokus på brukerkunnskap og brukermedvirkning, samt erfaringsbasert kunnskap gir helsepersonell en bedre mulighet for å hjelpe pasienter ut fra egne forutsetninger.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy