Fysioterapeuten 7-2022

10 FYSIOTERAPEUTEN 7/22 tilfeldigheter. – Jeg ville egentlig bli tannlege, men manglet kjemi. Og ingeniørfaget, som jeg også var innom tanken på, virket for tørt. Valget falt derfor litt tilfeldig på fysioterapeututdannelsen. Men jeg synes faget var veldig spennende da jeg først kom i gang, forteller Aasen Berget. Krohn-Hansen var noe mer målrettet i valget av studieretning, og tenkte at fysioterapeututdannelsen traff godt på flere av hans interesseområder. – Fysioterapi fremsto helsefaglig, men uten å være for «medisinsk». Utdannelsen ble derfor et naturlig valg for å kunne jobbe med helse, livsstil og idrett. I tillegg var det et yrke hvor man fikk jobbe med mennesker, forklarer han. Selv om de to studentene gikk på ulike klassetrinn, skulle deres veier komme til å krysses på grunn av deres felles engasjement. – Lennart gikk på kullet over mitt, og vi involverte oss begge i oppstarten av et idrettslag på høyskolen. På hver vår kant så vi et behov, mangelen på et idrettstilbud og et fellesskap for alle studentene. Og vi engasjerte oss begge i å få til endringer på systemnivå, forteller Aasen Berget. Det å se at det var mulig å skape noe, ut fra ingenting, ga mersmak for to studenter som bar på hver sin gründerspire. – Etter hvert ble vi en gjeng med likesinnede som alle jobbet mot et felles mål. Det var kanskje ikke den største oppnåelsen, men vi fikk til noe! Vi lærte allerede da at det var mulig å skape noe på eget initiativ, forteller KrohnHansen. Ville stå på egne ben De fikk nære den gryende gründerspiren på egenhånd først, hver med sitt eget prosjekt. Aasen Berget brukte mye tid på biblioteket hvor han søkte inspirasjon fra bøkenes verden. – Vi som var studenter på denne tiden var preget av et nokså dystert syn på fremtidsutsiktene til den nyutdannede fysioterapeuten. I Fysioterapeuten (tidsskriftet journ. anm) fantes det kanskje i snitt tre stillingsutlysninger. Arbeidsmarkedet var veldig presset, og jeg forsto tidlig at jeg kanskje ble nødt til å tenke litt annerledes for å sikre meg en jobb. At det kanskje ikke fantes noe å gå til når jeg var ferdig med utdannelsen, forteller han. – Jeg forsto at ingenting kom gratis. At ingenting skjedde om jeg ikke gjorde noe selv. Aasen Berget snakker rolig, uten tegn til bitterhet i stemmen. Han tar en slurk av kaffen, og fortsetter: – På biblioteket hadde jeg tilgang på mengder med litteratur, og jeg leste mye sakprosa. Jeg er nysgjerrig av natur, og satte pris på å kunne fordype meg i fysioterapifaget, Fysioterapeuter formidler sin kunnskap ut fra et helhetlig perspektiv. Anders Aasen Berget

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy