

FYSIOTERAPEUTEN 8/16
25
Den betydelige og tydelige plassen tematikk knyt-
tet til aldring og helse bør ha i kommende fysio-
terapeuters læringsprosess underkommuniseres.
Kort sagt
• Kapasitet og kvalitet i fysioterapiutdan-
ningen må styrkes for å møte en stadig
større andel eldre menneskers særegne
behov for behandling og rehabilitering.
• Fysioterapiutdanningene har en omfat-
tende bruk av læringsutbyttebeskrivel-
ser som fremhever livsløpsperspektivet.
Livsløpsperspektivet indikerer kanskje
en faglig bredde i det enkelte emnet,
men fører til at eldre som sentral
pasient- og brukergruppe for kommende
fysioterapeuter blir usynlig i utdan-
ningstilbudet .
• Fysioterapeututdanningene oppfordres
til å utforme læringsutbyttebeskrivelser
som bedre synliggjør tematikk knyttet
til aldring og helse.
fysioterapeututdanningen?
Kartleggingen kan bidra til å gi en viktig
indikasjon på hvordan en sentral helse- og
sosialfaglig bachelorutdanning allerede i
dag møter morgendagens behov i eldreom-
sorgen.
Hoveddel
Kartleggingsprosessen
For å få et inntrykk av tematikk knyttet til
aldring og helse i fysioterapiutdanningen ble
følgende kilder gjennomgått:
• Rammeplan for fysioterapeututdannin-
gen
• Studiestedenes fagplaner for 2015/2016
• Studiets emner, læringsutbytte- og em-
nebeskrivelser for hvert emne
De tre aktuelle kildene ble gjennomgått med
en tekstanalytisk tilnærming (5), og alle fore-
komster av tematikk direkte eller indirekte
knyttet til aldring og helse ble registrert.
Med direkte tilknytning menes registrering
av triggerord som «eldre», «alderdom»,
«aldring», «seniorer» eller institusjoner slik
som «sykehjem», samt det som er kjerneom-
rådene til Nasjonal kompetansetjeneste for
aldring og helse; «geriatri», «demens», «al-
derspsykiatri», «funksjonshemming og ald-
ring» og «utviklingshemming og aldring».
Indirekte tilknytning viser oftest til begreper
som innbefatter aldring og helse tematikken
– slik som begrepene «aldersgrupper/i alle
aldre», «uansett alder» og «livsløp», «livs-
løpsperspektiv» og «livsfaser» o.l.
Det er noen svakheter ved denne frem-
gangsmåten. Registeringen av disse trigger-
ordene fanger ikke opp arbeidsplasser hvor
eldre brukere er i flertall (kommunehelsetje-
nesten, 1. linjetjenesten o.l.) eller diagnoser
og behandlinger som kanskje er vanligere
hos eldre (slag, delirium, hverdagsrehabili-
tering o.l.) enn yngre.
Hvordan er et bachelorstudium i
fysioterapi bygd opp?
Et bachelorstudium er et treårig studium
på til sammen 180 studiepoeng som kvali-
fiserer til en bachelorgrad. Et studieår i en
bachelorutdanning tilsvarer 40 uker med ca.
40-42 timers arbeidsinnsats per uke. Dette
inkluderer undervisning, praksisperioder,
eksamen og selvstudium. Det gir studenten
60 studiepoeng i henhold til Nasjonalt kva-
lifikasjonsrammeverk for livslang læring (6).
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for
livslang læring (6) gjelder for all høyere
utdanning i Norge, og tar utgangspunkt i
The European Qualifications Framework
for Lifelong Learning (7). Det nasjonale
kvalifikasjonsrammeverket inneholder en
systematisert beskrivelse av de kvalifikasjo-
nene en student skal ha ved endt studium.
Det opereres med tre sykluser; bachelor-
studier er 1. syklus, mastergrad er 2. syklus
og Ph.D. er 3. syklus. For hver syklus gjøres
kvalifikasjonene synlig, som totalt forven-
tet læringsutbytte definert i kunnskap (skal
kunne presenteres), ferdigheter (skal kunne
demonstreres) og generell kompetanse (ev-
nen til å bruke det man har lært i aktuelle
kontekster). På syklusnivå er læringsutbyt-
tene generelle og overordnede, da de skal
passe for alle utdanningene på dette nivået,
uavhengig av fagområde (6).
Videre styres fysioterapeututdanningen
av en rammeplan. Rammeplanen for fysio-
terapeututdanningen (8) skal sikre et nasjo-
nalt likeverdig nivå for utdanningen, samt
sette mål for hva utdanningen skal kvalifi-
sere til. Rammeplanen inneholder en rekke
føringer på formål, mål, innhold, organise-
ring, vurderingsmetoder og arbeidsformer.
Rammeplanen består av to deler; en felles
innholdsdel og en utdanningsspesifikk inn-
holdsdel. Felles innholdsdel legger til grunn
at fysioterapeut-, ergoterapeut-, sosionom-,
sykepleier- og vernepleierutdanningen
m.fl.skal ha 30 studiepoeng felles – det vil si at
denne delen av rammeplanen angir innhold
i form av hovedemner og delemner som skal
dekkes i praksis, ferdighetstrening eller teo-
riundervisningen ved disse studiene. Felles
innhold skal skape en felles faglig plattform
og sørge for et felles verdigrunnlag blant
helse- og sosialutdannet personell (2). Den
utdanningsspesifikke delen av rammepla-
nen presenterer utdanningens formål og
mål, videre skisserer den en rekke føringer
for utdanningens innhold, organisering og
vurderingsformer.
Med bakgrunn i rammeplanen utarbei-
der alle aktuelle utdanningsinstitusjoner en
egen fagplan for sitt fysioterapistudium. Alt
som angår faglig innhold, praksisopplæring,
organisering, arbeidsformer og vurderings-
ordninger, ut fra de føringer som er gitt i
rammeplanen, konkretiseres i fagplanen.
Fagplaner spesifiserer også studiestedets
forventede læringsutbytte – de kunnskaper,
ferdigheter og generelle kompetanser en
student forventes å inneha ved fullført stu-
dium. Fagplanen gir videre en oversikt over
studiets emner og disse emnenes lærings-
utbytte i form av kunnskap, ferdigheter og
generell kompetanse. Altså beskrivelser av
hva studenten forventes å ha lært etter endt
emne (9, 10). Læringsutbyttebeskrivelser er
således læringsorienterte, og fungerer som
foreskrevne intensjoner for læring (6, 10).
Fagplanens overordnede læringsutbytte vil
styre læringsutbyttene til de enkelte em-
nene som inngår i studiemodellen. Emner
som inngår i fagplanen bygger som regel
på hverandre, slik at studiets teoretiske og
praktiske progresjon ivaretas. Hvert emne
har en eller flere emneansvarlige med en
særlig tilknytning til emnets fagområde. Det
er emneansvarlig som utformer læringsut-
byttene – disse kvalitetssikres av en instans
ved høgskolen eller universitetet.