Previous Page  26 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 26 / 56 Next Page
Page Background

26

FYSIOTERAPEUTEN 8/16

FAG

FAGARTIKKEL

Et bestått studieforløp i fysioterapi og ett

års turnustjeneste kvalifiserer til å søke au-

torisasjon som offentlig godkjent helseper-

sonell i henhold til Helsepersonelloven av

2.7.1999.

Rammeplan for fysioterapeut-

utdanningen

Felles innholdsdel i rammeplanen innehol-

der ingen referanser til aldring og helse.

Derfor har kartleggingens fokus vært rettet

mot den utdanningsspesifikke delen av ram-

meplanen.

Rammeplan for fysioterapeututdanning

(8:4-5) sier at formålet med utdanningen er

å utdanne yrkesutøvere som er kvalifiserte

for:

• behandlende, habiliterende og rehabilite-

rende virksomhet

• helsefremmende og forebyggende arbeid

• arbeid innen både offentlige og private

samt nasjonale og internasjonale virk-

somhetsarenaer

• å arbeide med et internasjonalt perspek-

tiv i tråd med internasjonale standarder

for fysioterapeututdanningen

• å arbeide etiske fundert og klientsentrert

• å arbeide faglig oppdatert, fremtidsrettet

og forskningsbasert

• å arbeide i dialog med praksisfeltet og i

tråd med gjeldende lovverk

I rammeplanens beskrivelse av kompetanse-

mål står det at uteksaminerte fysioterapeu-

ter skal ha oppnådd kompetanse på fem om-

råder (a-e). Hvert område beskrives bredt i

rammeplanen, men det er kun beskrivelsen

av kompetanseområde (a) Helse, funksjon

og bevegelse som indirekte berører aldring

og helse ved hjelp av begrepet «livsløp».

a) Helse, funksjon og bevegelse

«(…) Bevegelsessystemet utvikles og tilpasses

gjennom livsløpet og påvirkes av patologiske

prosesser og skader, og av indre og ytre for-

hold som virker oppbyggende og/eller nedbry-

tende på kroppen». (8:5)

b) Undersøkelse, kartlegging, vurdering, be-

handling og andre tiltak

c) Holdninger og etikk

d) Fagutvikling, kvalitetsutvikling og forsk-

ning

e) Organisatoriske rammer

Fysioterapeututdanningen skal ifølge ram-

meplanen omfatte 180 studiepoeng fordelt

på fire hovedemner; 1. Naturvitenskape-

lige emner, 2. Samfunnsvitenskapelige og

humanistiske emner, 3. Bevegelseslære, 4.

Helse og sykdom, vurdering og tiltak. Alle

fire hovedemner har to eller flere delemner.

Rammeplanen beskriver innholdet i fysio-

terapiutdanningen på et overordnet nivå.

Tematikken aldring og helse fremkommer

kun en gang. I beskrivelsen av hovedemne

1. Naturvitenskapelige emner berøres ald-

ring og helse indirekte ved hjelp av begrepet

«livsløp»:

«Studentene skal forstå og gjøre rede for

normale kroppslige tilstander, reaksjoner og

endringsprosesser gjennom menneskets livs-

løp». (8:7)

Livsløpsperspektivet verken aktualiseres

eller spesifiseres videre i beskrivelsen av de-

lemne 1A (anatomi) eller 1B (fysiologi).

Studiestedenes fagplaner

Av de fire studiestedene som er inkludert i

denne studien er det kun to som synligjør

tematikk knyttet til aldring og helse i fag-

planens læringsutbytte, og begge refererer

kun indirekte til tematikken ved bruk av be-

grepene «livsfaser» og «livsløp». Høgskolen

i Bergen (11) formulerer følgende lærings-

utbytte i form av ferdigheter som studenten

skal kunne:

«(…) undersøke og behandle pasienter, i

ulike livsfaser, med ulike funksjonsproblemer

og smertetilstander».

Høgskolen i Oslo og Akershus (12) har

følgende læringsutbytte under kunnskap.

Studenten har:

«(…) inngående kunnskap om teorier,

funksjonsundersøkelser samt intervensjoner

knyttet til bevegelse og funksjon gjennom livs-

løpet innen virksomhetsområdene helsefrem-

mende, forebyggende, behandlende, re- og

habiliterende virksomhet».

Direkte referanser til aldring og helse

opptrer kun sporadisk i studiestedenes fag-

planer, og da kun i generelle beskrivelser av

studiestedets organisering, historikk, utdan-

ningsprofil og fysioterapeuters yrkesmulig-

heter (11-14). UiT Norges arktiske universi-

tet er det eneste studiestedet som synliggjør

en tydelig utdanningsprofil knyttet til ald-

ring og helse. Det promoteres en kommu-

nehelseprofil i fagplanen, og gjennom denne

kommunehelseprofilen presiserer UiT Nor-

ges arktiske universitet at det legges vekt på

fysioterapi til barn og eldre i studiet. Fag-

planen konstaterer også at alle studentene

skal sikres praksis der de får arbeide med

eldre og barn (14). Ved Høgskolen i Oslo og

Akershus (12) nevnes sykehjem med reha-

biliteringsavdeling i forbindelse med prak-

sisstudier 2. studieår, og i beskrivelsen av

studiets ferdighetstrening trekkes det frem

at studenten skal trene på å undersøke og

foreta bevegelsesanalyse av barn, voksne og

eldre som tilbyr seg være «pasienter/bru-

kere». Praksis med eldre trekkes også frem

i beskrivelsen av 1. studieårs praksisstudier

ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (13).

Emner, læringsutbytte og emne-

beskrivelser

De fire studiestedene har en studiemodell

som innebærer fra 10 til 16 emner fordelt på

tre år, men ingen av dem har enkeltemner

hvor selve emnetittelen synliggjør et fokus

på aldring og helse. Tematikk knyttet til ald-

ring og helse blir først synlig ved gjennom-

gang av læringsutbytte og emnebeskrivelser

(tabell 1).

Alle fire studiestedene har emner med

aktuelle læringsutbytter. Til sammen 15 em-

ner er registrert med ett eller to forventede

læringsutbytter som berører tematikken el-

dre og helse – det er kun ett av disse emnene

«Funksjonsundersøkelse og bevegelsesana-

lyse» ved UiT Norges arktiske universitet

som anvender begrepet eldre direkte. Ord-

lyden i de øvrige læringsutbyttebeskrivel-

sene signaliserer kun et indirekte fokus på

aldring og helse.

Emnebeskrivelser kan, som vist i tabell

1, gi ytterligere informasjon om innholdet i

et emne. Emnet «Forebygging, behandling,

rehabilitering og habilitering – spesifikke

pasient- eller brukergrupper» ved Høgsko-

len i Oslo og Akershus oppgir i emnebeskri-

velsen at fem studiepoeng av dette emnet er

avsatt til geriatri. I motsetning til læringsut-

byttebeskrivelser finnes det tilsynelatende

ingen standard for hvordan et emne beskri-

ves. Variasjoner i emnebeskrivelsene har

hovedsakelig tre former; en punktvis frem-

stilling av tematikk, en utførlig beskrivelse

av innholdet i emnet eller en enkel henvis-

ning til rammeplanens aktuelle hoved- eller

delemner. Når en henvisning til rammepla-

nens hoved- og delemner anvendes, slik som

er tydelig i UiT Norges arktiske universitet

sine emnebeskrivelser, synliggjøres studie-

poengsfordelingen i emnet, men ikke spe-

sifikke pasient- eller aldersgrupper. Tabell 2

viser emner hvis læringsutbytte ikke signali-

serer fokus på aldring og helse, men som via

emnebeskrivelsen allikevel synliggjør dette

fokuset.