

26
FYSIOTERAPEUTEN 8/16
FAG
FAGARTIKKEL
Et bestått studieforløp i fysioterapi og ett
års turnustjeneste kvalifiserer til å søke au-
torisasjon som offentlig godkjent helseper-
sonell i henhold til Helsepersonelloven av
2.7.1999.
Rammeplan for fysioterapeut-
utdanningen
Felles innholdsdel i rammeplanen innehol-
der ingen referanser til aldring og helse.
Derfor har kartleggingens fokus vært rettet
mot den utdanningsspesifikke delen av ram-
meplanen.
Rammeplan for fysioterapeututdanning
(8:4-5) sier at formålet med utdanningen er
å utdanne yrkesutøvere som er kvalifiserte
for:
• behandlende, habiliterende og rehabilite-
rende virksomhet
• helsefremmende og forebyggende arbeid
• arbeid innen både offentlige og private
samt nasjonale og internasjonale virk-
somhetsarenaer
• å arbeide med et internasjonalt perspek-
tiv i tråd med internasjonale standarder
for fysioterapeututdanningen
• å arbeide etiske fundert og klientsentrert
• å arbeide faglig oppdatert, fremtidsrettet
og forskningsbasert
• å arbeide i dialog med praksisfeltet og i
tråd med gjeldende lovverk
I rammeplanens beskrivelse av kompetanse-
mål står det at uteksaminerte fysioterapeu-
ter skal ha oppnådd kompetanse på fem om-
råder (a-e). Hvert område beskrives bredt i
rammeplanen, men det er kun beskrivelsen
av kompetanseområde (a) Helse, funksjon
og bevegelse som indirekte berører aldring
og helse ved hjelp av begrepet «livsløp».
a) Helse, funksjon og bevegelse
«(…) Bevegelsessystemet utvikles og tilpasses
gjennom livsløpet og påvirkes av patologiske
prosesser og skader, og av indre og ytre for-
hold som virker oppbyggende og/eller nedbry-
tende på kroppen». (8:5)
b) Undersøkelse, kartlegging, vurdering, be-
handling og andre tiltak
c) Holdninger og etikk
d) Fagutvikling, kvalitetsutvikling og forsk-
ning
e) Organisatoriske rammer
Fysioterapeututdanningen skal ifølge ram-
meplanen omfatte 180 studiepoeng fordelt
på fire hovedemner; 1. Naturvitenskape-
lige emner, 2. Samfunnsvitenskapelige og
humanistiske emner, 3. Bevegelseslære, 4.
Helse og sykdom, vurdering og tiltak. Alle
fire hovedemner har to eller flere delemner.
Rammeplanen beskriver innholdet i fysio-
terapiutdanningen på et overordnet nivå.
Tematikken aldring og helse fremkommer
kun en gang. I beskrivelsen av hovedemne
1. Naturvitenskapelige emner berøres ald-
ring og helse indirekte ved hjelp av begrepet
«livsløp»:
«Studentene skal forstå og gjøre rede for
normale kroppslige tilstander, reaksjoner og
endringsprosesser gjennom menneskets livs-
løp». (8:7)
Livsløpsperspektivet verken aktualiseres
eller spesifiseres videre i beskrivelsen av de-
lemne 1A (anatomi) eller 1B (fysiologi).
Studiestedenes fagplaner
Av de fire studiestedene som er inkludert i
denne studien er det kun to som synligjør
tematikk knyttet til aldring og helse i fag-
planens læringsutbytte, og begge refererer
kun indirekte til tematikken ved bruk av be-
grepene «livsfaser» og «livsløp». Høgskolen
i Bergen (11) formulerer følgende lærings-
utbytte i form av ferdigheter som studenten
skal kunne:
«(…) undersøke og behandle pasienter, i
ulike livsfaser, med ulike funksjonsproblemer
og smertetilstander».
Høgskolen i Oslo og Akershus (12) har
følgende læringsutbytte under kunnskap.
Studenten har:
«(…) inngående kunnskap om teorier,
funksjonsundersøkelser samt intervensjoner
knyttet til bevegelse og funksjon gjennom livs-
løpet innen virksomhetsområdene helsefrem-
mende, forebyggende, behandlende, re- og
habiliterende virksomhet».
Direkte referanser til aldring og helse
opptrer kun sporadisk i studiestedenes fag-
planer, og da kun i generelle beskrivelser av
studiestedets organisering, historikk, utdan-
ningsprofil og fysioterapeuters yrkesmulig-
heter (11-14). UiT Norges arktiske universi-
tet er det eneste studiestedet som synliggjør
en tydelig utdanningsprofil knyttet til ald-
ring og helse. Det promoteres en kommu-
nehelseprofil i fagplanen, og gjennom denne
kommunehelseprofilen presiserer UiT Nor-
ges arktiske universitet at det legges vekt på
fysioterapi til barn og eldre i studiet. Fag-
planen konstaterer også at alle studentene
skal sikres praksis der de får arbeide med
eldre og barn (14). Ved Høgskolen i Oslo og
Akershus (12) nevnes sykehjem med reha-
biliteringsavdeling i forbindelse med prak-
sisstudier 2. studieår, og i beskrivelsen av
studiets ferdighetstrening trekkes det frem
at studenten skal trene på å undersøke og
foreta bevegelsesanalyse av barn, voksne og
eldre som tilbyr seg være «pasienter/bru-
kere». Praksis med eldre trekkes også frem
i beskrivelsen av 1. studieårs praksisstudier
ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (13).
Emner, læringsutbytte og emne-
beskrivelser
De fire studiestedene har en studiemodell
som innebærer fra 10 til 16 emner fordelt på
tre år, men ingen av dem har enkeltemner
hvor selve emnetittelen synliggjør et fokus
på aldring og helse. Tematikk knyttet til ald-
ring og helse blir først synlig ved gjennom-
gang av læringsutbytte og emnebeskrivelser
(tabell 1).
Alle fire studiestedene har emner med
aktuelle læringsutbytter. Til sammen 15 em-
ner er registrert med ett eller to forventede
læringsutbytter som berører tematikken el-
dre og helse – det er kun ett av disse emnene
«Funksjonsundersøkelse og bevegelsesana-
lyse» ved UiT Norges arktiske universitet
som anvender begrepet eldre direkte. Ord-
lyden i de øvrige læringsutbyttebeskrivel-
sene signaliserer kun et indirekte fokus på
aldring og helse.
Emnebeskrivelser kan, som vist i tabell
1, gi ytterligere informasjon om innholdet i
et emne. Emnet «Forebygging, behandling,
rehabilitering og habilitering – spesifikke
pasient- eller brukergrupper» ved Høgsko-
len i Oslo og Akershus oppgir i emnebeskri-
velsen at fem studiepoeng av dette emnet er
avsatt til geriatri. I motsetning til læringsut-
byttebeskrivelser finnes det tilsynelatende
ingen standard for hvordan et emne beskri-
ves. Variasjoner i emnebeskrivelsene har
hovedsakelig tre former; en punktvis frem-
stilling av tematikk, en utførlig beskrivelse
av innholdet i emnet eller en enkel henvis-
ning til rammeplanens aktuelle hoved- eller
delemner. Når en henvisning til rammepla-
nens hoved- og delemner anvendes, slik som
er tydelig i UiT Norges arktiske universitet
sine emnebeskrivelser, synliggjøres studie-
poengsfordelingen i emnet, men ikke spe-
sifikke pasient- eller aldersgrupper. Tabell 2
viser emner hvis læringsutbytte ikke signali-
serer fokus på aldring og helse, men som via
emnebeskrivelsen allikevel synliggjør dette
fokuset.