

FYSIOTERAPEUTEN 8/16
27
Studiested
Emne/studiepoeng (stp)
Emnebeskrivelser
Læringsutbytte
Høgskolen i Oslo
og Akershus
Forebygging, behandling, rehabilitering og
habilitering – spesifikke pasient- eller bruker-
grupper
35 stp
(…) fremme aktivitet og delta-
gelse i et livsløpsperspektiv
(…) geriatri (5 stp)
• Har bred kunnskap om menneskets utvikling
og endring i et livsløpsperspektiv.
International Public Health
Part III- Family Health
• Reflect on the complexity of health determi-
nants throughout the life cycle.
Høgskolen i Bergen
Felles-1 Etikk og kommunikasjon for helse- og
sosialfag
0 stp
• Identifisere ulike aspekter ved kommunikasjon
med vekt på møte mellom mennesker i ulike
livsfaser, helsetilstand og funksjonsnivå.
Anatomi
3 stp
Anatomiske endringer gjen-
nom livsløpet
• Gjøre rede for anatomiske endringer gjennom
livsløpet.
Bevegelseslære
12 stp
Observasjon, registrering
og beskrivelse hos ulike
aldersgrupper
• Beskrive sentrale trekk i motorisk utvikling i et
livsløpsperspektiv.
Health promotion and preventive work
15 stp
Special focus is on physical
activity as a means to promo-
te health/ change in lifestyle
across the life span, (…)
• (have knowledge of) health problems and risk
factors in groups related to socio-cultural dif-
ferences and in a lifespan perspective.
Høgskolen i
Sør-Trøndelag
Fysiologi
10 stp
• Innsikt i normalfysiologiske prosesser, og kan
relatere disse til fysisk aktivitet og inaktivitet i
et livsløpsperspektiv.
Bevegelseslære
10 stp
Motoriske utvikling i et
livsløpsperspektiv
• Bred kunnskap om spekteret av normalva-
riasjoner av bevegelse og funksjon som kan
forventes hos mennesker gjennom livsløpet.
Fysioterapi klinisk arbeid 1
30 stp
• Benytte kunnskap om biomekaniske forhold
og bevegelseskontroll i observasjon, analyse
og testing av bevegelse hos mennesker i ulike
aldre og situasjoner.
• Beherske basale ferdigheter i kommunikasjon,
instruksjon og pedagogikk, samt samhandling
og samarbeid tilpasset alle aldre.
Folkehelsearbeid
10 stp
• Analysere sosiale og fysiske helsedetermi-
nanter sin betydning for menneskets helse og
livskvalitet i et livsløpsperspektiv.
UiT Norges arktiske
universitet
Funksjonsundersøkelse og bevegelsesanalyse
25 stp
• Analysere bevegelsesmønster og funksjoner
hos barn, voksne og eldre, ved å observere
hvordan de beveger seg.
• Forklare degenerative og regenerative proses-
ser, og anvende teori om hvordan kropp og
bevegelse reagerer på ulike påvirkninger og
belastninger gjennom livssyklusen.
Kropp og bevegelse i samfunnsperspektiv
10 stp
• Forklare teorier om postoral kontroll i et livs-
løpsperspektiv.
Sykdom og funksjonsendringer
10 stp
• Beskrive og vurdere funnene som gjøres i
funksjonsundersøkelsen i forhold til kunnskap
om de aktuelle sykdoms- og skadeprosessene,
og normalfunksjon for mennesker i tilsvarende
alder og sosiokulturelle kontekst.
Klinisk undersøkelse, vurdering og tiltak i
fysioterapi – B
30 stp
• Redegjøre for hvordan sykdom oppstår,
utvikles og påvirker mennesket kroppslig på
organ- og funksjonsnivå i ulike alder.
Klinisk fordypning i fysioterapi
40 stp
• Integrere kunnskap og erfaring i arbeid med
habilitering og rehabilitering og skal kunne
forholde seg til kompleksiteten de forskjellige
aldersgruppene representerer.
TABELL 1
Emnebeskrivelser og læringsutbytte.