Previous Page  27 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 27 / 56 Next Page
Page Background

FYSIOTERAPEUTEN 8/16

27

Studiested

Emne/studiepoeng (stp)

Emnebeskrivelser

Læringsutbytte

Høgskolen i Oslo

og Akershus

Forebygging, behandling, rehabilitering og

habilitering – spesifikke pasient- eller bruker-

grupper

35 stp

(…) fremme aktivitet og delta-

gelse i et livsløpsperspektiv

(…) geriatri (5 stp)

• Har bred kunnskap om menneskets utvikling

og endring i et livsløpsperspektiv.

International Public Health

Part III- Family Health

• Reflect on the complexity of health determi-

nants throughout the life cycle.

Høgskolen i Bergen

Felles-1 Etikk og kommunikasjon for helse- og

sosialfag

0 stp

• Identifisere ulike aspekter ved kommunikasjon

med vekt på møte mellom mennesker i ulike

livsfaser, helsetilstand og funksjonsnivå.

Anatomi

3 stp

Anatomiske endringer gjen-

nom livsløpet

• Gjøre rede for anatomiske endringer gjennom

livsløpet.

Bevegelseslære

12 stp

Observasjon, registrering

og beskrivelse hos ulike

aldersgrupper

• Beskrive sentrale trekk i motorisk utvikling i et

livsløpsperspektiv.

Health promotion and preventive work

15 stp

Special focus is on physical

activity as a means to promo-

te health/ change in lifestyle

across the life span, (…)

• (have knowledge of) health problems and risk

factors in groups related to socio-cultural dif-

ferences and in a lifespan perspective.

Høgskolen i

Sør-Trøndelag

Fysiologi

10 stp

• Innsikt i normalfysiologiske prosesser, og kan

relatere disse til fysisk aktivitet og inaktivitet i

et livsløpsperspektiv.

Bevegelseslære

10 stp

Motoriske utvikling i et

livsløpsperspektiv

• Bred kunnskap om spekteret av normalva-

riasjoner av bevegelse og funksjon som kan

forventes hos mennesker gjennom livsløpet.

Fysioterapi klinisk arbeid 1

30 stp

• Benytte kunnskap om biomekaniske forhold

og bevegelseskontroll i observasjon, analyse

og testing av bevegelse hos mennesker i ulike

aldre og situasjoner.

• Beherske basale ferdigheter i kommunikasjon,

instruksjon og pedagogikk, samt samhandling

og samarbeid tilpasset alle aldre.

Folkehelsearbeid

10 stp

• Analysere sosiale og fysiske helsedetermi-

nanter sin betydning for menneskets helse og

livskvalitet i et livsløpsperspektiv.

UiT Norges arktiske

universitet

Funksjonsundersøkelse og bevegelsesanalyse

25 stp

• Analysere bevegelsesmønster og funksjoner

hos barn, voksne og eldre, ved å observere

hvordan de beveger seg.

• Forklare degenerative og regenerative proses-

ser, og anvende teori om hvordan kropp og

bevegelse reagerer på ulike påvirkninger og

belastninger gjennom livssyklusen.

Kropp og bevegelse i samfunnsperspektiv

10 stp

• Forklare teorier om postoral kontroll i et livs-

løpsperspektiv.

Sykdom og funksjonsendringer

10 stp

• Beskrive og vurdere funnene som gjøres i

funksjonsundersøkelsen i forhold til kunnskap

om de aktuelle sykdoms- og skadeprosessene,

og normalfunksjon for mennesker i tilsvarende

alder og sosiokulturelle kontekst.

Klinisk undersøkelse, vurdering og tiltak i

fysioterapi – B

30 stp

• Redegjøre for hvordan sykdom oppstår,

utvikles og påvirker mennesket kroppslig på

organ- og funksjonsnivå i ulike alder.

Klinisk fordypning i fysioterapi

40 stp

• Integrere kunnskap og erfaring i arbeid med

habilitering og rehabilitering og skal kunne

forholde seg til kompleksiteten de forskjellige

aldersgruppene representerer.

TABELL 1

Emnebeskrivelser og læringsutbytte.