

28
FYSIOTERAPEUTEN 8/16
FAG
FAGARTIKKEL
I fire emner fordelt på to studiesteder
synliggjøres aldring og helse kun i emnebe-
skrivelsen. Disse emnebeskrivelsene intro-
duserer primært emnetematikk indirekte
knyttet til aldring og helse ved begrepene
«livsløpsperspektiv», «ulike aldre», «ulike
aldersgrupper». Begrepet «demens» anven-
des én gang.
Diskusjon
Læringsutbytte har fungert som en slags rød
tråd i denne kartleggingen. Begrepet læ-
ringsutbytte ble for alvor et sentralt begrep
i høyere utdanning med introduksjonen av
et Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for
høyere utdanning i 2009, og senere Nasjo-
nalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang
læring (6). Selv om læringsutbyttebeskrivel-
ser ofte defineres i retning av hva studentene
skal tilegne seg i løpet av læringsprosessen,
så har slike beskrivelser, i praksis, nok et
bruksområde: de uttrykker også et mål, en
terskelverdi, på hva studentene skal ha til-
egnet seg i løpet av læringsprosessen (10).
Et viktig aspekt ved begge bruksområder er
at læringsutbyttene skal være informative,
lettleste og forståelige for studenter og de-
res fremtidige arbeidsgivere. En potensiell
arbeidsgiver skal altså også kunne lese læ-
ringsutbyttebeskrivelsene som følger et stu-
dium og dets emner for å få informasjon om
studentens kompetanse gitt fullført studium
ved akkurat det studiestedet.
Et viktig funn i de registrerte læringsut-
byttebeskrivelsene ved fysioterapeututdan-
ningen er at de ofte mangler henvisning til
spesifikke brukergrupper. På alle fagspesi-
fikke nivå inkludert i denne kartleggingen
anvendes begrepet «livsløp» istedenfor en
konkretisering av aktuelle brukergrupper.
Begrepet trekkes først frem i rammeplanen
for fysioterapeututdanningen (8). Tematikk
som indirekte rommer aldring og helse er
registrert to ganger i rammeplanen, både i
dens beskrivelser av kompetansekrav og i
hovedemne 1, og begge ganger er det livs-
løpsperspektivet som fremmes. Aldring og
helse som tematikk er videre registrert i fag-
planen ved to studiesteder, og begge disse an-
vender livsløpsperspektivet. Gjennomgangen
av emnene ved de fire studiestedene viser at
alle aktuelle læringsutbyttebeskrivelser regis-
trert i tabell 1, med kun ett unntak, anvender
livsløpsperspektivet eller sammenfallende
formuleringer som «livsfaser», «ulike alders-
grupper» eller «i alle aldre». Ett eksempel
er emnet «Bevegelseslære» ved Høgskolen i
Bergen, hvor studenten skal kunne «beskrive
sentrale trekk i motorisk utvikling i et livs-
løpsperspektiv». Kun ett læringsutbytte er
registrert med en direkte bruk av begrepet
«eldre», og det er i emnet «Funksjonsun-
dersøkelse og bevegelsesanalyse» ved UiT
Norges arktiske universitet. Også her plas-
seres «eldre» inn i et antatt livsløp. Fokuset i
læringsutbyttet er nemlig bevegelsesmønster
hos barn, voksne og eldre. Livsløpsperspekti-
vet går også igjen i de registrerte emnebeskri-
velsene i tabell 1 og tabell 2.
Hva innebærer denne bruken av livs-
løpsperspektivet? Først og fremst signalise-
rer perspektivet en tilsynelatende faglig og
tematisk bredde og helhet i utdanningen,
studiet og emnet. Alle livets faser fra foster
til død er inkludert og fremstår som like
viktige. Baksiden ved en gjennomgående
bruk av dette breddeperspektivet er at fø-
ringene som legges i rammeplanen og fag-
planene ikke konkretiseres og spesifiseres
nærmere på emnenivå. Dette kan nok til en
viss grad kobles til det faktum at fysiotera-
peututdanningen tilbyr store emner med
mange studiepoeng. Store emner synes å
anvende bredere læringsutbyttebeskrivelser.
Dessverre fører dette til at den betydelige og
tydelige plassen tematikk knyttet til aldring
og helse bør ha i kommende fysioterapeu-
ters læringsprosess underkommuniseres.
Videre åpner også livsløpsperspektivet i læ-
ringsutbyttebeskrivelser på emnenivå opp
for at vektingen av de forskjellige fasene i et
livsløp kan styres av emneansvarlig og lokale
fagressurser. Kun ved Høgskolen i Oslo og
Akershus er en konkret vekting av aldring
og helse tematikken tydelig i emnebeskrivel-
sen. Her opplyses det i emnet «Forebygging,
behandling, rehabilitering og habilitering –
spesifikke pasient- eller brukergrupper» at
fem av emnets 35 studiepoeng skal omfatte
geriatri. I de øvrige registrerte emnebeskri-
velsene er det gitt påfallende lite informa-
sjon om aldring og helse som emnetematikk,
dette med unntak av at demens trekkes frem
i «Fysioterapi: undersøkelse, tiltak og eva-
luering – fokus på spesialisthelsetjenesten»
ved Høgskolen i Bergen. Emnebeskrivelser
skal blant annet angi mål for og innhold i
emnet (6), men i kartleggingens registrerte
emnebeskrivelser repeteres, heller enn kon-
kretiseres, livsløpsperspektivet. Dersom
aldring og helse faktisk er del av livsløpet og
emnets fokus burde dette synligjøres i em-
nebeskrivelsen.
Avslutning
Denne kartleggingen forteller ikke noe om
hva studentene ved de forskjellige studieste-
Studiested
Emne/studiepoeng (stp)
Emnebeskrivelse
Høgskolen i Oslo og Akershus Forebygging og behandling ved muskel- og skjelett-
skader, sykdommer og plager
15 stp
• Emnet omfatter fysioterapivirksomhet ved skader, sykdommer
og plager i muskelskjelettsystemet hos ungdom, voksne og
eldre.
Høgskolen i Bergen
Fysioterapi: undersøkelse og tiltak - teori og praksis
30 stp
• Det fokuseres på ulike aldersgrupper og funksjonsutfordringer.
• Praktisk og teoretisk kunnskap som grunnlag for å kunne be-
handle pasienter i ulike aldre og med ulike problemer.
• Undersøkelse, inklusive bruk av kartleggingsverktøy knyttet til
muskelskjelettproblematikk og skader/sykdommer i nervesyste-
met, for ulike aldersgrupper.
Fysioterapi teori og praksis 3. Mappeeksamen
15 stp
• Undersøke, planlegge og iverksette behandling av minst 12
pasienter (ulike diagnose- og aldersgrupper, individuelt og/i
gruppe).
Fysioterapi: undersøkelse, tiltak og evaluering – fokus
på spesialisthelsetjenesten
15 stp
• Kognitiv svikt og demens, kronisk smerte og vestibulære
smerter.
• Livsløpsperspektivet skal løftes frem i alle områder
TABELL 2
Emnebeskrivelser.